Geen Process verbaal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Rosh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 06 jun 2019, 21:09
Contact:

Geen Process verbaal

Ongelezen bericht door Rosh »

Hallo allen
hier mijn vraag,
Mijn Man ( persoon A) was boodschappen gaan doen en zag hier dat een man ( persoon B) en vrouw hevig ruzie hadden waarbij het agressief aan toe ging. ( Schreeuwen duwen etc)
Mijn man stapt er op af en vraagt wat het probleem is dit werd echter niet gewaardeerd en raakte in gevecht met de man.
Persoon B wacht geen seconde langer en belt na de aanvaring gelijk de politie om aangifte te doen.
Maar voor de politie er is is de vrouw in kwestie al weggereden.
Omstaanders hebben het zien gebeuren.
Persoon A is gelijk aangehouden en heeft zijn verjaardag ( hij was die dag jarig) de hele dag in de cel mogen doorbrengen omdat hij iemand probeerde te helpen.

De agenten in kwestie waren gelukkig wel begripvol en hielpen ook om ons( het thuisfront met 2 peuters) op de hoogte te houden. nadat ze hem het maximaal mogelijke tijd hadden vastgehouden mocht hij weer naar huis. Hij heeft hier GEEN Process verbaal van meegekregen. dit was allemaal in Maart 2019

Op het politie bureau werd duidelijk dat het hier ging om een stel wat pas uit elkaar was en dat er al wat aangiften liepen heen en weer ( wellicht ivm dossier opbouw voor voogdij of zo... details wist ik niet, maar Persoon B was dus wel al bekend bij de politie)

Nu wordt mijn man ( A ) opgeroepen voor een Strafbeschikking.
wat kan hij doen? Wordt hij echt afgestraft om een 'slachtoffer' te helpen? ( omdat de vrouw in kwestie gewoon was weggereden en het hele voorval ontkend)
Na het onderzoek zijn er natuurlijk getuigen gehoord...is het mogelijk dat hij deze verklaringen en zijn eigen process verbaal kan inzien?
Hoe gaat dat te werk? Moet hij alles accepteren wat daar gezegd wordt?
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Geen Process verbaal

Ongelezen bericht door KaaDee »

Voordat uw man werd verhoord, is hem medegedeeld dat hij gebruik mocht maken van een advocaat. Als daar toen geen gebruik van is gemaakt, lijkt me dit een uitstekend moment om alsnog een advocaat te zoeken

Hij/zij kan niet alleen al uw vragen beantwoorden, maar ook tijdens een rechtszaak advies geven en de gewenste processtukken opvragen. Bijvoorbeeld de getuigenverklaringen en de aangifte tegen uw man.
Oost-Nederland | GLM
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Geen Process verbaal

Ongelezen bericht door Jan »

De strafbeschikking zal inhouden dat de officier van justie de zaak buiten de rechter om zal afdoen. Dat kan inderdaad een straf zijn zoals een geldboete of taakstraf, het kan ook geseponeerd worden. Je man zal ook in de gelegenheid worden gesteld om zijn zegje te doen. Krijg je een straf waar je het niet mee eens bent, dan kun je daar meestal wel tegen in bezwaar gaan.

Als je je een advocaat kunt veroorloven, schakel die dan in. Die zal je vertellen wat je kunt verwachten, en jouw belangen behartigen tijdens het gesprek. Hij zal ook de verklaringen voor je opvragen.
Als je je geen advocaat kunt veroorloven, neem dan contact op met het OM en zeg dat je alleen naar de zitting komt als je inzage hebt gehad in het dossier met o.a. de verklaringen. Zowel een verdachte als zijn advocaat heeft inzagerechten. Dan weet je in ieder geval waar je jezelf op moet verdedigen. Over het inzage geven wordt soms heel erg moeilijk gedaan, maar houdt voet bij stuk. De zaak kan alleen maar buitengerechtelijk worden afgedaan als jij op de zitting verschijnt. Kom je niet, dan zal een rechter in een later stadium uitspraak moeten doen. (En dan krijg je sowieso inzage in de stukken).

Ik heb in het verleden zelf een OM-zitting gehad, alleen noemde men het toen een "gesprek met de officier van justitie". Mijn ervaring was dat al hetgeen ik naar voren bracht in het gesprek werd weggewuift, en mijn gevoel zegt dat de beslissing allang was gemaakt voordat ik aanwezig was. Wat dat betreft ben je eigenlijk beter af bij een gang naar een onafhankelijke rechter, en niet dat je bestraft wordt door de aanklager die ergens in een besloten kamertje zelf voor rechter speelt. Sowieso heeft een rechter zich te houden aan allerlei rechtswaarborgen, en kan een officier van justitie naar eigen goeddunken creatief omgaan met de rechten van een verdachte. Maar goed, mijn mening is ietwat gekleurd door mijn eigen ervaring.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1887
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Geen Process verbaal

Ongelezen bericht door maestro »

Uw man wordt opgeroepen voor een gesprek met de officier van justtite die van plan is een strafbeschikking te geven. Dat betekent dat de zaak buiten de rechter om wordt afgedaan. Dit betekent dat er geen gevangenisstraf zal worden opgelegd, maar eerder een geldboete of een taakstraf. Ondanks dat de rechter er niet aan te pas komt is het weldegelijk een veroordeling, met alle gevolgen van dien. Uiteraard kan de officier van justtie na aanleiding van hte gesprek ook beslutien af te zien van vervolging.

Is uw man het niet eens met de strafbeschikking, dan kan hij daartegen in verzet gaan bij de rechter en wordt de zaak alsnog op een zitting behandeld. Belangrijk is om te weten dat het verzet binnen 14 dagen na de beschikking moet gebeuren.

Iets meer info: https://www.om.nl/onderwerpen/vraag-ant ... schikking/

Uw man kan zelf om inzeg vragen in het dossier, zodat hij zich gedegen kan voorbereiden. Dat doet hij bij de Officier van Justtie die de zaak behandeld of via een advocaat.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten