Slimme meter (wietplantage)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Bericht door Botje » 21 jun 2019, 09:43

Hennepruimdag... ik heb dat nooit begrepen en zal het waarschijnlijk ook wel nooit gaan begrijpen. Succes Rianne2.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 21 jun 2019, 17:36

Net als de moderatoren van dit forum gaat de politie er kennelijk vanuit dat op basis van de foto's een machtiging geen probleem is getuige het antwoord van de gemeente. Dat er toch wordt gewacht is dus helaas om redenen van efficiëntie. Maar goed, zoals ik al zei, ik laat over 2 maanden wel weer van me horen :-(

"Ik heb inmiddels contact gehad met de politie. Zij hebben uw melding (en nog een andere anoniem gedane melding over deze situatie) inderdaad “in behandeling” zoals dat heet. Dit betekent dat men eerst onderzoek doet en daarop moet kijken of men – op basis van het Wetboek van Strafvordering – de woning van meneer mag ‘binnenvallen’.

Op basis van de foto’s gaat de politie daar wel van uit.

De inzet op (het oprollen van) hennepkwekerijen vindt ‘geclusterd’ plaats. Dit houdt in dat men meerdere zaken tegelijk op 1 dag ‘oprolt’ en die dagen worden per periode gepland. Op één van de volgende dagen zal uw melding dan ook zeker worden meegenomen."

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 24 jun 2019, 14:34

Ter lering ende vermaeck... een recent rapport van de ombudsman die oordeelde dat de politie onbehoorlijk is geweest door het binnengaan van een woning vanwege een vermeende hennepplantage .
Naar het oordeel van de ombudsman waren er onvoldoende concrete feiten en omstandigheden om te komen tot een vermoeden van overtreding van de Opiumwet.

https://www.nationaleombudsman.nl/syste ... %20pdf.pdf
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Kvandalen
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Kvandalen » 24 jun 2019, 16:02

Dat de politie meer onderzoek had KUNNEN doen is mogelijk maar op basis van de aanwijzingen (2x anonieme melding, bromgeluid, 'dichte' ramen) kun je spreken van een verdenking overtreding Opiumwet. Tenminste...als je dit vanuit je expertise als bijvoorbeeld taakaccenthouder hennep doet. Beweren dat een anonieme melding van dezelfde bron afkomstig is vind ik bijzonder.

Dat de politie in de casus van Rianne2 eerst verder onderzoek doet snap ik, waarom dit zo lang mag duren dan weer niet. Toen ik 'de hennep' onder mij kreeg ben ik als eerste gestopt met het inplannen van ruimdagen. Gewoon acteren op het aanbod.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 24 jun 2019, 16:26

Dat de politie in mijn geval meer onderzoek doet, daar heb ik ook minder problemen mee. Omdat ik wel begrijp dat je redelijk zeker wilt weten dat de planten ook echt in huis staan voor je naar binnen dendert.
Waarom het allemaal zo lang moet duren begrijp ik ook: omdat het niet alleen qua bezetting gunstiger is een aantal zaken tegelijk op te pakken, maar ook vooral goedkoper.
Begrijpen betekent in dit geval niet dat ik er ook begrip voor heb :|

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 24 jun 2019, 19:11

Er staan er trouwens nog steeds 3 op het balkon, inmiddels flink gegroeid. Dus echt moeilijk is het allemaal niet. Gewoon te duur.
Die 3 planten heb ik nog wel gemeld aan de wijkagent, maar goed, die was 1 dag nadat hij me verzocht om hem toch vooral van verdere informatie te voorzien ... op vakantie. Ik zou moeite kunnen doen om verdere informatie aan anderen door te geven, maar ik geloof inmiddels niet meer dat het wat uitmaakt, dus ik gun mezelf dan ook maar in ieder geval een paar weken rust.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 24 jun 2019, 19:35

3 planten op het balkon worden gewoon gedoogd lijkt me...

Uit de link die ik eerder postte met de aanwijzing van het OM :
Bij een hoeveelheid van 5 planten of minder wordt in beginsel aangenomen dat er geen sprake is van beroeps- of bedrijfsmatig handelen. Deze situatie wordt gelijk behandeld als de situatie waarin wordt geconstateerd dat sprake is van een geringe hoeveelheid, bestemd voor eigen gebruik.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 24 jun 2019, 21:22

Ja hè, hè dat weet ik ook wel. Neemt niet weg dat 5 weliswaar wordt gedoogd, zodat je er strafrechtelijk niet voor wordt vervolgd, maar nog steeds niet is toegestaan.
In principe zou de politie langs kunnen komen om die 3 weg te halen, hij krijgt er alleen geen boete voor (ze zullen het niet snel doen en gelijk hebben ze).
Ik zou het overigens onder normale omstandigheden niet snel in mijn hoofd halen om de politie te bellen voor 3 hennepplanten op het balkon, maar ik neem aan dat dat wel duidelijk was.

Het gaat mij erom, dat mocht de politie moeite hebben een machtiging tot binnentreden te krijgen omdat de 60 andere plantjes er niet meer staan, ze altijd in uiterste geval nog op basis van die 3 naar binnen zouden kunnen. Lijkt mij.

Maar goed, ik heb niet het idee dat ze moeite hebben met de plusjes. Alleen met de financiën.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 11 jul 2019, 17:06

Inmiddels zijn we in totaal bijna 5 weken verder en er lijkt nog geen schot in de zaak te zitten.
Ik heb zowel de gemeente als de politie geïnformeerd dat er nog steeds 3 planten buiten staan en er nog even bij verteld dat je ook in dat geval gerust binnen mag treden op grond van art.9 Opiumwet :wink: En dat het, als je er dan toch bent, misschien handig zou zijn om meteen even aan de rechter-commissaris of hulp officier van justitie toestemming te vragen voor een doorzoeking. Gaat dan wel zo lekker in één moeite door zou ik denken.
Daarop helaas geen reactie ontvangen.
Nog een plattegrond van de woning en een signalement en vermoedelijke naam van 1 van de bewoners gegeven. Nu ja, daar in ieder geval een bedankje voor gekregen.
Het is een buitengewoon complexe zaak voor de politie hier denk ik. Anders kan ik er niet echt een verklaring voor vinden waarom het zo lang moet duren.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 11 jul 2019, 19:11

Goed, hier eindigt het verhaal.
Ik heb een mail gestuurd dat als er niet in de woning gekeken zou worden, ik de foto's en e-mailcorrespondentie online zou zetten ... niet netjes, maar nood breekt wetten. Of dat dreigement heeft geholpen weet ik niet, ik heb 3 kwartier geleden bericht ontvangen dat de politie vandaag naar binnen is gegaan.
Behalve de 3 planten is niets aangetroffen. Geen lampen, geen kweekapparatuur, niets.
Waar de 60 kleine plantjes zijn gebleven en waar de natte ramen vandaan kwamen zal wel altijd een mysterie blijven.

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 11 jul 2019, 20:26

Nog even de wijkagent gesproken. Hij denkt dat de buurman misschien alleen de plantjes opkweekt, daarna gaan ze ergens anders heen. Waarnaartoe .... tsja. Persoonlijk denk ik dat hij dan ergens anders nog een kwekerijtje heeft. Gezien de natte ramen en de regelmatig zeer zware wietwalmen een paar jaar terug zou je denken dat hij het in eerste instantie wel heeft geprobeerd in huis, maar daarvan terug gekomen is.
Sowieso is hij duidelijk bezig met commerciële kweek en ik vind eigenlijk dat hij daar best strafrechtelijk voor vervolgd zou mogen worden. Maar de wijkagent zei dat de straf voor stekken zo laag is dat dat niet de moeite is.

Maar goed, uiteindelijk vind ik het het belangrijkst dat ik de zekerheid heb dat er geen brandgevaar is door geknoei met elektra en sterke lampen. De rest, of hij nog ergens anders kweekt, is een zaak voor de politie en daar zal ik 's nachts niet van wakker liggen :wink:

Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Rianne2 » 12 jul 2019, 00:04

(De woning stond trouwens al voor de ruimdag van vandaag ingepland heb ik nog van de wijkagent vernomen. 5 weken vind ik nog steeds erg lang moet ik zeggen. Maar mijn boze 'dreigmail' van vanmiddag heeft daar dus geen enkele invloed op gehad. Het is dan ook geen advies aan mensen om het ook eens op die manier te proberen)

Gesloten