Auto schorsen afgedekt eigen oprit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ShirleyDroopy
Infopolitie Gast

Auto schorsen afgedekt eigen oprit

Bericht door ShirleyDroopy » 03 jun 2019, 21:36

Ik ben mijn motorblok aan het bouwen en mijn auto staat dus komende maanden stil. Nu heb ik een "woonwerkauto" gekocht dus om dubbele lasten te voorkomen wil ik mn auto schorsen. Hij staat op de oprit (eigen grond) van een koopwoning met een autohoes erover en dus geen zichbaar kenteken. Nu heel simpel mijn vraag, mag ik hem zo schorsen? En zonee, wat moet ik dan nog veranderen om hem wel te kunnen schorsen?

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Auto schorsen afgedekt eigen oprit

Bericht door Jan » 03 jun 2019, 22:08

Als de oprit van de koopwoning inderdaad eigen grond is lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht, en zou je met mijn boerenverstand zelfs die autohoes niet nodig hebben.
Dat gezegd hebbende, ik ben een leek en wat ik denk is niet relevant en ik lees hier op het forum diverse berichten dat eigen grond soms ook als openbare weg valt aan te merken, bijvoorbeeld als het erf niet is afgesloten, en iedereen er zou kunnen parkeren. Zie ook dit hele oude topic : viewtopic.php?t=11094
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 jun 2019, 22:31

Even puur de theorie..

Een geschorste auto mag niet óp, maar ook niet áán de openbare weg staan.

Officieel bent u derhalve fout bezig. Een mogelijk gevolg is dat de schorsing (automatisch) wordt opgeheven (omdat een handhaver de identiteit vast gaat stellen) en de auto dan ook meteen weer verzekerd en gekeurd moet zijn.
Daarnaast is het zo dat dit als ‘misbruik’ wordt vastgelegd. Bij 2 van dergelijke meldingen wordt het onmogelijk gemaakt om ooit nog een voertuig te schorsen.

Komt meteen een andere vraag bovendrijven:
Mag je überhaupt wel een kenteken afdekken?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

ShirleyDroopy
Infopolitie Gast

Bericht door ShirleyDroopy » 03 jun 2019, 23:39

Vanaf diverse autoforums word juist vermeld dat er geen kenteken leesbaar mag zij vamaf de openbare weg en je hem dan gewoon mag schorsen, maar ik wacht wel op meer reacties want deze 2 zijn totaal tegenovergesteld van elkaar haha.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 04 jun 2019, 10:01

Als u twijfelt moet u contact opnemen met de RDW, zij gaan erover.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 04 jun 2019, 10:37

Nou maestro....De RDW gaat wel over de schorsing, maar of de geschorste auto wel of niet op een openbare weg staat dat wordt weer geconstateerd door de politie toch ?
Het gaat er denk ik om of de eigen oprit gezien kan worden als openbare weg, en daar kunnen de meningen nogal over zijn verdeeld.
Heb je bijvoorbeeld een huis met carport dan wordt sneller aangenomen dat die parkeerplek onder de carport jouw priveplek is, en dat het niet de bedoeling is dat anderen daar ook parkeren. (ook al zou dat natuurlijk wel nog steeds kunnen ). Er is dus een behoorlijk grijs gebied lijkt me. Een tekening van het kadaster dat die grond privebezit van jou is gaat je niet altijd helpen.

Enne dat afdekken van de auto lijkt me niet nodig op eigen terrein. Het voordeel lijkt me wel dat je dan in ieder geval niet snel een bon krijgt door rondrijdende auto's die kentekenplaten scannen om te kijken of geparkeerde auto's wel voldoen aan de APK, verzekering enzovoorts. Aan de andere kant zou het afdekzeil juist ook weer de aandacht kunnen trekken van de politie, want een auto zou bijvoorbeeld ook gestolen kunnen zijn.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 04 jun 2019, 11:14

Ben ook even aan het zoeken geslagen en ben daarbij onder meer op deze pagina gestuit:
https://elbertfiscaal.nl/autobelastinge ... gen-inrit/

Verder zijn er óók op dit forum diverse draadjes over dit onderwerp te vinden:
viewtopic.php?t=35241

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 04 jun 2019, 12:16

ik vond wat uitspraken op rechtspraak.nl die overeenkomsten tonen

Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein, maar omdat er geen belemmeringen waren zoals hekken ,slagbomen of borden stonden dat het om privegrond gaat , werd het gezien als openbare weg :
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 003:AF8423

Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein. Omdat er blijkbaar op toe werd gezien dat er niet werd geparkeerd door onbevoegden, de parkeerplek niet zichtbaar was vanaf de weg en omdat een en ander onverhard terrein was , werd het niet gezien als openbare weg,
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 2016:14349

Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein, voorzien van een bordje “verboden toegang art. 461 wetb. van strafr.”. Het bordje werd echter niet voldoende geacht om het parkeren door overigen te belemmeren zodat toch sprake was van openbare weg.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 012:BZ7973
Opmerkelijk in deze uitspraak (want misschien biedt dat juist wel mogelijkheden in de situatie van TS) is het zinnetje : "Niet aannemelijk is dat het algemeen rijverkeer een inrit van een woning zal gebruiken en de rechthebbende(n) van een dergelijke inrit dat gebruik zal (willen) gedogen zoals dat bij de parkeerplaats het geval is"

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 04 jun 2019, 13:06

Ik denk toch iets beperkter. In de Wegenverkeerswet 1994 staat:
Wettekst
Artikel 68
1 De schorsing eindigt:
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
Op de privé oprit, bij een woning, is toch geen gebruik van de weg?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 04 jun 2019, 15:29

Skipperje schreef:
04 jun 2019, 13:06
Wettekst
Artikel 68
1 De schorsing eindigt:

Piet
Zo ziet de rechter het volgens mij ook. De aangehaalde jurisprudentie van Dusty en Jan geven aan dat je moet oppassen omdat eigen terrein niet zonder meer geen openbare weg is, zelfs niet met een bord verboden toegang. Maar er is telkens meer aan de hand dan geparkeerd staan op de oprit van een eigen woning, waar redelijkerwijze geen ander dan de eigenaar gebruik van zal maken.

Zie Jans https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BZ7973, r.o. 2.8, laatste zin.

Het gaat in de drie aangehaalde uitspraken steeds om een situatie waarbij het terrein/parkeerplaats feitelijk voor anderen toegangkelijk is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

ShirleyDroopy
Infopolitie Gast

Bericht door ShirleyDroopy » 04 jun 2019, 17:42

Skipperje schreef:
04 jun 2019, 13:06
Wettekst
Artikel 68
1 De schorsing eindigt:

Piet
Dit lijkt mij dus ook logisch.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 jun 2019, 21:18

We kunnen hier discussiëren wat wordt bedoeld met ‘op en aan de openbare weg’, maar de belastingdienst is uiteindelijk degene die er wat van vinden moet. Zij heeft het zelf als volgt beschreven:

Een motorrijtuig schorsen

Bent u van plan om uw motorrijtuig langere tijd niet te gebruiken? Dan kunt u de tenaamstelling in het kentekenregister schorsen. Een schorsing duurt maximaal 1 jaar en gaat in op de dag dat u de schorsing aanvraagt. Aan een schorsing zijn kosten verbonden.

Duurt de schorsing een maand? Dan hoeft u die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar mag u ook niet op de openbare weg komen met uw motorrijtuig. Onder de openbare weg vallen ook:

paden
bermen
zijkanten van wegen
openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages

Als ik ’t zo lees doet de belastingdienst niet zo moeilijk, dus wat dat betreft zijn er wel mogelijkheden.. :P
Nu is de politie sowieso niet bijster geïnteresseerd in deze casus, dus als de belastingdienst de juiste info krijgt, zou ’t, volgens hun eigen site, geen problemen moeten opleveren.. denk ik..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 04 jun 2019, 22:33

ja maar je kent de belastingdienst wel toch, ik zie het venijn in het woord "ook"
Never change a winning team

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 05 jun 2019, 13:53

speedo schreef:
04 jun 2019, 22:33
ja maar je kent de belastingdienst wel toch, ik zie het venijn in het woord "ook"
De belasting volgt gewoon de Wegenverkeerswet 1994. Het begrip weg is immers:
Wettekst
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Dus iedereen snapt wat een weg is, maar door "ook" toe te voegen zegt de belasting dat het begrip ruimer is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

ShirleyDroopy
Infopolitie Gast

Bericht door ShirleyDroopy » 20 jun 2019, 16:57

:thanks:

Gesloten