Speekseltest positief

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Netwever
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Klaas
Geslacht:
Contacteer:

Speekseltest positief

Bericht door Netwever » 01 jun 2019, 13:35

Goedemiddag,

Gisteren ben ik aangehouden door de politie en ik moest een speekseltest ondergaan. Ik werd positief getest op thc en cocaine (beide 24 uur geleden). Ik moest mee voor bloedonderzoek. Ik vraag mij af wat mij nu te wachten staat. Ik lees allerlei verhalen op Internet en ben bang dat ik mijn rijbewijs ga kwijt raken. Deze heb ik nodig voor mijn werk. Mijn werkgever wil de politie bellen voor informatie, welke informatie mag de politie hem geven?

Bij voorbaat dank,
Klaas

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Speekseltest positief

Bericht door SWAT » 01 jun 2019, 14:01

De politie mag uw werkgever geen informatie geven.
Het van u afgenomen bloed zal door een gerechtelijk laboratorium worden onderzocht. Afhankelijk van de waarden Thc en/of cocaïne in uw bloed zal er wel of geen proces verbaal opgemaakt gaan worden.
Als er een proces verbaal opgemaakt wordt volgt vervolging door het Openbaar Ministerie. Ook bestaat de mogelijkheid dat het cbr daarnaast een onderzoek gaat instellen naar uw rijgeschiktheid.
Werkt u voor de overheid en wordt u strafrechtelijk vervolgd dan is het openbaar ministerie verplicht uw werkgever te informeren.

Besef dat thc zeer langzaam afbreekt en de effecten lang aanhouden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Netwever
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Netwever » 01 jun 2019, 14:07

Beste Swat,

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb op Internet iets gelezen over bepaalde nullimmieten. Gezien de speekseltest positief was voor zowel thc en cocaine (hoewel dat een dag geleden was), zijn de waardes dan sowieso niet te hoog in het bloedonderzoek en ga ik dan niet sowieso een proces verbaal opgemaakt worden?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 jun 2019, 15:13

De speekseltest is indicatief.
Daarop wordt besloten wel/geen bloedonderzoek uit voeren.

Bij u was de speekseltest positief dus bloedonderzoek.

Bloedonderzoek is het meest nauwkeurig van alle onderzoeken en dus veel nauwkeuriger dan een speekseltest. Alleen die echte waarde (Die van bloedonderzoek) is bepalend of u boven of onder de norm zat.

Beide is evenwel mogelijk.
Dus u zult moeten wachten op uitslag van het lab (NFI) en de reactie van de politie/OM daarop
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 01 jun 2019, 18:12

Als je boven de grens zit en de politie heeft ook kenmerken van drugsgebruik in het pv opgenomen dan zal het rijbewijs ingevorderd worden en aan het CBR worden gestuurd (of het CBR stuurt een brief dat de geldigheid geschorst wordt). Dit proces duurt wel enkele maanden.

Het beste is om de bloeduitslag af te wachten en dan de vraag opnieuw te stellen.

Netwever
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Netwever » 01 jun 2019, 21:28

Dankjewel Mitch, wat bedoel je precies met 'en de politie heeft ook kenmerken van drugsgebruik in het pv opgenomen'? Ik was absoluut nuchter, dus geen rode ogen, of een vertraagd reactievermogen o.i.d.

Bij voorbaat dank

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 01 jun 2019, 23:15

Netwever schreef:
01 jun 2019, 21:28
Dankjewel Mitch, wat bedoel je precies met 'en de politie heeft ook kenmerken van drugsgebruik in het pv opgenomen'? Ik was absoluut nuchter, dus geen rode ogen, of een vertraagd reactievermogen o.i.d.
Inderdaad. Rode ogen, warrige spraak, onvast ter been, etc. Of dat echt niet waarneembaar was kan ik niet zeggen. Maar men zal u niet zomaar een speekseltest hebben laten afnemen, er was kennelijk wel enige aanleiding voor verder onderzoek...

En tsja, uw rijbewijs nodig voor het werk... Dat had je ook kunnen bedenken voordat je met deze stoffen in je lichaam ging rijden, toch?
PDC | DICT

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 01 jun 2019, 23:51

Misschien een kleine hoeveelheid drugs bij u aangetroffen danwel gebruikers spullen zoals grote vloei of tippies?

Dan kan ook een aanleiding zijn.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 02 jun 2019, 00:09

De speekselproef mag, net als het voorlopig onderzoek, ook gedaan worden als er geen aanwijzingen voor gebruik van drugs zijn. We doen het niet altijd "standaard" vanwege de kosten. Een test setje gebruiken is duurder dan het blaasapparaat gebruiken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 02 jun 2019, 12:17

Indien de bloedproef positief scoort op het enkelvoudig gebruik van drugs zal u gedagvaard worden. De strafeis zal dan 850 euro geldboete en 6 maanden rijontzegging zijn.
Scoort u op twee of meer stoffen positief, dan zal er 60 uur taakstraf geeist worden en 12 maanden rijontzegging.

Daarnaast zal de uitslag van het onderzoek naar het CBR verzonden worden. Deze zal zeer waarschijnlijk u uitnodigen voor een geschiktheidsonderzoek. Dit onderzoek, op uw kosten, bestaat uit onder meer een bloedonderzoek. Als in uw bloedonderzoek wederom sporen worden aangetroffen van drugsgebruik wordt uw rijbewijs zonder meer ongeldig verklaard en kunt u pas een jaar later een heronderzoek laten doen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 02 jun 2019, 21:38

Netwever schreef:
01 jun 2019, 21:28

Bij voorbaat dank

Ik bedoel dat het CBR een maatregel kan opleggen als er kenmerken worden opgenomen in het pv.

Bijvoorbeeld rode of hangende ogen, uiterlijke of gedragskenmerken, aanwezigheid van drugs etc

Nogmaals we kunnen allerlei scenario's gaan schetsen, maar alles is afhankelijk van de bloeduitslag.

Gesloten