Spullen die telkens verdwijnen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
MBJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 20 mei 2019, 21:07
Roepnaam: MBJ
Geslacht:
Contact:

Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door MBJ »

Beste allemaal,

Ik ben een geregistreerde gebruiker, maar kan alleen de knop vinden om als gast een nieuwe post aan te maken.

ik heb een vraag waar ik het 0900 nummer van de politie ook telkens een ander antwoord op krijg. hopelijk krijg ik hier wel een duidelijk antwoord.

IK heb de laatste tijd dat er telkens spullen verdwijnen. goed ik snap dat je verloren producten alleen als vermist kunt opgeven . de situatie is toch net even anders. ik woon p me zelf
Alleen de badkamer en de keuken deel je.

dit zijn de spullen die plotseling verdwenen zijn

canon 1200D met twee lensen.
A5 2016 samsung. goudkleurige achter kant. met bescherm glas.
Olympus 600 UZ .

een heleboel. en het lijkt net een soort van vloek van spullen die telkens verdwijnen. ik wil graag meer actie ondernemen want dit kan gewoon niet zo door gaan dat er telkens spullen verdwijnen. Ik heb van alles al geprobeerd maarja niet geholpen.

goed toen ik hier dus apart over belden zijden ze dat er niks aan kunnen doen. en dat ik zelf maar er over moest bellen. toen ik een tweede keer belde over iets anders.
Zij ik weer iets over dat spullen verdwenen die begon toen door te vragen en die bood toen zelf aan om actie te ondernemen. twee totaal andere antwoorden...

daarom stel ik mijn vraag hier voor een duidelijk antwoord.

Ik hoor het graag.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door KaaDee »

Wat wil je precies? Als je denkt dat er iets is gestolen, moet je aangifte doen.

Een mobiele telefoon kun je laten traceren, dus dat moet sowieso geen probleem zijn.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door Frans »

MBJ schreef: 21 mei 2019, 16:58 Ik ben een geregistreerde gebruiker, maar kan alleen de knop vinden om als gast een nieuwe post aan te maken.

Opmerking van moderator Frans

Ik heb je rechten even getest maar die staan goed. Bovenaan in elk forum staat een knop met daarin de tekst: "Nieuw Onderwerp"
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
MBJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 20 mei 2019, 21:07
Roepnaam: MBJ
Geslacht:
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door MBJ »

Ik wil achter halen waar mijn telefoon is en de andere spullen zijn gebleven. ik zou graag willen weten hoe dief heterdaad kan betrappen.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Camera plaatsen. Als het jouw ruimte is en met niemand deelt, kan je dat gewoon doen
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door suikertante »

taxikemperman schreef: Camera plaatsen. Als het jouw ruimte is en met niemand deelt, kan je dat gewoon doen
Dat is niet waar. Aan camera's plaatsen in je eigen woning zitten erg veel haken en ogen. Zelfs meer nog dan een camera gericht op de openbare weg.
En dan hebben we het nog niet eens over het gebruiken van die beelden als bewijsmateriaal. Lees er maar eens wat over.

Overigens zou ik inderdaad een camera plaatsen. Het mag wel niet, maar je kunt ook weinig anders, dus neem de evt boete maar voor lief.

suikertante
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door KaaDee »

suikertante schreef: 21 jun 2019, 21:39 Dat is niet waar. Aan camera's plaatsen in je eigen woning zitten erg veel haken en ogen. Zelfs meer nog dan een camera gericht op de openbare weg.
En dan hebben we het nog niet eens over het gebruiken van die beelden als bewijsmateriaal. Lees er maar eens wat over.
Ga ik in ieder geval zeker doen. Welke betrouwbare bron kun je mij aanbevelen?
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door suikertante »

Ik vond dit wel een goeie (juridische) bron.

https://www.iusmentis.com/maatschappij/ ... atoezicht/

Maar let op, misschien is er inmiddels iets veranderd. Gelukkig is het artikel recent.

succes!

suikertante
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door Hilde »

In je eigen woning is uitgezonderd. Staat overigens ook in dat artikel.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door suikertante »

Hilde schreef:In je eigen woning is uitgezonderd. Staat overigens ook in dat artikel.
Haha. Dat is een 'William Barr'-niveau samenvatting. Het artikel zegt letterlijk dit:

"Fotograferen of filmen in je eigen huis of tuin, of op kantoor valt niet onder bovenstaande regeling. Deze ruimten zijn niet "voor het publiek toegankelijk". Hier gelden strengere regels. Elk opzettelijk filmen of fotograferen is verboden als je het niet aangekondigd hebt."

Waarna het later een uitzondering maakt voor inbrekers. Maar ook hier weer een kanttekening: "Maar dat wil niet zeggen dat je iedereen zomaar mag filmen voor het geval iemand een dief blijkt te zijn."

Daar lees ik allesbehalve "In je eigen woning is uitgezonderd" in. Ik laat verder iedereen zijn eigen conclusies maar trekken, maar afgaan op een 6-woorden samenvatting zou ik niet zonder meer doen.

Suikertante
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door thijeleo »

Als je het niet erg vindt kijk ik toch liever naar een artikel van de instantie die waakt over de privacy / het gebruik van camera, namelijk de autoriteit persoonsgegevens. Deze instantie heeft er echt iets meer verstand van.

Overigens zitten in het door u aangehaalde artikel diverse linken naar verouderde, niet meer te vinden pagina's, oftewel de regelgeving is dusdanig gewijzigd dat die oude pagina's offline zijn gehaald. Ik weet dan ook vrijwel zeker dat dat artikel de huidige stand van zaken niet vertelt.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... d-woningen
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door suikertante »

Ik ben bekend met dat artikel. Als je het een artikel mag noemen. Ik vind het artikel op meerdere manieren problematisch, en te summier.

In alinea 1 zeggen ze "er zijn voorwaarden aan verbonden". Leuk, maar welke voorwaarden dan? Het artikel zwijgt hier over.

In alinea 2 zeggen ze dan "luister, dit valt niet eens onder ons en we bemoeien ons er dus niet mee".
Om vervolgens in alinea 4 zichzelf tegen te spreken, immers: "als een 'persoon' opeens de openbare weg zou filmen, of een ander persoon op een ander perceel, dan valt het ineens wel onder onze jurisdictie".
Dit op zichzelf is al een bizar statement. Het klinkt eerder of de AP zijn handen te vol heeft en probeert om e.e.a. van haar bordje af te schuiven...

En dan is het artikel ineens ten einde. Geen toelichting, niets over wat die voorwaarden dan zouden zijn.
Mag je nu thuis filmen met een verborgen camera om de oppas op kindermisbruik te betrappen? Of gewoon omdat je de oppas wel sexy vindt?
Of omdat er dingen verdwijnen? Mag je je partner heimelijk filmen? Mag je dat doen omdat je partner je mismhandelt? Of omdat je overspel vermoedt?
De site van AP zegt er letterlijk niets over. En de AP maakt zich er makkelijk vanaf; "Klopt. We gaan er niet over. Punt."

Toch zal ieder op zijn klompen wel aanvoelen dat sommige van bovengenoemde voorbeelden op zijn minst zeer problematisch, zo niet mogelijk strafbaar, zijn.

Ik denk dat ik wel terecht kanttekeningen kan plaatsen bij de pagina van de AP, die absoluut te summier is en om de hete brij heen danst.

Groetjes,
suikertante
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door thijeleo »

Het artikel stelt heel duidelijk dat de autoriteit zich niet bemoeit met camera's in een woning, tenzij er beelden worden gemaakt waar bijvoorbeeld ook een deel van het erf van de buurman wordt gefilmd. Alleen dan valt het onder de verordening.

In alle andere gevallen is een camera in huis geen enkel probleem. Mits de beelden maar in huis genomen worden zonder dat zaken van derden er op staan dus. Een inbreker kan zich daarbij niet beroepen op privacy als hij in huis wordt gefilmd. Dat zijn de regels zoals ze in Nederland gelden.

Deze regelgeving bemoeit zich niet met het gezin, dat is immers ook privacy.. Als je camera's moet ophangen om bewijzen tegen je partner te vinden, moet je je echt afvragen wat voor relatie je eigenlijk hebt.

Wetgeving is niet zo opgesteld dat het voor ieder denkbaar probleem een wettelijke oplossing heeft. Deze wet heeft dergelijke situaties ondervangen door te stellen dat camera's in huis mogen, mits... zie hierboven.
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door suikertante »

en wat betreft die broken links, dat is een bijzonder flauw argument.
Dat de link naar artikel 139f WvS niet meer werkt betekent uiteraard NIET dat het artikel zelf niet meer bestaat!
Een korte google levert op:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/ ... /afdrukken

Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;

2°. hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.


Laat mijns inziens weinig over aan de verbeelding, toch?

suikertante
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Spullen die telkens verdwijnen

Ongelezen bericht door thijeleo »

Tot je de memorie van toelichting van dat artikel leest en blijkt dat opnamen maken van inbrekers geen enkel probleem is.

In alle andere voorbeelden is het aankondigen van cameratoezicht voldoende om de camera te laten hangen, ongeacht wie dan in beeld komt. Oftewel, een afbeelding van een camera naast de voordeur is al voldoende, het is dan immers niet meer heimelijk, het is duidelijke wijze kenbaar gemaakt.
Gesloten