Baikal MP-615K

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vragensteller
Infopolitie Gast

Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door Vragensteller »

Beste forumleden.

Ik ben sinds enige tijd in bezit van een Baikal MP-615K Luchtbuks gekocht bij shogun.
Volgens de heren daar vergunningsvrij (luchtdruk) EN NABV-lidmaatschap vrij.
Deze word enkel op PRIVE terrein gebruikt of bij de lokale luchtdruk vereniging.
Nou vonden de heren daar dit een heel interessant pistool gezien zijn uiterlijk, hierom ben ik dus eens gaan zoeken en kwam ik hier een ander artikel tegen over dit wapen (viewtopic.php?t=38305) maar dit ging over invoer vanaf duitsland.
Wij vroegen ons af of deze "legaal" is of dat de heren bij meerdere wapenhandelaren hier eigenlijk fout mee zijn.
Afbeelding
itsLeon
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid sinds: 03 mar 2016, 16:33
Roepnaam: Leon
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door itsLeon »

Voor mij als leek hierin zou ik zeggen dat hij verboden is op basis van: https://www.justis.nl/producten/wwm/wel ... -verboden/
En dan het stukje

Samenvatting

Voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen, met uitzondering van speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG (Europese speelgoedrichtlijn) die sterk op echte wapens lijken;
Op dezelfde pagina heeft de overheid erover dat bepaalde luchtdrukwapens niet verboden zijn maar ik kan alleen maar aannemen dat een vuurwapen gelijkend voorwerp zwaarder weegt hierin.

Maar misschien is er een agent die hier meer over kan vertellen.
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door marcootje »

Dit wapen is verboden. Zie artikel 2, lid 1, Categorie I, onder 7e van de Wet Wapens en Munitie.
Verbodsbepaling; artikel 13 lid 1 Wet Wapens en Munitie.
Strafbepaling artikel 55 lid 1 Wet Wapens en Munitie.
Is een misdrijf.
Op diverse verkoopsite's worden ze zelfs met BB en pellets aangeboden maar vallen niet onder Airsoft?
Het enige wat ze willen is verkoop verhogen, je kan alles kopen maar je mag niet alles hebben tenzij.
Ik heb zelf al diverse dossiers in gestuurd naar het OM voor dit wapen, en zijn door het OM vervolgd.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door racefiets »

Diverse Nederlandse wapenhandelaren hebben deze gewoon in het assortiment zitten. Ik kan me niet voor stellen dat een wapenhandel zijn handelaarsvergunning en daarmee zijn broodwinning op het spel zet voor zo'n goedkoop luchtdruk pistooltje.
Onderin dit draadje staat nog een interessante Pdf om eens door te lezen.
viewtopic.php?f=32&t=37086
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door marcootje »

Dat draadje dateerd van 2014. In 2015 is de Rwm aangepast/aangevuld of niet meer van toepassing. Airsoft gaat toch alleen met luchtdruk. Heeft niets met de broodwinning/ vergunning van de wapen handelaar te maken. Er liggen wapens die je alleen met een ontheffing mag hebben bv als verzamelaar. Maar je mag ze wel kopen.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door racefiets »

Dit is geen airsoft. Dit is gewoon een luchtdruk pistool.
Gebruikersavatar
Vragensteller
Infopolitie Gast

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door Vragensteller »

Vandaag toevallig bij de lokale dump geweest voor mijn nieuwe Gamo Coyote.
Deze hadden toevallig ook de baikal mp651k in de vitrine, dus even naar gevraagd.
Er is een commissie die bepaald of luchtdrukwapens "genoeg" afwijken van een echt vuurwapen om verkocht te mogen worden.
Dat is bij deze dankzij het kleine ronde magazijntje (lijkt op klappertjes) en de aandraaischroef onderaan (niet te zien op te foto) het geval.
Toch voor de zekerheid even langs geweest op het bureau (na toch eerst even netjes gebeld te hebben zodat er ook iemand was die mijn vraag ECHT kon beantwoorden)
De agent in kwestie vertelde mij dat deze inderdaad zijn toegestaan (vergunning EN NABV vrij) zolang men de normale regels voor luchtdrukwapens uiteraard respecteerd.

Ga je er mee zwaaien naar een agent of in een uitgaansgebied? ja dan heb je een probleem.
Gebruik je deze op eigen terrein of bij de lokale schietbaan? niks illegaals aan.
Gebruikersavatar
Vragensteller
Infopolitie Gast

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door Vragensteller »

marcootje schreef: 24 mei 2019, 08:15 Ik heb zelf al diverse dossiers in gestuurd naar het OM voor dit wapen, en zijn door het OM vervolgd.
Vraag me dan toch af wat deze "diverse" personen ermee aan het doen waren.
Als het OM besluit tot vervolging zal het geen onschuldig target shooting in de tuin geweest zijn.....
marcootje schreef: 24 mei 2019, 11:24 Dat draadje dateerd van 2014. In 2015 is de Rwm aangepast/aangevuld of niet meer van toepassing. Airsoft gaat toch alleen met luchtdruk. Heeft niets met de broodwinning/ vergunning van de wapen handelaar te maken. Er liggen wapens die je alleen met een ontheffing mag hebben bv als verzamelaar. Maar je mag ze wel kopen.
Fout. airsoft wapens mag men alleen aanschaffen als men lid is van de NABV, anders krijg je ze niet mee bij welke winkel/webshop dan ook.
Voor verzamelaars van vuurwapens dient men een vergunning/ontheffing te hebben, anders mag je deze niet aanschaffen EN niet bezitten.
Voor luchtdruk gelden deze voorwaarden niet. Aanschaf en bezit is vrij vanaf 18jaar.

Een snelle google search naar meerdere bronnen bevestigd dit ook.
(een bron voor referentie)
https://erfschutter.nl/schietsport/wet-en-regelgeving/
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Baikal MP-615K

Ongelezen bericht door racefiets »

Vragensteller schreef: 28 mei 2019, 18:51 Voor verzamelaars van vuurwapens dient men een vergunning/ontheffing te hebben, anders mag je deze niet aanschaffen EN niet bezitten.
Aan schaffen mag je alles. Je zal het alleen bij de handelaar achter moeten laten want je hebt geen vergunning. Handelaar zal ook niet klagen aangezien die een bewaarloon zullen rekenen voor iedere maand dat het wapen bij de handelaar in opslag ligt. Even uit mijn hoofd iets van 12,50.
Gesloten