Scooter technische onderzoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jimmy1
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jimmy
Geslacht:
Contacteer:

Scooter technische onderzoek

Bericht door Jimmy1 » 21 mei 2019, 11:15

Hallo ik heb een vraag over wat er pas is gebeurt ongeveer een weekje terug ik reed rustig door de stad (bij ons mag dat)
En op een gegeven moment wordt ik aangehouden zonder enkel reden of iets hij vroeg mijn rijbewijs heb ik gegeven en hij vroeg of mijn scooter sneller liep dan hij mocht ik zei hij kan rond de 35kmpu dat was goed en opeens zei hij doe je aken leeghalen had ik dus gedaan alleen 1 zak niet en zonder te zeggen of iets ging hij snel in mijn zak grijpen en had hij me begrenzer gevonden alleen is dit toegestaan of niet? Ik ben er best van geschrokken

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Scooter technische onderzoek

Bericht door maestro » 21 mei 2019, 16:24

Gezien de weigering de zak leeg te maken terwijl u wel de andere zaken leeg maakte was mogelijk aanleiding voor een veiligheidsfouillering op grond van artkel 7 lid 3 van de politiewet.

Als u geweigerd had al uw zakken leeg te maken was er een andere situatie geweest.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Bommeldinges
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Willem
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Bommeldinges » 21 mei 2019, 19:20

maestro schreef:
21 mei 2019, 16:24
Gezien de weigering de zak leeg te maken terwijl u wel de andere zaken leeg maakte was mogelijk aanleiding voor een veiligheidsfouillering op grond van artkel 7 lid 3 van de politiewet.
Wat ik me afvraag als ik dit lees - en volgens mij ook de vraag is van de TS: mag de agent deze fouillering dan zonder enige aankondiging en toestemming uitvoeren?

Ik neem aan dat de wet regelt dat je onder bepaalde omstandigheden moet meewerken met aanwijzingen van een agent, maar hoor je niet altijd eerst de kans te krijgen om uit jezelf mee te werken?

In het geschetste scenario was niet meer dan fatsoenlijk geweest als de TS gevraagd was waarom hij de betreffende zak niet leegmaakte en of hij dat alsnog wilde doen. Dus ik kan wel begrijpen dat TS daar van schrikt, des te meer omdat hij dus iets te verbergen had. Maar dat neemt niet weg dat er naast wetgeving ook zoiets als goed fatsoen is. Uiteraard wel afhankelijk van de situatie.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 22 mei 2019, 03:10

Onder omstandigheden, denk aan vuurwapengevaarlijke verdachten, worden mensen zonder pardon plotseling van achteren tegen de grond gewerkt, in bedwang gehouden en gefouilleerd. Het ligt geheel aan de omstandigheden of het geoorloofd is. De agent zag misschien een bult in je zak en vreesde mogelijk een wapen. Dan is snel handelen vereist.

Hoofdregel is dat je niet mag worden gefouilleerd, tenzij aangehouden. Daarop zijn enkele uitzonderingen op grond van diverse wetten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Mafkees » 22 mei 2019, 08:52

Jimmy1 schreef:
21 mei 2019, 11:15
Hallo ik heb een vraag over wat er pas is gebeurt ongeveer een weekje terug ik reed rustig door de stad (bij ons mag dat)
Ja, bij ons in de stad ook.
Jimmy1 schreef:
En op een gegeven moment wordt ik aangehouden zonder enkel reden of iets hij vroeg mijn rijbewijs heb ik gegeven en
Ja, dit mag ook ook. Artikel 160 van het Wegenverkeerswet 1994.
Jimmy1 schreef:
hij vroeg of mijn scooter sneller liep dan hij mocht ik zei hij kan rond de 35kmpu
Tja, dat mag niet.
Jimmy1 schreef:
dat was goed en opeens zei hij doe je aken leeghalen had ik dus gedaan alleen 1 zak niet en zonder te zeggen of iets ging hij snel in mijn zak grijpen en had hij me begrenzer gevonden alleen is dit toegestaan of niet? Ik ben er best van geschrokken
Dat is ook vreemd. Opeens "Maak je zakken leeg" terwijl je net nog in gesprek was over je constructiesnelheid. Ik vermoed dat het gesprek iets anders ging, maar ik was er niet bij. Zou je ook geschrokken zijn als hij je snorfiets voor technisch onderzoek had meegenomen? Dan was de (variabele) snelheidsbegrenzer waarschijnlijk ook gevonden en was je je snorfiets een langere tijd kwijt geweest.

Maar nee, de agent mag niet "zomaar" in je zakken graaien. Ik heb alleen niet het gevoel dat je de volledige verhaal in al zijn details hier hebt opgeschreven. Best knap trouwens dat je een hele CDI unit in je broekzak verscholen kan houden. Ik neem aan dat je de afstandsbediening van je snelheidsbegrenzer bedoelde.

Gesloten