Uitrit erf of gelijkwaardig kruispunt?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
dikkewalrus
Infopolitie Gast

Uitrit erf of gelijkwaardig kruispunt?

Bericht door dikkewalrus » 08 mei 2019, 15:54

Beste allen, ik heb een vraag betreffende een verkeerssituatie waar ik mij vanmiddag in bevond.

De situatie:
Ik, op de fiets, naderde een kruising, waar ik dacht (en nog steeds denk) dat het een gelijkwaardige kruising is. Een auto kwam voor mij van links. Beide reden wij door, wat gelukkig niet tot een botsing kwam. Ik riep ‘ik kom van rechts’, de andere partij riep ‘je komt uit een erf’. Toen sloeg bij mij de twijfel toe. Ik was mij niet bewust van het feit dat ik van een erf kwam (mijn fout). Echter, ik passeerde geen uitritconstructie waardoor ik dacht geen voorrang te hoeven geven.

De locatie:
Zie foto vanuit mijn perspectief. De Schoolwerf komt uit op een T-kruising, bord van einde erf staat een aantal meter voor de kruising, geen doorlopend trottoir.
Afbeelding

Mijn vraag: wie had er in deze situatie gelijk? Alvast bedankt!

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Uitrit erf of gelijkwaardig kruispunt?

Bericht door Skipperje » 08 mei 2019, 18:40

Wat ik op de foto waar kan nemen maakt dat het geen uitrit is. En dat hoeft wettelijk ook niet. Dat hangt namelijk samen met de afstand van het bord "einde erf". In de uitvoeringsvoorschriften BABW staat namelijk:
Wettekst
Het is toegestaan dat de in- en uitgang van een erf vóór een kruisende weg is gesitueerd, mits op een zodanige afstand, met een minimum van 20 meter, van de kruisende weg dat geen misverstand kan bestaan over de op het kruispunt geldende voorrangsregeling.
Hoever het bord van de kruisende weg staat is moeilijk schatten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 08 mei 2019, 23:42

Als ik naar de auto kijk is mijn inschatting dat de afstand tussen het bord en de kruising minder dan 20 meter is.
Het is m.i. wel verwarrend en een klacht bij de wegbeheerder is wellicht op zijn plaats.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

dikkewalrus
Infopolitie Gast

Bericht door dikkewalrus » 09 mei 2019, 10:15

Dank voor de reacties. Ik schat dat het bord 10 meter van de kruising staat, wat de situatie verwarrend maakt. Ik ga kijken of ik een klacht in kan dienen.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 09 mei 2019, 13:19

In publicatie 228 van het CROW staat het volgende over de uitrit:
Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitrit centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct herkent als uitrit. Dit is het geval als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:
• trottoir en/of fietspad (eventueel fiets/ bromfietspad) loopt langs de doorgaande weg ononderbroken op nagenoeg dezelfde hoogte en in een soortgelijke verharding door over de zijweg (zie figuur 23);
• er zijn zogenaamde inritblokken toegepast, de helling van de bogen moet 1 : 6 zijn (of flauwer),
• en de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn (dus, geen aansluitbogen aanwezig).
Vanuit verkeerskundig oogpunt geldt dat als de constructie niet voldoet aan deze kenmerken er dan geen sprake is van een uitrit en de algemene regel van toepassing is zoals op kruispunten: bestuurders verlenen voorrang aan de voor hen van rechts komende bestuurders (RVV 1990)

Hier voldoet het niet aan.

Dat er een bord staat in verband met het verlaten van een erf veranderd daar niks aan. De afstand ziet er ook klein uit.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 09 mei 2019, 14:16

Mitch schreef:
09 mei 2019, 13:19
Dat er een bord staat in verband met het verlaten van een erf veranderd daar niks aan. De afstand ziet er ook klein uit.
Dat bord staat er niet. Er is alleen een bord einde erf. Conform het babw moet de aansluiting als uitrit worden uitgevoerd, tenzij het bord einde erf op meer dan 20 meter afstand van de kruisende weg staat. Dat laatste is wel twijfelachtig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten