Boogschieten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
LVictor
Infopolitie Gast

Boogschieten

Bericht door LVictor » 08 mei 2019, 11:21

Hallo,

Ik heb even lopen zoeken over boogschieten in het openbaar, maar heb niet echt iets concreets kunnen vinden over het schieten met stompe pijlen. Ik vind eventuele verenigingen te verweg om dagelijks even langs te gaan dus ik vroeg me af of je ook in het openbaar zou mogen schieten. Dit zou dan niet met scherpe pijlen gebeuren (Ik realiseer me dat dit erg gevaarlijk kan zijn), maar met rubbere punten. Let wel, dit zijn geen zuignappen. Het zijn ronde rubbere pijlpunten met een diameter van ongeveer en centimeter en een platte kop. Ik heb een achtertuin waar ik tot maximaal 20 meter afstand kan schieten. Als het niet aangeraden wordt is het dus niet het einde van de wereld, Ik zou het alleen fijn vinden om wat verder te kunnen schieten.

mvg,
LVictor

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Boogschieten

Bericht door marcootje » 08 mei 2019, 11:58

Allereerst is het een handboog of een kruisboog?
Handboog is toegestaan mits je geen pijlen gebruikt die snijdend zijn.
Kruisboog is niet toegestaan.
Het kan zijn door feiten en of omstandigheden dat deze handboog als wapen kan worden gezien. De politie ziet niet van afstand of zelfs dichtbij dat de pijlen niet echt zijn.
Zodra jij met een pijl en boog op de openbare weg staat te schieten heb jij geen controle over passanten en dergelijke, en niet over je pijl, met mogelijk alle gevolgen van dien.
Dus ik zou daar vanaf zien en kijken of iemand een grotere tuin heeft.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 09 mei 2019, 10:22

Ik ben zelf handboogschutter en zit me even af te vragen welke pijlpunten jij bedoelt want ik ken ze niet. Twintig meter is een leuke afstand om te trainen en als je richting een muurtje schiet, richting berging of garage of zoiets, kan het in principe geen kwaad. Ik zou je toch sterk willen aanraden om lid te worden van een vereniging. De sport is technisch te ingewikkeld om zelf te gaan klooien. Je hebt daarin, zeker in het begin, iemand bij nodig die je op weg kan helpen. Als je in een later stadium wedstrijden wilt gaan schieten kom je afstanden tot 90 meter tegen en zonder een goede techniek heb je dan geen schijn van kans om het doel te raken.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

dannyD
Infopolitie Gast

Bericht door dannyD » 20 mei 2019, 07:53

Wikipedia:
"De handboog wordt binnen de Nederlandse wet niet als wapen aangemerkt. Een vergunning voor het bezit of gebruik van een handboog is dan ook niet nodig. De voorwaarde die de Nederlandse douane aan een geïmporteerde boog stelt is dat deze juist verpakt is. Dit houdt in dat er niet rechtstreeks gebruik van kan worden gemaakt.

Waar het bogen betreft, stelt de wet alleen ten aanzien van kruisbogen nadere regels: (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 5e en artikel 27 lid 1) Het op de openbare weg of voor het publiek toegankelijk plaats dragen van een kruisboog is verboden en wordt bestraft met een geldboete. Onder dragen dient men te begrijpen dat de kruisboog voor direct gebruik gereed is. De boogschutter mag dus met zijn handboog over straat wandelen, zolang door de aard of de omstandigheden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat het dragen niet bestemd is dan om letsel aan personen toe te brengen of om te dreigen (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 7e). Bij wet is het dus wel verboden om met een gespannen boog op de openbare weg te komen"
.

Snijdende pijlen zijn per definitie niet toegestaan, je mag ze niet eens in je bezit hebben, ze vallen onder de verboden wapens.

Maar ik schat ik dat ook met stompe pijlen (ik neem aan dat je pijlen bedoeld zoals in archery tag worden gebruikt??) je heel snel een hele hoop gezeur zult hebben. Als het al zou zijn toegestaan, wat ik me niet kan voorstellen..
Ik vraag me ook af hoe je het voor je ziet: je staat in het lokale plantsoen staan schieten. Je zegt dat je in je tuin 20 meter kan schieten maar grotere afstanden wilt oefenen, dus zeg 30 40 of meer meter. Dan leg je dus al snel beslag op een heel groot stuk van de openbare ruimte, alleen dat is al een beetje vreemd. Ik wil boogschieten dus claim even een groot deel van het lokale plantsoen.

En dan de parktische kant er spelen daar kinderen spelen, mensen laten hun hond uit etc. en dan staat er iemand met een boog te schieten.. Hoe lang denk je dat het duurt voordat er een enorm gedonder ontstaat of de politie langs komt. Om nog maar te zwijgen van de heibel die je zal krijgen als je iemand (bijna) raakt. Wat een ongelukje is zo gebeurt, je mist je doel en de pijl schiet zo maar nog 10-tallen meters door. Je raakt je doel een keer ongelukkig en de pijl ketst onder een niet te voorspellen hoek weg. Wat denk je dat er gebeurt als kleine Jantje in het plantsoen aan het spelen is en een afzwaaiende pijl tegen zich aan krijgt?

Zelf doe ik ook aan boogschieten, en heb een tuin waar ik tot ruim 100 meter kan schieten. Bij mij ketste een keer een pijl af op het doel (ik schoot op 25 meter) en deze schoot bijna haaks op de schietrichting nog een meter of 50 verder... Hij stond dus aan de overkant van de singel bij mijn buurman tussen zijn kippen... Nu is deze buurman niet zo moeilijk, hij kon er wel om lachen (en was er geen kip gespiest), maar ik heb daarna niet meer geschoten voordat ik met een pijlenvangnet een kooi had gemaakt zodat iets dergelijks niet meer kan gebeuren.

Je vraagt of het is toegestaan, ik zou ook kijken of het verstandig is.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 20 mei 2019, 10:54

@dannyD: als je mij kunt laten zien waar staat dat het verboden is om met een opgespannen handboog over straat te lopen laat ik mij graag overtuigen. En dan bedoel ik geen artikel op wikipedia. Een recurve-achtige boog laat zich eenvoudig afspannen maar bij een compound gaat dat alleen met een pers. Die zul je dus alleen afgespannen tegenkomen als er aan gesleuteld wordt.

Zowel de recurve als de compound staan niet genoemd in de wet wapens en munitie. Het voorhanden hebben of dragen, ook in de openbare ruimte, is dus niet strafbaar. Met uitzondering van een incidentele APV links of rechts is er nergens een verbod te vinden om in het openbaar met een handboog te schieten. Dat het bijzonder onverstandig is ben ik met je eens en dat je qua aansprakelijkheid een uitdaging hebt als er iets fout gaat is logisch. Maar strafbaar is het niet.

Mijn advies: lekker lid worden van een vereniging en daar gaan schieten.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Gesloten