VOG?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Fritsmetvraag
Infopolitie Gast

VOG?

Bericht door Fritsmetvraag » 02 mei 2019, 17:36

Voor een sollicitatie naar een adviesfunctie moet ik een VOG aanvragen waarbij er gescreend wordt op een profiel met hoge integriteitseis (mogelijk profiel BOA).
In 2016 is er aangifte van eenvoudige mishandeling tegen mij gedaan. Ik heb in een situatie waarin ik mij bedreigd voelde iemand geslagen, waarna ik zwaar mishandeld ben. Nadat ik hiervan aangifte heb gedaan is er ook aangifte tegen mij gedaan. Er was geen sprake van noodweer. Omdat er sprake was van medeschuld van de benadeelde ben ik niet vervolgd onder de voorwaarde van 1 jaar proeftijd waarin ik mij aan geen enkel strafbaar feit schuldig mocht maken.

Bij de beoordeling van de VOG worden beleidssepots meegewogen. In hoeverre moet ik er rekening mee houden dat ik geen VOG zal krijgen?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: VOG?

Bericht door SWAT » 02 mei 2019, 18:02

Ik zou zeggen dat die kans aanwezig is. De politie is echter niet de instantie die daar over beslist.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 03 mei 2019, 08:03

U krijgt een VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam heeft staan. Is er wel sprake van strafbare feiten, dan beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Voor een leraar zijn bijvoorbeeld andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant. Zijn de gevonden strafbare feiten relevant voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd en vallen ze binnen de terugkijktermijn, dan krijgt u geen VOG.
Bij het onderzoek raadpleegt Justis het Justitieel Documentatiesysteem. In dit register staan gegevens over de afwikkeling van strafbare feiten; van veroordelingen tot niet vervolgde zaken en transacties. Daarnaast kan Justis politieregistergegevens bij het onderzoek betrekken en inlichtingen inwinnen bij het Openbaar Ministerie en de reclassering. De gegevens worden in samenhang gewogen en beoordeeld.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Fritsmetvraag
Infopolitie Gast

Bericht door Fritsmetvraag » 03 mei 2019, 11:08

Dank voor je reactie. Mijn vraag is dan ook; is een eenvoudige mishandeling naar jullie verwachting een belemmering voor het verkrijgen van een VOG bij een screeningsprofiel met een hoge integriteit eis?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 03 mei 2019, 11:35

Nogmaals de politie gaat niet over het wel of niet afgeven van een VOG. U moet met uw vraag bij de instantie zijn die daarover gaat. Ik kan mij echter voorstellen dat bij een hoog screeningsprofiel dit een belemmering voor de afgifte zou kunnen zijn. Hoe dan ook u krijgt bericht als men voornemens is uw aanvraag af te wijzen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 03 mei 2019, 11:38

SWAT schreef:
02 mei 2019, 18:02
....... De politie is echter niet de instantie die daar over beslist.
Dus de politie krijgt de VOG-aanvraag niet
En de politie beoordeelt de antecedenten van de aanvrager niet.
Dus de politie kan niet vergelijken of Pietje met antecedenten X eerder een VOG kreeg voor een baan als Z.

Wij kunnen slecht gissen.
U heeft er dan ook niks aan als er hier een suggestie wordt gedaan.
Die wordt daarom dus niet gedaan.

Aanvragen en afwachten.
Bevalt de uitslag u niet dan in contact treden met de verstrekkende instantie. Dat is NIET de politie.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Fritsmetvraag
Infopolitie Gast

Bericht door Fritsmetvraag » 03 mei 2019, 11:45

Het is mij duidelijk hoor dat jullie niet de beoordelende instantie zijn en ik verwacht ook geen definitief antwoord. Ging mij vooral om een indicatie zodat ik weet waar ik rekening mee moet houden. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 03 mei 2019, 13:43

Moderatoropmerking van Skipperje
Succes verder. Ik sluit het bericht omdat wij niets meer toe kunnen voegen.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten