Invalide parkeerplaats met tijdsaanduiding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Leo2019
Infopolitie Gast

Invalide parkeerplaats met tijdsaanduiding

Bericht door Leo2019 » 25 apr 2019, 09:24

Vandaag niet zo blij toen ik bij mijn auto kwam.

Ik woon in de binnenstad van Alkmaar en heb een bewonersvergunning.

Gisteravond kwam ik rond 22u thuis en heb mijn auto geparkeerd op een invalide parkeerplaats voorzien van een onderbord met tijdsaanduiding waarbinnen dat zou gelden.
Ik heb dit eerst geverifieerd bij een dienstdoende handhavingsbeambte en daarna nog een bij een politieagent die toevallig langsliep, beide zeiden dat binnen de tijdsaanduiding de plaats alleen als invalide parkeerplaats gebruikt mag worden daarbuiten als gewone ‘vrije’ parkeerplaats.

Dit doe ik overigens voor mijn huis al c.a. 8 jaar en ik ben nog nooit beboet. Gisteren was de eerste keer op één straat verder, wel in hetzelfde vergunningsgebied.
Ik ben van mening dat het bord niet duidelijk is met betrekking tot wat er bedoeld wordt en je kunt het op meerdere manieren interpreteren. Het gaat om een boete van 370€ dus dat is de moeite.
Is dit nu een terechte boete is dit een onterechte boete…

Ik hoor het graag

Op de een of andere manier krijg ik geen afbeelding toegevoegd maar de tekst onder het bord luid als volgt:

Gratis parkeren max. 3 uur.
op betaald parkeertijden:
ma t/m za 09.00-21.00h
zondag 12.00-1700h

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Invalide parkeerplaats met tijdsaanduiding

Bericht door Pim » 25 apr 2019, 13:50

Een onderbord mag de werking van het verkeersbord erboven alleen beperken (en niet uitbreiden).
Dus een bord dat de gehandicaptenparkeerplaats aanduidt geldt 24/7.
Het onderbord beperkt dit bijvoorbeeld met tijden: ma. t/m vr. 08:00-18:00. (zie je vaak als een gehandicapt persoon ergens werkt met kantoortijden)
Daarbuiten geldt het bord dat de gehandicaptenparkeerplaats aangeeft niet, dus mag er vrij geparkeerd worden.

Dan de opgegeven tekst op het onderbord uit dit topic:
Dus een bord dat de gehandicaptenparkeerplaats aanduidt geldt 24/7.
Het onderbord vermeldt:
Gratis parkeren max. 3 uur.
op betaald parkeertijden:
ma t/m za 09.00-21.00h
zondag 12.00-1700h

Ik interpreteer dat men wil uitdrukken dat in die gemeente een gehandicapte niet hoeft te betalen voor maximaal 3 uur op tijden dat er een betaald parkeren regime werkt.
Dus er geldt in die gemeente betaald parkeren (voor voertuigen zónder en voertuigen mét gehandicaptenparkeerkaart.
Maar op deze specifieke plek, welke 24/7/365 gereserveerd is voor gehandicapten, mogen gehandicapten de eerste drie uur gratis parkeren.
Niet-gebruikers van een gehandicaptenparkeerkaart mogen hier nooit parkeren omdat het onderbord niet het gebruik door gehandicapten beperkt,
maar de betaalplicht voor gehandicapten op die parkeerplek

Anders gezegd: de beperkende factor zit hem niet in wel of niet met een gehandicaptenparkeerkaart parkeren
maar in de betaalplicht voor voertuigen met gehandicaptenparkeerkaart.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 apr 2019, 14:07

Opvallend is dat de Rijksoverheid dit zegt :

Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding
Een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding is een gereserveerde parkeerplaats. Het is een parkeerplaats op een plek waar u op vaste tijden komt. Bijvoorbeeld uw werk. Onder het bord met kenteken hangt een wit bord met dagen en tijden. Binnen deze uren mag alleen u hier parkeren. Op andere uren mogen ook anderen op deze plaats parkeren.

Bron : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-parkeren

Blijkbaar moet het dan wel gaan om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, Maar eigenlijk snap ik niet goed wat de gedachte daarachter is. Juist bij een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken zou je verwachten dat daar een invalide woont die 24/7 zijn auto moet kunnen parkeren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een winkelstraat, waar alleen overdag gehandicapten moeten kunnen parkeren.

Of wordt er soms bedoeld : op andere uren mogen ook andere gehandicapten op deze plaats parkeren ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 apr 2019, 14:48

Ik vond een uitspraak uit 2012, waarin een rechter oordeelde dat er buiten de aangegeven uren geen sprake was van een gehandicaptenparkeerplaats.

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 012:BX0447

Met die wetenschap lijkt me de boete van 370 euro zeker het aanvechten waard.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 apr 2019, 16:04

@Jan
Zoals ik al aangaf kan het om een plek gaan voor 1 specifieke gehandicapte met een genoemd kenteken die daar alleen op aangegeven tijden zegt te moeten zijn: denk aan zijn werk en werktijden.

Op die tijden mag er dus geen andere gehandicapte parkeren want dan kan de persoon niet (dicht) bij zijn werk parkeren. Maar ook niemand anders.
Buiten die tijden mag iedereen er parkeren. Gehandicapt of niet. Om een parkeerplaats niet onnodig leeg te houden en wanneer men denkt dat er geen (groot) aanbod zal zijn van gehandicapten. Maar voor die ene persoon wel dichtbij het werk altijd plek moet zijn tijdens werktijden.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 apr 2019, 17:04

Maar dat is nou juist het lastige, het gaat om interpretaties van wat nou de bedoeling is van zo'n onderbord. Hetzelfde bord E6 , maar zonder onderbord is wat dat betreft veel duidelijker : die plek is voor gehandicapten, en voor niemand anders.
Het is op zich ook wel vrij duidelijk dat het de bedoeling ven het onderbord is dat invaliden daar voor maximaal 3 uur gratis mogen parkeren binnen de aangegeven uren.

Jij zei eerder : Niet-gebruikers van een gehandicaptenparkeerkaart mogen hier nooit parkeren omdat het onderbord niet het gebruik door gehandicapten beperkt, maar de betaalplicht voor gehandicapten op die parkeerplek . En zo zullen de handhavers die een boete hebben gegeven ook hebben gedacht.
Maar hier valt over te discussieren. Het plaatsen van zo'n onderbord brengt dus ook met zich mee dat mensen (of rechters) kunnen redeneren dat het alleen maar een invalideparkeerplaats is tussen de gegeven uren, en dat daarbuiten dus iedereen mag parkeren, invalide of niet. En soms is dat het geval, en soms niet. Het zal ook per gemeente verschillen. Ziedaar de onduidelijkheid (die er vast ook is bij sommige handhavers).

Ik ben zeker geen kenner, wel zou ik, als ik TS was. bezwaar maken tegen deze boete.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 apr 2019, 17:12

Ik zie de onduidelijkheid niet.
Bord zegt: parkeren voor gehandicapten.
Dat bord an sich geldt altijd.

De beperking (op het onderbord) praat over gratis parkeren (voor gehandicapten dus, want die plek was alleen voor hen bestemd) op tijden dat het NIET gratis is (en er dus betaald parkeren geldt).
En die tijden staan er voor het gemakt bij genoemd.

Het enige waar men in de war van zou kunnen raken is het feit dat er in het geval dat het onderbord alléén maar tijden vermeldt
dit de beperking is van het verkeersbord erboven.

Maar er staan nu niet alléén tijden op, maar de boodschap dat gehandicapten (voor wie de plek is bestemd) het parkeren gratis is.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 apr 2019, 18:58

Ik ben het geheel met Pim eens. Op het onderbord lees ik geen uitzondering van de tijden dat het bord geldig is, maar alleen een beperking van de tijd waarbinnen gratis geparkeerd mag worden door gehandicapten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 25 apr 2019, 20:10

Ik acht een beroep ook weinig zinvol echter gezien het boetebedrag is zodanig hoog dat niet geschoten altijd mis is. Wellicht is met een goed verweer de rechter te vermurwen de boete op nihil te zetten. Je moet wel doorzetten want de ovj zal in eerste instantie ongetwijfeld het beroep afwijzen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 apr 2019, 21:50

Inderdaad, baat het niet, dan schaadt het ook niet echt, het kost je alleen tijd en moeite. En het is toch een soortgelijke casus als in de uitspraak die ik eerder aanhaalde.
Ik zie de onduidelijkheid niet.
Bord zegt: parkeren voor gehandicapten.
Dat bord an sich geldt altijd.
Artikel 24 RVV 2e lid : Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 apr 2019, 22:44

An sich = bovenbord, zonder onderbord
Artikel 24.2: "Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld..." = maar er is een tekst (met o.a. uren)

Dus mijns inziens gaat 24.2 dan niet op. Dat zegt alleen als er louter dagen/tijden staan dan....
Zo kan men in korte formulering een beperking aangeven van het bovenbord.

De 'beperking' in deze casus zit hem in het moeten betalen, dat is niet nodig tijdens de genoemde tijdvakken.
Men had dit ook in de APV kunnen regelen wat sommige gemeenten ook doen. Dan is dat hele stomme onderbord niet nodig.
Maar wie kent tegenwoordig nog de APV van zijn gemeente, laat staan die van een andere gemeente waar je te gast bent.

Je kunt je de vraag stellen of je het onderbord MAG gebruiken voor zoiets. Maar er staat nergens dat het niet mag.
Vaststaat dat het onderbord alleen een beperking mag vermelden en geen uitbreiding op het bovenbord.
En dat doet het in deze casus niet, het breidt niks uit.
Het vermeldt iets maar dat breidt de werking van het bovenbord niet uit.
Had het onderbord op een aparte paal naast het bord gestaan was het even goed.

Een voorbeeld van een onderbord mét (foutieve) uitbreiding zie je wel eens bij parkeerverbodsborden: "geldt ook voor de vakken" staat er dan.
En dat is niet toegestaan. Het parkeerverbodsbord geldt voor de zijde van de weg waar het is geplaatst. Dus niet voor de parkeervakken.

f.masolijn
Lid
Lid
Roepnaam: Frank
Contacteer:

Bericht door f.masolijn » 25 apr 2019, 23:04

Als ik de tekst zie, dan ben ik met anderen hier eens dat de mij de bedoeling van de wegbeheerder duidelijk lijkt.
Namelijk dat het uitsluitend een ontheffing van parkeerbelasting betreft.

Echter, als je de . achter "3 uur." als einde van een zin leest. En je aanneemt dat de volgende zin opnieuw betrekking heeft op het bord, en niet de voorgaande zin, dan zou je de tijden als uitzonderingstijden kunnen lezen. Maar erg logisch vind ik die aanname niet, en zie er ook geen onderbouwing voor.

Ik denk dat de verwarring hier vooral ontstaat doordat de gemeente een onderbord geplaatst heeft. De tekst van het onderbord is geschreven alsof het onder een betaald parkeren bord had moeten hangen, en niet onder een invalide parkeerplaats bord. Die onduidelijkheid wordt vervolgens nog wat groter gemaakt doordat er tijden op staan. Alsof je op een invalidenparkeerplaats waar je maximaal 3 uur gratis mag staan met je blauwe kaart, plots moet gaan betalen buiten de vermelde tijden? Nee, als de gemeente dit bord enige afstand eronder had gehangen en er alleen "Gratis parkeren max. 3 uur." op had gezet, dan was het eenvoudiger en duidelijker geweest.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 apr 2019, 23:46

dan hadden we hier waarschijnlijk discussies gehad met mensen die geen gehandicaptenparkeerkaart hebben
en die menen daar te mogen staan op basis van het onderbord :lol:

de vermoedelijke en geschetste intentie van de gemeente is wel begrijpelijk
aangezien in sommige gemeenten de gehandicapte niets hoeft te betalen in betaald parkeergebieden
in andere gemeenten de eerste drie uur niets en daarna wel
en in weer andere gemeenten (Rotterdam bijvoorbeeld) betalen ze gewoon altijd in betaald parkeergebieden

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 26 apr 2019, 09:59

In Amsterdam vrij parkeren mits digitaal een week van te voren aangevraagd

Gesloten