Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
107355
Infopolitie Gast

Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door 107355 »

Via verschillende media heb ik vernomen dat de wetgeving omtrent scooters en brommers is aangepast en deze pas vanaf 43km/h en 68km/h een wokstatus krijgen kan iemand dit bevestigen? En vanaf welke snelheid krijg je welke boetes? :thanks:
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door Jan »

Het is algemeen bekend dat een snorfiets niet harder mag dan 25 km/uur. De politie hanteert daarbij al een marge van 4 km/u en er kan dus pas vanaf 30 km/uur beboet worden. Als de snelheid wordt gemeten met een rollerbank komt er nog eens een correctie bovenop van 5 km/uur. Je kan dus weg komen zonder wokstatus bij een gemeten snelheid van 34 km/uur, en dan rijdt je al ruim 30% harder dan toegestaan.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die marge nog verder wordt opgerekt naar 43 km/uur. Als dat waar zou zijn is dat eigenlijk een vrijbrief om je scooter en brommer harder te laten lopen dan toegestaan.

Als ik naar mezelf kijk : Mijn snorscooter rijdt sneller dan toegestaan, en ik weet dat. Een boete krijgen is weliswaar eventjes vervelend, maar ik rij dagelijks scooter en ik ben de afgelopen 10 jaar eigenlijk nog nooit gecontroleerd op snelheid.
Maar een wok-status krijgen is stukken vervelender dan een boete krijgen : je wordt dan gedwongen om de scooter te laten afvoeren en opnieuw te laten keuren voordat je verder mag rijden. Daarom is die wokstatus eigenlijk veel effectiever voor de verkeersveiligheid.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9163
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Heb je een link naar zo'n mediabericht?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door Pim »

Kan me hier niks bij voorstellen.

Amsterdam wil snorfietsen op de rijbaan vanwege de overlast n gevaar door snelheidsverschil met fietsen.

In alle andere gemeenten rijden snorfietsen dus nog op het fietspad en dan zou de snelheid ongestraft hoog mogen zijn?
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door MarcH »

Dit zijn de snelheden waarbij een snelheidsovertreding al tot een WOK-status zal leiden aldus https://www.politie.nl/binaries/content ... erkeer.pdf (p. 4) en viewtopic.php?t=39910#p500386
Be yourself, no matter what they say ...
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door Jan »

Huh ? toch 43 km/uur en 68 km/uur ? Maar is dat dan alleen als de snelheid niet gemeten is met een geijkte rollerbank ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door MarcH »

Inderdaad.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8392
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen snelheid snor/bromfiets

Ongelezen bericht door MotoRon »

Niks nieuws onder de zon dus.

Het verschil zit hem in de vastgestelde en gecorrigeerde snelheid waarmee gereden is, en de gemeten constructiesnelheid op de rollentestbank.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten