Middeleeuwse katapult

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
davy.gloudemans
Infopolitie Gast

Middeleeuwse katapult

Bericht door davy.gloudemans » 08 apr 2019, 13:40

Goedenmiddag,

Ik ben gevraagd om voor een larp (live action roleplay) een middeleeuwse katapult te bouwen die brokken schuim moet kunnen afvuren.
Gezien dit van origine een wapen is, en je van het zicht uit niet kunt zien dat hij enkel geschikt is voor schuimrubber vroeg ik me af hoe dit wettelijk te doen is.
Valt een machine als dit onder de wapenwet? en indien ja, mag deze dan op afgesloten evenementen gewoon gebruikt worden?
Ik lees wel dat een "katapult" onder de wapenwet valt, maar wat ik hier verder van vind gaat eigenlijk alleen maar over de hand katapult.
De middeleeuwse variant is dan ook niet verborgen mee te nemen :D .

Met vriendelijke groet.

Davy

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Middeleeuwse katapult

Bericht door marcootje » 10 apr 2019, 10:23

Een katapult zoals deze vermeld staat in Wet Wapens en Munitie(art 2, lid 1 onder 6WWM) wordt geen defenitie gegeven wat een katapult nu is. Er wordt ook niet gesproken over handkatapulten. Het is en blijft een katapult. Je kan volgens art 4 lid 1 onder F van de Wet Wapens en munitie, een ontheffing aanvragen voor een katapult. Dit kan bij de minister.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 10 apr 2019, 12:30

Even voor alle duidelijkheid; Je hebt het hier over een blijde? Lijkt me niet echt 'afdreigings-geschikt'. Zie mezelf daar nog niet mee een bankgebouw binnen gaan. Denk dat het geen probleem is, zolang je geen gekke dingen gaat doen, zoals het toestel tegenover het tweede-kamer gebouw neerzetten, of in stelling brengen bij een demonstratie, etc. Gaat mij wat te ver om dit onder de wet wapens en munitie te laten vallen.

Jaap

Davy Gloudemans
Infopolitie Gast

Bericht door Davy Gloudemans » 15 apr 2019, 07:38

Het gaat hier inderdaad over een blijde / onager. het is ook slechts in staat een stuk schuim te schieten over een afstand van 13m.
Het is dan ook slechts bedoelt om op afgesloten evenemente gebruikt te worden.
Het is zeker niet mogelijk om deze ongezien mee te nemen, nog enige schade te veroorzaken, alsmede dat het je een minuut kost om het gebruiksklaar te maken.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 15 apr 2019, 17:01

Let wel op de degelijkheid van de constructie. Er kunnen delen losschieten die verder komen dan die 13 meter, je werkt immers met een deel onder spanning .
publiek op afstand dus maar dit ter overvloede gok ik :wink:
Never change a winning team

Gesloten