Geweld gebruiken om je te verdedigen tegen bedreiging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anonymous Vraag
Infopolitie Gast

Geweld gebruiken om je te verdedigen tegen bedreiging

Bericht door Anonymous Vraag » 05 apr 2019, 19:23

Na aanleiding van een situatie: Als je wordt overvallen door iemand die zegt dat hij een pistool of mes draagt en jou wil neerschieten/-steken als je niet doet wat hij zegt, mag je dan (veel) geweld gebruiken om diegene onder controle te krijgen? Dus nog terwijl de overvaller het wapen nog niet heeft gezien, maar je je wel bedreigd voelt

Of iets breder: Als iemand je bedreigt en je hebt een goede reden om daar ook bang voor te zijn, mag je dan als eerste geweld gebruiken om het gevaar te stoppen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Geweld gebruiken om je te verdedigen tegen bedreiging

Bericht door Hilde » 05 apr 2019, 19:52

Wat is er gebeurd? Zeg dat en stel dan de vraag dan kunnen we antwoord geven.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Anonymous Vraag
Infopolitie Gast

Bericht door Anonymous Vraag » 05 apr 2019, 21:05

Hilde schreef:
05 apr 2019, 19:52
Wat is er gebeurd? Zeg dat en stel dan de vraag dan kunnen we antwoord geven.
Ik kwam, overigens niet in Nederland of op Nederlands grondgebied, in de volgende situatie: een man sprak mij aan en zei dat ik hem mijn portemonnee en telefoon moest geven. Omdat ik dacht dat hij een grapje maakte nam ik het niet serieus. Toen deed hij z'n hand in zn zak en vertelde dat hij een wapen draagt en dat ik moet meewerken. Ik had geen portemonnee bij me en ik zei dat. Hij geloofde me niet en pakte me vast met beide handen. Ik deed toen nog niks.

Ik herhaalde dat ik niks bij me had, toen greep hij weer in zijn jas. Ik heb toen als een soort reflex met m'n ene hand zijn arm vast gepakt en met m'n andere hand hem een paar klappen op z'n kaak gegeven waardoor hij viel. Toen ben ik omgedraaid en weggerend.

Ik heb mn toen wel gemeld bij de lokale politie maar ik ben uiteindelijk niet aangeklaagd. Ik vraag me alleen af hoe dit in Nederland werkt

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 apr 2019, 21:06

Dus je mept iemand in elkaar en jij zegt dan dat jij dat deed omdat hij gezegd heeft dat hij je met een (vuur)wapen iets zou aan doen.

Die ander ontkent dat vanzelfsprekend en jij hoopt dan er onderuit te komen.

Nope. Not. Nada.
Dus het antwoord is: nee.
Op mondelijke bedreiging mag je geen fysiek geweld laten volgen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Toplid
Toplid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 apr 2019, 06:44

Een aardige uitleg wordt hier gegeven: https://www.udemushi.nl/zelfverdediging-en-rechtspraak/

ik vermoed dat het in het geval zoals je het beschreef was toegestaan geweld te gebruiken om je zelf te beschermen op het moment dat iamnd in zijn jas reikt. Maar niet meer dan strikt noodzakelijk en waneer je aan de situatie kunt ontvluchten moet je dat doen.

Daarnaast is er een bewijsprobleem. Als het zijn woord tegen jouw woord is en er is geen mes zit je in een lastig parket.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door rich » 06 apr 2019, 08:51

Dus het advies van de politie in deze is, wachten tot de man daadwerkelijk een (vuur) wapen pakt?

Ik vind de reactie niet meer dan menselijk en ook de wet heeft begrip voor bepaalde situaties. In het gekste geval moet de rechter er wat van vinden maar in 99% van de gevallen zal dit daar niet terecht komen.
Hoeveel overvallers zullen er zelf aangifte doen?

Wet, recht en weet ik veel wat maar als ik er aan kan ontkomen dat ik een vuurwapen op me gericht zou krijgen dan doe ik dat.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 apr 2019, 09:57

@rich wat wil je dan op het forum plaatsen?
Dat het ok is?

Ik snap dat de praktijk anders zal zijn.
Maar de vraag hier sec stellen is een sec antwoord.

Ik mijn werkgebied wordt veel met cameratoezicht gewerkt... legio voorbeelden die stuk gaan op "wat er beweerd wordt dat er gezegd is kunnen we niet zien op de camerabeelden. Wel zien we dat A een klap geeft aan B".

Daar sta je dan.
En ik wil hier niemand op het verkeerde been zetten of iemand met het verzonnen excuus (hij dreigde mondeling met een vuurwapen) de wind in de zeilen geven.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 06 apr 2019, 09:58

Volgens mij kun je hier standaard "nee" op antwoorden, tenzij...

Je mag geen geweld gebruiken. Dat is altijd verboden. Er zijn echter situaties waarin je dan niet strafbaar bent, een van de meest bekende is wel noodweer. De rechter bepaalt uiteindelijk of dat geweld strafbaar is of niet.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door rich » 06 apr 2019, 13:45

Nou Pim, ik durf mijn antwoord te verkondigen en te verdedigen.

Juridisch gezien moet je misschien naar een uitsluitingsgrond en dat is niet fijn maar ik leef in het heden.

Misschien verplaats ik me teveel in een casus maar als het mij zou overkomen en ik heb de kans om voor iemand zijn kin te gaan dan zou ik hem pakken.
De keuze eigen veiligheid of een pistool op je gericht krijgen is voor mij een makkelijke.

Als we dan in een later stadium bij een rechter staan die mij ongelijk geeft dan weet ik hoe we er voor staan in Nederland.

Natuurlijk is dit puur gericht op de casus zoals die benoemd wordt. Wat is jouw voorstel? Je laten overvallen, een wapen op je hoofd krijgen en bij gods gratie hopen dat de aangifte niet onderop de stapel beland en dat we misschien wel tot een verdachte komen?
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

f.masolijn
Lid
Lid
Roepnaam: Frank
Contacteer:

Bericht door f.masolijn » 08 apr 2019, 18:21

Ik denk dat het voor het dreigement niet uitmaakt of er een wapen in het spel is.
Als die andere persoon een getraind moordenaar is, dan heeft ie geen mes of pistool nodig om je serieus te verwonden of dood te maken voor er hulp komt.

Het enige wat er met de aanwezigheid van een wapen verandert is of je aannemelijk gaat kunnen maken is of die ander je bedreigd heeft met dat wapen.

Daarom meen ik dat deze discussie neer komt op het punt "geloof je het dreigement van die ander". En als je het dreigement gelooft heb je al geen andere keuze qua handelen meer dan vluchten, vechten of ondergaan.
Indien vluchten geen optie is, dan rest nog kiezen tussen vechten of ondergaan. Een keuze die per geval anders uit zal pakken, en het lijkt me niet meer dan logisch dat een rechter de aangewezen persoon is om daar een afweging in te maken.

P.S. als vluchten een optie is en die ander zegt een mes te hebben, dan is rennen vaak echt de betere oplossing.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 08 apr 2019, 20:47

En voor wie wil weten hoe de rechter dat beoordeelt, hieronder het overzichtsarrest van de Hoge Raad over noodweer:
► Laat Spoiler zien
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... R:2016:456
Be yourself, no matter what they say ...

Gesloten