Crossmotor/ pitbike

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verdwaald1762628
Infopolitie Gast

Crossmotor/ pitbike

Bericht door Verdwaald1762628 » 04 apr 2019, 12:44

Oke dus stel je voor er is een dag geweest waar ik op een crossmotor/pitbike heb gereden op het openbare weg zonder kenteken en dat het verzekerd was en zonder motorrijbewijs en ik ben niet gepakt door de politie. En ik daarna mijn crosser/pitbike ergens vastzet op eige terrein. Een maand gaat voorbij, kan ik nog een straf hiervoor krijgen???
En nog een vraag mag politie hem van dat terrein afhalen? En zo ja met welke reden?
En als politie hem meeneemt, om een reden dat hij bijv gestolen is zonder dat ik wist, en ik ga naar het politiebureau mogen ze mij dan een straf/boete geven omdat ik die ene dag gereden heb?

Alv dank.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Crossmotor/ pitbike

Bericht door MotoRon » 04 apr 2019, 13:13

Oke dus stel je vertelt het hele verhaal en je vraagt dan wat je wil weten.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Verdwaaldagain
Infopolitie Gast

Bericht door Verdwaaldagain » 04 apr 2019, 13:28

Een vriend had een crosser gekocht zonder kenteken of verzekering en hij had ook geen rijbewijs. Hij heeft hem naar mij gereden en vast gezet op mijn terrein om hem een volgende keer optehalen. Politie heeft hem van mijn terrein afgehaald en meegenomen, om te onderzoeken of hij gestolen was, alleen wist mijn vriend natuurlijk niet dat hij gestolen was ( anders had hij het niet gekocht ). Onze vraag is, als hij naar het politiebureau gaat om zijn crosser te halen of info te krijgen kan hij een straf of boete krijgen voor het rijden toen, en kan hij gewoon zwijgrecht of iets dergelijks doen want in principe gaat het niet om dat hij gereden heeft maar dat de crosser waarschijlijk gestolen is. En kan ik een straf of boete krijgen omdat het op mijn terrein stond? Kijk ik wil gewoon geen problemen en mijn vriend wilt het liefst gewoon die crosser of zijn geld terug, wat ik ook goed begrijp.

Alv bedankt

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 apr 2019, 17:54

Verdwaaldagain schreef:
04 apr 2019, 13:28
Een vriend had een crosser gekocht zonder kenteken of verzekering en hij had ook geen rijbewijs
Kopen van een motor zonder in bezit te zijn van een geldig rijbewijs van de juiste categorie mag. U hoeft enkel een verzekering af te sluiten als u het voertuig op de openbare weg laat staan (of gebruikt).

Een motor waarvoor ooit een kenteken is afgegeven en waarvan bij de verkoop het kenteken ontbreekt zouden alle alarmbellen moeten doen afgaan.
Hij heeft hem naar mij gereden en vast gezet op mijn terrein om hem een volgende keer op te halen.
Hier ga ik al meteen twijfelen of je vriend niet wist dat de motor gestolen was. Waarom zette hij de motor niet bij zichzelf thuis?
Politie heeft hem van mijn terrein afgehaald en meegenomen, om te onderzoeken of hij gestolen was, alleen wist mijn vriend natuurlijk niet dat hij gestolen was (anders had hij het niet gekocht )
Hoe kwam de politie er (zo snel) achter dat de motor bij jou stond?

Iets zegt mij dat jouw vriend is achtervolgt door de politie tijdens het onverzekerd en zonder rijbewijs rijden en hij daarom de motor bij jou stalde/verborg. En dat de politie de motor vervolgens tóch gevonden heeft en in beslag heeft genomen.
Onze vraag is, als hij naar het politiebureau gaat om zijn crosser te halen of info te krijgen kan hij een straf of boete krijgen voor het rijden toen
Het woord "onze" verraad al dat u beide optrekt in deze zaak. Hmmm.

Als de politie voldoende aanwijzingen heeft dat jou vriend heeft gereden kan hij een boete krijgen voor het rijden zonder rijbewijs.
...en kan hij gewoon zwijgrecht of iets dergelijks doen want in principe gaat het niet om dat hij gereden heeft maar dat de crosser waarschijlijk gestolen is.
In principe....bestaat niet.

Als de politie voldoende aanwijzingen heeft dat jouw vriend heeft gereden op een motor op de openbare weg dan kan hij een bekeuring krijgen. Daarvoor mag hij oor zijn verklaring gebruik maken van zijn zwijgrecht. Dat helpt hem wchter niet om te voorkomen de boete te krijgen.
En kan ik een straf of boete krijgen omdat het op mijn terrein stond?
Dat ligt aan de omstandigheden van o.a. uw terrein. Kon uw vriend (Of anderen) op uw terrein of kon alleen u op dat terrein? Etc.
Kijk ik wil gewoon geen problemen en mijn vriend wilt het liefst gewoon die crosser of zijn geld terug, wat ik ook goed begrijp
Zoals gezegd doet het hele verhaal mij sterk vermoeden dat zowel u als uw vriend donders goed wisten dat de motorfiets gestolen was. Als uw vriend zijn geld terug wil dan zal hij dat met de verkoper moeten regelen. Als uw vriend bewijs heeft van de koop en de identiteit van de koper kent kan hij aangifte doen. Maar daarmee heeft hij niet zijn geld terug. Mocht de verkoper worden aangehouden door de politie voor heling of oplichting of iets anders kunt u afhankelijk van de details wellicht zich voegen in het strafproces als benadeelde en zo het bedrag van de koop terugverlangen via de rechter. Anders zal uw vriend (evt. via een advocaat) in een civiele procedure het bedrag moeten terug eisen. Maar wie eist bewijst. En uw vriend zal moeten bewijzen geen idee gehad te kunnen hebben van het feit dat de motor gestolen was toen hij hem kocht. De prijs moet bijvoorbeeld een marktconforme prijs geweest zijn en niet een bedrag dat te mooi was om waar te zijn.

Ik ben benieuwd naar het eerlijke verhaal.
Want een motor kopen en deze elders (op een terrein van een ander) stallen (En beide: de koper en de eigenaar van het terrein claimen van niks te weten) waarna de politie deze motor binnen één of enkele dagen op het spoor komt en in beslag neemt is mij allemaal net iets te toevallig.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Verdwaald
Infopolitie Gast

Bericht door Verdwaald » 04 apr 2019, 18:21

Neenee kijk, hij heeft het gekocht op marktplaats en wou ermee naar huis rijden , alleen hij is lopend uitgevallen en sinds toen nietmeer aangegaan. Zo is hij bij mij terechtgekomen en de politie had het niet meteen gevonden, dat duurde wel een week fzo
Moderatoropmerking van ThunderSTreak
In het eerste bericht wordt er gereden met de motor en nu gelopen waarbij de motor uitviel? En daarna 'vond' de politie de (gestolen) motor na wel een week of zo? Vind het allemaal heel vaag en vermoed dat er veel meer aan de hand is. Graag een meer concrete vraag, maar vooral ook een juiste schets van de situatie. Anders sluiten en verwijderen we deze vraag.

Verdwaald
Infopolitie Gast

Bericht door Verdwaald » 04 apr 2019, 19:13

Ja weet niet precies hoeveel dagen het was , het was een week en 2dagen fzo dat weet ik toch nietmeer precies, en dat met lopend uitgevallen, met lopend bedoel ik niet tijdens het lopen, maar tijdens lopende motor ( dus tijdens het rijden ) uitgevallen. En daarna startte hij nietmeer dus kon hij niet verder rijden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 apr 2019, 21:54

Laten we eens wat concrete vragen formuleren:

1. Hoe kwam de politie de (gestolen/kentekenloze) crossmotor op het spoor, aangezien die immers "vastgezet" op eigen terrein stond?

2. Staat inmiddels definitief vast dat de motor gestolen was (toen uw vriend hem kocht)?

3. Betreft het een offroadmotor zonder kentekendocumenten (een motor zonder toelating tot de openbare weg) OF een motor waarvan de kentekendocumenten wel ooit zijn aangevraagd/afgegeven maar nu ontbreken?

Verdwaald1762628
Infopolitie Gast

Bericht door Verdwaald1762628 » 05 apr 2019, 03:04

1. De politie reed rond en vond het verdacht dus ze hadden hem meegenomen voor onderzoek.
2. Het is nog niet officieel dat het gestolen is, daarvoor doet de politie onderzoek.
3. Ja het is ‘een offroadmotor zonder kentekendocumenten “(een motor zonder toelating tot de openbare weg)” de vorige eigenaar zei dat hij er alleen op eige terrein mee reed.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 apr 2019, 10:13

Is het nou:
A) een motor waar wel ooit een kenteken voor is afgegeven maar waarvan de documenten zoek zijn of
B) is het een crosser (zonder lichten, dynamo etc.) die nooit voor (de eisen voor) de openbare weg gemaakt is?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 05 apr 2019, 16:45

Pim schreef:
05 apr 2019, 10:13
Is het nou:
A) een motor waar wel ooit een kenteken voor is afgegeven maar waarvan de documenten zoek zijn of
B) is het een crosser (zonder lichten, dynamo etc.) die nooit voor (de eisen voor) de openbare weg gemaakt is?
Verdwaald1762628 schreef:
05 apr 2019, 03:04
1. De politie reed rond en vond het verdacht dus ze hadden hem meegenomen voor onderzoek.
2. Het is nog niet officieel dat het gestolen is, daarvoor doet de politie onderzoek.
3. Ja het is ‘een offroadmotor zonder kentekendocumenten “(een motor zonder toelating tot de openbare weg)” de vorige eigenaar zei dat hij er alleen op eige terrein mee reed.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 apr 2019, 21:09

Ik wil(de) het duidelijk gezegd krijgen door TS....

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 06 apr 2019, 18:39

Vond je het het onder 3 aangegeven niet duidelijk genoeg?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten