Volmacht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Astrid van de Velden
Infopolitie Gast

Volmacht

Bericht door Astrid van de Velden » 02 apr 2019, 17:05

Mijn zus doet boodschappen voor mijn dementerende moeder. Hierbij pint ze voor bedragen waar ik mijn twijfels over heb. Verder pint ze voor benzine van haar eigen auto. Ze heeft een volmacht, maar het vertrouwen is weg.
14 dagen voor het overlijden van mij vader is ze bij hem een lening aangegaan voor 4400 euro. Hiervan wordt nog niets terug betaald.
Heb haar hiermee geconfronteerd, maar het was met instemming van Pa. Haar reactie was boos: " Mag jij ook hebben hoor"
Wat moet ik hiermee aan?

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Volmacht

Bericht door MarcH » 02 apr 2019, 18:00

Wat betreft de volmacht: uw moeder kan deze, als zij daartoe in staat is, herroepen. Anders is de enige mogelijkheid om de kantonrechter te vragen een bewindvoerder te benoemen die de financiële belangen van uw moeder behartigt; een bewindvoerder kan de volmacht herroepen.

Daarnaast kan u aangifte doen bij de politie als u meent dat uw zus geld van uw moeder heeft gestolen of verduisterd. Dat betekent alleen niet dat het geld terugkomt of dat er een einde komt aan de volmacht.
Be yourself, no matter what they say ...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 apr 2019, 18:45

Ik zou een gesprek aangaan, waarbij uw moeder, zus en eventueel andere broers/zussen aanwezig zijn. Vindt uw moeder het goed, kunt u er niets aan doen. Niet goed, kan de machtiging ingetrokken worden. Maar mogelijk kunt u uw zus ook duidelijk maken dat dit misbruik is van de zorg die ze aan haar moeder geeft.
Heeft uw moeder veel geld, begin dan vast te verdelen. Bij de belastingdienst kunt u nagaan welk bedrag belastingvrij gegeven mag worden. Is voordeliger dan te wachten op de erfenis. En, u kunt meteen het geleende geld van uw zus rechttrekken, zodat u beiden evenveel krijgt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 03 apr 2019, 03:56

Ter aanvulling op Skippertje:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken

Een volmacht is overigens alleen goed voor het in de volmacht vermelde doel. Wordt het voor een ander doel aangewend dan kan er sprake zijn van fraude. Maar uw moeder is het slachtoffer, niet U. Zoals MarcH zegd: Als ze dementerende is en niet instaat is haar belangen te behartigen dan zou u kunnen proberen haar onder beschermingsbewind te plaatsen. in dat egval wordt er toezicht op de financien gehouden.
Er zijn verschilledne instanties en organistaties die u advies kunnen geven. Kijkt u bijvoorbeeld eens hier:
https://dementie.nl/financien/financiel ... t-dementie
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten