Medicatie en autorijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marianne Wiersma
Infopolitie Gast

Medicatie en autorijden

Bericht door Marianne Wiersma » 28 mar 2019, 18:38

Goedenavond allen,

Een vraagje voor jullie inzake medicatie.
Het betreft medicatie waar in bijsluiter staat na 2 weken en geen bijwerking mag je weer rijden (of soortgelijke strekking).
Regeling 2000 (hele naam moet ik even weer opzoeken) noemt het categorie 1 en 2 medicatie of medicatie die bij hogere dosering cat 3 is, lagere dosering of na 2 weken cat 1.
Apotheek en arts zeggen dat rijden na 2 weken mag, echter is er een gemeente (niet die van mij) die bij WMO aanvraag het hulpmiddel weigert op gewijzigde wetgeving uit 2017 (spreekt over de morfine en cannabis), die stelt dat de medicaties oxycodon, pregabaline en amitriptiline ook een zero-tolerance hebben gekregen.
Nu is eind vorig jaar na rijvaardigheidstest ivm partiële dwarslaesie bij CBR mijn rijbewijs wel goedgekeurd met aantekening automaat op basis regeling 2000 (Slik wel prega en ami)

Wat klopt er nu in de praktijk?
Is regeling 2000 nog steeds van toepassing, of is de zere tolerance voor alle medicatie van toepassing? Als het het laatste is, zal ik mijn auto ook weer moeten laten staan (en dus even bedenken hoe ik me dan van a naar b ga verplaatsen als lopen niet gaat, fietsen lastig is en auto niet meer mag🥺)

In afwachting van jullie opinie daarover
Marianne

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Re: Medicatie en autorijden

Bericht door Jan » 28 mar 2019, 21:39

De huidige regeling is hier te vinden : https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01
Het probleem is dat je waarschijnlijk een arts nodig hebt om dit te kunnen doorgronden en om te oordelen of je mag rijden of niet. Want was is een hoge dosering en wat is een lage. En de een krijgt bijvoorbeeld medicijnen voorgeschreven vanwege zenuwpijn, en een ander krijgt precies hetzelfde medicijn vanwege angststoornissen.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Marianne Wiersma
Infopolitie Gast

Bericht door Marianne Wiersma » 28 mar 2019, 22:10

Hallo Jan,

Dat was ook waar ik het op baseerde, in die regelgeving waar jij ook naar linkt staan de drempels voor hoog/laag bij de betreffende medicatie gewoon vermeld.
De persoon bij wie WMO dus moeilijk deed kreeg een verwijzing naar wetgeving uit 2017 die aangescherpt zou zijn. Lekker dubbel dus, want we mogen beiden volgens de regels in de link die jij ook geeft rijden. De aangescherpte wet lijkt het enerzijds alleen over morfine en cannabis te hebben, anderzijds zijn er dus gemeenten die dat aangrijpen om bij alle medicatie uit categorie 2 en 3 met aantekening van arts dat rijden verantwoord is, aanvragen om mobiliteit te verbeteren (rijondersteuning op rolstoel of scootmobiel) van “oudere” (55+) weggebruikers af te wijzen. En zouden we beiden niet meer mogen autorijden (of anderszins als bestuurder in het verkeer begeven).
De betreffende wetswijziging uit 2017 kon ik via wetten.overheid.nl niet terugvinden. Vond het daarom ook een rare situatie dat een gemeente verwijst naar een wet die je niet terug kunt vinden, ook via rijveiligmetmedicijnen (ofzo) kwam ik niet uit op de zere tolerance, maar bij de doseringen waarbij na een aantal weken gewenning je de inschatting mag maken hoeveel last je van de bijwerkingen hebt.

Bedankt voor het meedenken :like:

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 28 mar 2019, 23:28

Er is 'zero tolerance' voor aangewezen drugs (amfetamine, cocaïne, cannabis, GHB, opiaten zoals morfine) en alcohol als deze middelen worden gebruikt in combinatie met elkaar of met een rijvaardigheid verminderende stof.

Als je geen van deze aangewezen drugs of alcohol gebruikt is er geen zero tolerance. Wel kan het strafbaar zijn in bepaalde (hoge) dosis of met bepaald rijgedrag. Raadpleeg hiervoor je apotheker.

Voor wat betreft je geschil met de gemeente; daar kun je ook een klacht indienen als je het er niet mee eens bent.

Marianne Wiersma
Infopolitie Gast

Bericht door Marianne Wiersma » 28 mar 2019, 23:47

Hallo Mitch,

Ook jij bedankt :like:
Dan interpreteerde ik het wel goed. En gelukkig heb ik het geschil (nog) niet, maar iemand die in een gelijkwaardig schuitje zit. Er gaat dus inderdaad een bezwaar op besluit heen, maar dan is altijd wel handig dat je het goed onderbouwd anders gaat ook bij gemeenten een bezwaar in het ronde archief.

Dank wederom voor het meedenken :thanks:

Grtz
Marianne

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 29 mar 2019, 11:40

Er is maar één instantie die hierover een bindende uitspraak kan doen, en dat is het CBR. Bellen met de afdeling 'Medisch' kan al duidelijkheid geven. Eventueel een eigen verklaring indienen en een rijtest doen.

Jaap

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 mar 2019, 13:39

Volgens mij moet je twee dingen scheiden.
Of je bij de gemeente in aanmerking komt voor een hulpmiddel volgens regels van de WMO.

En of je mag rijden volgens het CBR.

Het één heeft m.i. niks te maken met het ander.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Toplid
Toplid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 29 mar 2019, 14:08

De regeling waar Jan naar verwijst is die zoals die op dit moment geldt (Geldend van 01-07-2018 t/m heden).

Als je aan de voorwaarden voldoet om een motorvoertuig te mogen besturen kan de gemeente het niet afwijzen op grond van het feit dat je de gevraagde voorziening niet mag besturen.
De beschikking die de gemeente geeft zal de juridische gronden moeten bevatten, dus als de gemeete zich op andere wetgeving wil beroepen zal ze duidelijk moeten vermelden op welke grond ze van mening is dat de bestuurder niet in aanmerking komt, wetsartikel en al. Een vage verwijzing volstaat niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Marianne Wiersma
Infopolitie Gast

Bericht door Marianne Wiersma » 29 mar 2019, 23:29

@jaap dat leverde dus de verwarring ook op. Mijn rijbewijs is in november goedgekeurd, met nagenoeg zelfde medicatie als de persoon die mij vroeg of ik wist hoe het nu zat 😉 (ja inclusief EV, verklaring arts over beperkingen en cognitieve vaardigheden enz, rijtest, vrijwillig afstand doen van het normale rijbewijs om alleen voor automaat gekeurd te worden. Met 5 kg drukkracht links kune schakelen wel beetje afschrijven en natuurlijk nieuw pasje bij de gemeente haken)

@ pim de gemeente van die dame beroept zich dus op niet bestaande wetgeving (iig niet inzake deze medicatie) om onder de WMO voorziening uit te komen. Volgens alle redelijkerwijs bekend zijnde regels WMO voorziening komt ze wel in aanmerking. Dit ondanks het normaal moeten scheidden van beide zaken.

@maestro :thanks: ga ik haar nog meegeven voor het bezwaar straks, dat ze iig de wetsartikelen erbij moet zien te krijgen van de gemeente.

Gesloten