Buren verduisteren post

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PakketWeg
Infopolitie Gast

Buren verduisteren post

Bericht door PakketWeg » 22 mar 2019, 20:09

Al enkele jaren zit ik met een nare burenruzie. Buren treiteren op allerlei manieren, beschadigen mijn eigendommen etc... Maar altijd net op zo een manier dat het bij de politie niet te bewijzen is en er dus weer geen aangifte wordt opgenomen. Nu misschien iets waar wel iets mee kan; volgens de track&trace van DHL is er bij mij een pakket afgeleverd, alleen is er die dag niet aangebeld en lag er niets in de brievenbus. Ik had al zo mijn vermoedens maar ben toch eens naar het DHL depot gereden. Na flink vervelend doen heb ik de bezorger gesproken en ja hoor, hij beschreef een brievenbus die er anders uitzag dan die van mij. Later die dag zou hij het uitzoeken. In de avond een DHL briefje in de bus met zijn excuses. Per ongelijk bij de aso buren in de brievenbus. Ze willen het niet teruggeven. Nu 2 weken verder nog geen pakket. Inmiddels zitten Mastercard en Paypal er op om het geld terug te krijgen maar ik vind dit uiteraard niet netjes naar de verkoper. Zoals ik het zie wordt ik (of de verkoper? of DHL? Hoe zit dat eigenlijk?) nu dus ook bestolen en voor mij is hier nu ook echt een grens bereikt. Ofwel:

Feit: Buren houden al 2 weken een pakket onder zich (of hebben het inmiddels vernietigd/weggegooid) waarvan ze weten dat dit niet van hun is.
Getuige: De DHL pakketbezorger die zich dit nog goed kan herinneren en ook zeker kan getuigen.
Bewijs: Track en trace gegevens, briefje van de bezorger en binnenkort wellicht ook een onderzoek van DHL.
Schade: Zo'n 40 euro

Kan ik hier aangifte van doen en zal de politie de aangifte willen opnemen en hier iets mee willen doen? Het gaat mij er hier zuiver om, om een signaal af te geven dat het nu een keer klaar moet zijn en dat ze van andermans eigendommen moeten afblijven.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Buren verduisteren post

Bericht door Pim » 22 mar 2019, 20:56

Wie eist bewijst is een bekend gezegde.

U kunt wellicht aangifte doen, maar vervolgens zal de bezorger een duidelijke verklaring moeten afleggen dat het specifieke poststuk bij die buren is bezorgd.

Track en trace is nauwelijks bewijs te noemen. Want het ontstaat door opgave van die bezorger. Ter illustratie: de bezorger zou opzettelijk (of per ongeluk) het adres van de buren ingevuld kunnen hebben in zijn handterminal.

Voorbeeld: Ik had onlangs een pakje dat bij mijn buren links was afgegeven en in de brievenbus een bezorgd-briefje met adres van buren rechts. Hebben mijn buren rechts nu iets verduisterd als ik aangifte doe?

Er zal juridisch ook uitgezocht moeten worden wie (eerst) aangifte moet doen:
U als beoogde ontvanger?
De bezorgmaatschappij die het niet op het juiste adres heeft "afgegeven" en die beweren 'een mondelinge overeenkomst te zijn aangegaan' met uw buren.
De verzender die een lever plicht (aan u) heeft na een koopovereenkomst?

En dan is er nog de interventie van PayPal en Mastercard. Zodra die aan u vergoeden en u schadeloos stellen worden zij dan rechthebbende van het pakketje cq van de claim mocht het pakketje weer opduiken?
Worden zij dan eiser?

Bottomline:
Een boel uitzoekwerk voor €40.
Ik help u hopen dat dit wordt opgepakt en uitgezocht. Temeer er nogal wat open eindjes zijn...
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 23 mar 2019, 04:43

U heeft altijd het recht om angifte te doen van een strafbaar feit, dat mag niet worden geweigerd. Overigens is het ook een onrechtmatige daad, waarvoor u civielrechtelijk schadevergoeding kan eisen. Dat is soms makkelijker omdat de bewijslast minder groot is dan in het strafrecht.

In https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 011:BR0460 overweegt de procureur bij de Hoge Raad dat een nog niet bezorgd postpaket aan de verzender dan wel de bezorger toebehoort, niet de geadreeseerde. Zie punt 9 (Het gaat hier wel oevr een iets ingewikkelder zaak, maar de vraag wie het poststuk toebehoort wordt beantwoord).
Het gaat erom wie het pakket op het moment toebehoorde dat het werd onteigend, dat (een deel van) de schade is vergoed doet er volgens mij niet veel toe. Wel tenaanzien van de schade van de waarde van het pakket. Die zou dan aan pay-pal of creditcard maatschappij toekomen. Er kan ook nog andere schade zijn, veroorzaakt doordat men bijvoorbeeld onnodig lang op het te leveren product moet wachten. Dat komt weer wel toe aan TS.

Het werkelijke probleem is echter de relatie met uw buren. Wat heeft u gedaan om deze te verbeteren? Er zijn verschillende instanties om daarmee te helpen, zoals de eventuele woningbouwvereniging, de gemeente of wijkopbouworgaan. Heeft u daar al aan gedacht?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

PakketWeg
Infopolitie Gast

Bericht door PakketWeg » 23 mar 2019, 14:19

Wie eist, bewijst duidelijk. Ik ga er vanuit dat de pakketbezorger bij zijn verklaring blijft. Naar wat ik heb begrepen houdt DHL zelfs GPS gegevens bij van hun bezorgers. Kun je privacytechnisch natuurlijk iets van vinden...
Het gaat me niet zozeer om de schade, het gaat me er puur om dat dit nu een keer moet stoppen. En ja, daar speelt de relatie met de buren een rol. Conflict is ontstaan doordat ze schade aan mijn huis hebben veroorzaakt. Dat wilden ze niet betalen en daar is een rechtszaak van gekomen. Die hebben ze verloren en toen moesten ze nog meer betalen en ook nog eens allemaal zaken afbreken en verwijderen die ze aan mijn huis hebben vastgemaakt. Sinds dat speelt is het aan een stuk door treiteren en zieken. Er is al van alles geprobeerd (vanuit mijn kant, en niet die van de buren). Bemiddeling door wijkagent, Bemiddeling door buurtbemiddeling, bemiddeling door advocaten en noem maar op. Afspraken worden gemaakt en de volgende dag is het alsof er nooit afspraken zijn gemaakt en gaan ze weer net zo door als daar voor. Vandaar dat het kunnen doen van aangifte zo belangrijk is, dan kunnen ze eindelijk een keer aangepakt worden en houdt het misschien op. Hoe zit het overigens met briefgeheim en de postwet? Is het vanuit die wet niet strafbaar?
Ik krijg eigenlijk weer het idee dat dit weer zoiets is dat ze "gewoon kunnen doen" en daar mee weg komen en dat vervolgens anderen (in dit geval DHL, Mastercard, Paypal of verkoper) weer voor de schade kunnen opdraaien.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 mar 2019, 16:30

Hoe zit het overigens met briefgeheim en de postwet? Is het vanuit die wet niet strafbaar?
Bewijs (wettig en overtuigend) eerst maar eens dat de buren het pakket hebben aangenomen (en vervolgens hebben gehouden!).

En dat bewijzen is m.i. meer dan dat de bezorger u heeft gezegd dat hij het daar heeft afgegeven.

En als de buurman dat bekend en zegt dat hij het pakket daarná aan u heeft gegeven.... wat dan?

En met GPS bewijst u niks.
Dat zegt alleen dat de auto(!) van de bezorger in de straat heeft gestaan. Zelfs als uw pakketje voorzien was van een GPS baken is dat te onnauwkeurig om te bepalen of dat pakketje achter uw voordeur of die van de buren is beland. En wederom wat er daarna mee is gebeurd.

PakketWeg
Infopolitie Gast

Bericht door PakketWeg » 23 mar 2019, 17:11

Dus eigenlijk komt het er op neer dat iedereen maar ongestraft verkeerd bezorgde pakketten achterover kan drukken en het vervolgens glashard ontkennen omdat het toch niet wettelijk en overtuigend te bewijzen is? Ik kan dat toch bijna niet geloven.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 mar 2019, 18:06

Tja, zo werkt ons rechtssysteem.
Geen schuld zonder wettig en overtuigend bewijs. En wie eist bewijst.

Gelukkig maar. Denk daar maar eens over na.
En beeld uzelf eens in dat u aan de andere kant staat.

PakketWeg
Infopolitie Gast

Bericht door PakketWeg » 23 mar 2019, 19:55

Anderzijds komen ze er nu alweer mee weg. Stel dat ik nu een duidelijk leesbaar briefje op mijn brievenbus zou plakken met de tekst: “AUB geen pakketten bij nummer ** afleveren omdat deze anders verdwijnen” dan schreeuwen ze moord en brand over smaad en laster.
En zo hebben we dus weer iets op de lange “bewijs het maar lijst” tezamen met lekke banden, krassen op mijn auto, kapotgeschopte plantenbakken, brandende sigaretten in de brievenbus, verfbommen in de tuin en noem maar op...

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 23 mar 2019, 20:23

Dus zet je op het briefje " pakket gaarne niet afleveren bij de buren" je hoeft er toch geen reden bij te zetten.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 mar 2019, 00:55

Ik moet ineens denken aan "waar twee kijven...."
Zoals mijn voorganger zegt...waarom de reden erbij zetten.

Ik zou mij richten op de verkoper.
Die heeft een leverplicht.
Die zal het met de bezorger moeten uitzoeken, waarom die niet bezorgt op het juiste adres.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 24 mar 2019, 03:47

Op pakketen van DHL geldt geen briefgeheim. Alleen pakketten van de oude, vetrouwde postNL hebben (nog) wel briefgeheim. Deze vallen onder de oude postwet omdat de post ook brieven moet vervoeren. Zie: https://www.nu.nl/binnenland/5608982/op ... etten.html

Zoals gezegd kunt u altijd aangifte doen en daar heeft u ook belang bij. Verwacht alleen niet dat de zaak ook voor de rechter komt. Als u dat wilt kunt u better de civiele weg bewandelen. Dan kunt u eventueel een dwangsom eisen voor als het nogmaals mocht gebeuren.
Heeft u al contact opgenomen met de verkoper en/of paypal/mastercard? Zij zijn ook benadeeld en soms kan gezamenlijk optreden helpen, al is het maar om juridische kosten te delen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten