Stilstaan op invalideplaats met kenteken.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mink
Infopolitie Gast

Stilstaan op invalideplaats met kenteken.

Bericht door Mink » 22 mar 2019, 16:33

:D Ik ben in het bezit van een eigen invalideparekeerplaats met kenteken. Nu gaat daar vaak een lesauto op stil staan zodat ik de auto niet kwijt kan en moet wachten tot deze weggaat. De bijrijder vertel ik mag stil staan om Direct in en uit te laten stappen. Aangezien het een lesauto betref moet de bestuur uitstappen achter in stappen en een nieuwe bestuurder in stappen, de stoel en spiegels afstellen en daarna rijd hij pas weg. Volgen mij is dit niet direct.
En dan ook niet toegestaan, klopt dat.
Is het ook toegestaan om direct iemand in te laten stappen op een invalideplaats met kenteken.

Kvandalen
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Stilstaan op invalideplaats met kenteken.

Bericht door Kvandalen » 22 mar 2019, 16:56

Wettekst
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen
aldus artikel 1 van het RVV. Wanneer het gaat om het wisselen van bestuurders die aan het lessen zijn dan zou dat volgens mij theoretisch prima mogen op een invalidenplaats mits direct weggereden wordt na het afstellen van de spiegels. Eerst theorie doornemen en daarna wegrijden is een ander verhaal.

Of het netjes is van een instructeur om een dergelijke parkeerplaats uit te kiezen is een tweede. Kan mij op zich ook wel weer voorstellen dat het de voorkeur heeft ten opzichte van het blokkeren van de weg bijvoorbeeld maar ik ken de situatie niet. Ook erg bijzonder dat de lesauto daar regelmatig staat, net wanneer u aan komt rijden.
Laatst gewijzigd door Frans op 22 mar 2019, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wet tags toegevoegd. ;-)
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 22 mar 2019, 18:15

Dat dit regelmatig voorkomt, lijkt me logisch. Blijkbaar woont er in de buurt een leerling van deze rijschool, dus 1 á 2 keer per week halen en brengen zal kloppen. Afhankelijk van andere mogelijkheden, zou ik hier ook liever voor kiezen, dan dat ik overig verkeer hinder door op de weg te blijven staan. Ook met het beoefenen van file-parkeren komt het voor dat we daar een invaliden-vak voor gebruiken. Deze vakken zijn soms als enige in een straat nog vrij. Ik meld het altijd wel aan de leerling; let op, invalidenvak, dus even oefenen oké, maar verder niet. Komt inmiddels de eigenaar aanrijden, probeer het vak weer vlot vrij te maken.

Jaap

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 22 mar 2019, 20:35

Het gaat dan hooguit om een paar minuten toch?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 mar 2019, 21:11

Een vraag: hoe lang doet u, of een gemiddelde bestuurder, erover om zijn stoel in de juiste stand te zetten en de spiegels af te stellen?

Duurt dit langer dan de bijrijder aan te spreken en de discussie te voeren?
Het lijkt mij sterk....

En ook dat het telkens gebeurt wanneer u juist aan komt rijden om te gaan parkeren.
Zelfs al zouden er 2 of 3 leerlingen in de straat/buurt wonen.

Komen we vervolgens bij de theoretische discussie: hoe verder wanneer er uit de discussie hier komt dat de lesauto daar niet mag staan.
Dan belt u de politie?
Dat wordt een prio 3 of 4 melding of naar nieuwe maatstaven een prio 2. Oftewel: niet direct.
Zelfs als het wel een prio 1 melding zou worden en de plaatselijke polities met 'toeters-en-bellen' gierend uitrukken dan is de lesauto al weg voordat de cavalerie arriveert.

Ik vind het heel vervelend dat u een handicap heeft waardoor u een eigen parkeerplaats heeft. Maar we moeten geen spijkers op laag water gaan zoeken. Een gemiddelde stop voor een rood verkeerslicht duurt waarschijnlijk minder lang dan het wachten totdat de spiegels en de stoel zijn afgesteld.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten