Jan schreef: ↑20 mar 2019, 09:04
De “twee keer linksaf”-gedachte lijkt door het hof in ieder geval niet te worden gevolgd,
Of toch wel ? De betrokkene voerde aan dat hij niet aan het keren was, maar dat hij 2x linksaf sloeg. Het hof ging daar niet in mee, en vond dat de 2 keer linksafslaan moest worden uitgelegd als keren. En dat mocht niet, want in die zaak betrof het een autoweg en daar mag je dus nooit keren. (en de situatie van TS in Zoetermeer lijkt me geen autoweg)
Of begrijp ik het helemaal verkeerd ?
@Jan Eigenlijk precies, zoals ik er over denk.
In het aangehaalde arrest heeft men het over een autoweg en daar is keren, zoals al gezegd...., verboden.
Vandaar dat ik in deze casus, vanwege de autoweg, wel mee kan gaan in het oordeel van het Hof.
Verder zie je in de praktijk het bord F7 vooral staan op kruispunten, al dan niet met verkeerslichten......, waar keren ongewenst is.
Dit laatste kán zijn om dat dit (te) veelvuldig gebeurt en dat daardoor de doorstroom (ernstig) wordt belemmerd of omdat daar met regelmaat aanrijdingen plaats vinden door het keren.
Daarnaast heeft
@Jan wederom een goed argument gevonden, die mijn eerdere stelling (ooit tijdens een opleiding meegekregen.....) bevestigd:
De Nota van Toelichting bij artikel 78 van het RVV 1990 luidt, voor zover hier van belang:
“Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In dergelijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde richting van de voorsorteerstrook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteerstrook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rijstrook wisselen kan hiermee worden beperkt.”