Keren bij stoplicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
thafreack
Infopolitie Gast

Keren bij stoplicht

Bericht door thafreack » 18 mar 2019, 16:51

Goedendag, ik kreeg 'bij de koffieautomaat' een interessante discussie over keren bij het stoplicht bij ons voor de deur. Stel, ik sta op de afrikaweg in Zoetermeer in zuidelijke richting in het vak linksaf bij het stoplicht. Ik ga echter niet linksaf naar keer om. Mag dat? (Kruising afrikaweg-Van Leeuwenhoekstraat in zoetermeer) Er staat geen verkeersbord met keer verbod.

f.masolijn
Lid
Lid
Roepnaam: Frank
Contacteer:

Re: Keren bij stoplicht

Bericht door f.masolijn » 18 mar 2019, 17:09

Op basis van de beschrijving denk ik dat de onderstaande link de juiste Google Streetview verwijzing is.
@Stefan die van jou opent standaard in noordelijke richting.

https://www.google.nl/maps/@52.0561125, ... authuser=0

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 19 mar 2019, 07:11

Welke argumenten werden gebruikt? Ik kan geen reden bedenken waarom keren verboden zou zijn. 200m terug zie ik zelfs een reclamebord voor Klaverblad, dat je verderop moet keren, als je hen zoekt. (Niet echt een argument natuurlijk.)

Edit: sorry, ik had Stefan’s link geopend.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 19 mar 2019, 07:52

De link van TS heeft 100m voor het stoplicht twee reclameborden om te keren voor een bedrijf. Je kan bij deze link niet linksaf voorsoorteren, dus ik begrijp niet wat je bedoelt met “het vak linksaf”.

Maar er staan dit keer wel witte pijlen “rechtdoor” op de grond. Als je rechtdoor moet, dan is keren wel lastig. Je mag dan immers niet linksaf. Dus ook niet keren, lijkt mij. In dit enigszins vergelijkbare topic, haalt SWAT gekscherend jurisprudentie aan (zonder er naar te linken), waarin zou staan dat keren wel eens wordt gezien als twee keer link/rechts af. viewtopic.php?t=34837
---

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 19 mar 2019, 09:53

In principe is het zo:
- als er geen bord (F7, D4, D5 of D6) staat die dit keren verbied, dan is het gewoon toegestaan.
- er mag door deze manoeuvre geen gevaar/hinder ontstaan voor andere weggebruikers; artikel 5 WVW.

Dus als daar maar aan voldaan wordt, is er in mijn ogen geen reden te bedenken waarom het niet zou mogen. 8)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 19 mar 2019, 11:26

Ik ga voor art 78. Voorsorteerstrook voor linksaf, dus linksaf, en niet keren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 19 mar 2019, 11:33

@Skipperje: Is RVV artikel 78 niet in het leven geroepen om te verbieden, dat iemand via de strook voor linksaf, uiteindelijk tóch rechtdoor gaat??? :roll: :roll: :roll:
Vandaar dat ik denk, kán er natuurlijk naast zitten......, :oops: dat keren in zo'n situatie wél is toegestaan. 8)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 mar 2019, 11:36

Collega’s (oudgedienden) van mij roepen dat keren volgens een rechter niets meer is dan ‘tweemaal linksaf slaan’..

Nu heb ik geen uitspraak daarvan kunnen vinden, dus voorlopig blijf ik ’t strafbaar vinden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 19 mar 2019, 14:11

Ook hier in Amstelveen heb ik dezelfde opstelling gezien, maar wél met expliciet keerverbod bod.

Als ik er verder over nadenk, hoe moet een wegbeheerder dan aangeven met een stoplicht met voorsorteervakken, dat keren wél is toegestaan? Hij moet immers pijlen op de weg laten aanbrengen om aan te geven welk vak bij welk stoplicht hoort. Maar hij wenst misschien niet het keren te verbieden.
---

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 mar 2019, 15:01

Als je via pijlen op de weg een ‘verplichte rijrichting’ aangeeft, dan impliceert zoiets dat je het rijden in een andere richting (keren) niet wenst toe te staan..

Als de wegbeheerder dat wel wil toestaan moeten ze de pijlen òf achterwege laten òf dit juist expliciet via pijlen aangeven..
Wettekst
Artikel 78 RVV 1990
1 Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 19 mar 2019, 19:03

zijlvaart67 schreef:
19 mar 2019, 11:36
Collega’s (oudgedienden) van mij roepen dat keren volgens een rechter niets meer is dan ‘tweemaal linksaf slaan’..

Nu heb ik geen uitspraak daarvan kunnen vinden, dus voorlopig blijf ik ’t strafbaar vinden..
In artikel 54 wordt keren genoemd. Waarom zou dat zijn? Ik denk omdat het geen afslaan is, dus ook niet 2x.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 19 mar 2019, 19:11

Heb ook nog even zitten zoeken of ik ergens iets in de Nota van Toelichting kon vinden.
Wat ik, tot op heden...., alleen ben tegen gekomen is over de reden waarom lid 2 van artikel 78 ooit is toegevoegd.

In het 'uitsprakenregister' heb ik nog geen relevante uitspraak kunnen vinden die mijn idee of dat van jullie kan bevestigen.
Dus vooralsnog ben/blijf ik van mening dat men (ook) een bord moet plaatsen om aan te geven dat keren op een kruispunt is verboden.......

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 19 mar 2019, 21:44

Omdat er zoveel discussie over is ben ik even gaan meezoeken. Volgens mij is de google streetview link van Stefan de juiste. Op de link van f.masolijn kun je wel keren maar kun je verder niet linksaf bij de stoplichten, en de pijlen op de weg geven daar ook gewoon aan rechtdoor.

Mijn interpretatie , voor wat die waard is :
Mijn idee is dat het daar niet verboden is te keren, juist omdat er geen bord staat dat keren verboden is.
Daarbij, voordat TS gaat keren heeft ie braaf voldaan aan artikel 78 van het RVV : hij heeft namelijk keurig de richting gevolgd die de voorsorteerstrook aangaf, namelijk naar links. Op het punt dat er daadwerkelijk gekeerd moet worden bevind hij zich niet meer op het voorsorteervak , en is er ter plekke gewoon sprake van een bijzondere verrichting. Zolang hij daar maar voorrang verleent aan het overige verkeer wordt er ook braaf voldaan aan art 54 RVV.

De enige reden waarom het eventueel niet zou mogen is mijns inszien artikel 5 WVW zoals Dusty aangeeft : want het kan dus wel hinderlijk zijn voor de overige weggebruikers die achter TS staan, en die ondanks een groen stoplicht niet linksaf kunnen slaan. omdat TS ander verkeer voor moet laten gaan tijdens het keren.
Is RVV artikel 78 niet in het leven geroepen om te verbieden, dat iemand via de strook voor linksaf, uiteindelijk tóch rechtdoor gaat??? :roll: :roll: :roll:
Dit lijkt bevestigd te worden in de uistpraak ECLI:NL:GHARL:2014:1926 , die vermeldt : "
De Nota van Toelichting bij artikel 78 van het RVV 1990 luidt, voor zover hier van belang:
“Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In dergelijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde richting van de voorsorteerstrook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteerstrook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rijstrook wisselen kan hiermee worden beperkt.”
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 20 mar 2019, 08:15

Er is wel een aardig arrest van Hof Leeuwarden uit 2017 over het keren op een autoweg:
11. Artikel 43, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) houdt, voor zover hier van belang in, dat het bestuurders verboden is op een autoweg hun voertuig te keren.

12. Noch in artikel 1 RVV 1990 noch in de wetsgeschiedenis wordt omschreven wat onder "keren" moet worden verstaan. De uitleg van deze term zal derhalve mede afhangen van wat daaronder in het spraakgebruik wordt verstaan, alsmede van de feitelijke omstandigheden van het geval. Raadpleging van Van Dale online leert dat onder "keren" onder meer wordt verstaan "wenden, draaien, omdraaien" in de zin van "in tegenovergestelde stand brengen".

13. Op grond van de stukken in het dossier is komen vast te staan dat de Friesestraatweg, ook ter hoogte van de kruising met de Pleiadenlaan en Siersteenlaan is aangeduid als autoweg. Uit openbaar toegankelijk materiaal (Google Maps, Streetview) is het hof gebleken dat de Friesestraatweg bestaat uit twee door een vangrail verdeelde rijbanen. Voor het kruispunt is de rijbaan waarop de betrokkene zich met zijn voertuig bevond, verdeeld in drie rijstroken. De betrokkene stond voorgesorteerd voor het verkeer dat linksaf wil slaan naar de Pleiadenlaan. De rijbaan van de Friesestraatweg aan de andere kant van de vangrail bestaat uit twee rijstroken, bedoeld voor het verkeer in - gezien de aanvankelijke rijrichting van de betrokkene - tegenovergestelde rijrichting. Op het kruispunt met de Siersteenlaan/Pleiadenlaan zijn geen bijzondere belijningen dan wel andere voorzieningen aangebracht die erop duiden dat het verkeer dat zich bevindt op de voorsorteerstrook voor linksaf - de strook waar de betrokkene zich bevond - een andere route kan kiezen dan de Pleiadenlaan, zoals de betrokkene naar eigen zeggen ook van plan was. De betrokkene heeft er echter voor gekozen niet zijn weg naar de Pleiadenlaan te vervolgen maar, een van de twee rijstroken van de Friesestraatweg te berijden in de richting waar hij aanvankelijk vandaan kwam.

14. Het hof is van oordeel dat de door de betrokkene uitgevoerde manoeuvre, gelet op de inrichting van de weg en in het licht van algemeen spraakgebruik, moet worden uitgelegd als keren op de weg, en niet - zoals hij aanvoert - twee maal achter elkaar linksaf slaan. Het hof deelt niet de te beperkte opvatting die de betrokkene zegt te ontlenen aan het officiële theorieboek Rijbewijs B waarin - aldus de betrokkene - onder keren dient te worden verstaan het herhaaldelijk steken op de weg. Ook indien de autoweg zodanig is uitgevoerd dat een betrokkene deze weg kan volgen in tegenovergestelde richting door een ononderbroken bocht naar links te maken is sprake van keren op de weg.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... L:2017:927

De “twee keer linksaf”-gedachte lijkt door het hof in ieder geval niet te worden gevolgd, maar de opmerkingen over de voorsorteerstrook zouden erop kunnen wijzen dat keren hier ook in strijd zou komen met art. 78 RVV.
Be yourself, no matter what they say ...

Gesloten