buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jantine
Infopolitie Gast

buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Bericht door Jantine » 15 mar 2019, 21:57

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag.
Met kerst heb ik een xbox game gekocht voor mijn vriend via marktplaats. De verzender heeft per ongeluk nr. 25 op het pakketje gezet ipv nr. 24 dus hij is verkeerd bezorgd. Ik heb vaak aangebeld bij mijn buren maar er werd nooit open gedaan. Een tijdje terug heb ik een kaartje door de brievenbus gegeooid met het verzoek contact met me op te nemen.

Wat blijkt nu... mijn buurman heeft contact met me gezocht via whatsapp. Hij heeft het pakketje opengemaakt (!?) en zag dat dit een leuke xbox game was. Hij vertelt dat hij zelf geen xbox heeft, maar de game aan iemand anders heeft gegeven die er wel blij van wordt.
Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Ja, het is lang geleden maar ik heb in de tussentijd geprobeerd contact te krijgen door aan te bellen. Hij beweert dat hij bijna altijd thuis is. Maar er is nooit open gedaan.

Hij mag toch niet zomaar mijn post open maken? Mijn naam stond er duidelijk op. En dan ook nog de inhoud weggeven....

Wat adviseren jullie mij om te zeggen tegen hem?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Re: buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Bericht door k2p » 15 mar 2019, 22:15

Formeel heeft de verkoper het product niet (bij jou) af laten leveren. Jij moet de verkoper vragen alsnog te leveren of je geld terug te geven.
De verkoper kan wellicht aangifte doen van verduistering.

Aangifte Schending van het briefgeheim lijkt me misschien niet op te gaan, omdat het pakketje de eindbestemming qua adres heeft bereikt. Ik weet niet of daar jurisprudentie over bestaat.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

brommert
Infopolitie Gast

Bericht door brommert » 16 mar 2019, 11:14

U vergeet erbij erbij te zeggen dat u zelf het verkeerde adres heeft opgegeven aan de verzender,
dit meldt u elders wel.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 16 mar 2019, 11:44

brommert schreef:
16 mar 2019, 11:14
U vergeet erbij erbij te zeggen dat u zelf het verkeerde adres heeft opgegeven aan de verzender,
dit meldt u elders wel.
Heel erg scherp. We zoeken nog mensen bij de recherche 😁

Via het forum van Tros Radar:
Goede kans dat het verkeerde adres mijn eigen fout is geweest, het kan zijn dat ik me heb versproken toen we belden en ik het adres doorgaf.
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 mar 2019, 12:27

Inhoud maar weggehaald. Casus is niet correct voorgesteld dus antwoord klopt ook niet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 17 mar 2019, 08:28

Als ik zo het topic lees op https://radar.avrotros.nl/forum/diverse ... l#p2663313 dan begin ik toch ook mijn gedachtes te krijgen

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 mar 2019, 11:10

@taxikemperman Tja, weet je, ik zat er volgens mij met mijn antwoord niet zo gek ver naast. Het briefgeheim geldt voor postNL (de verzender dus) en geldt voor het correct afleveren (o.a.) van poststukken. En dat is allemaal gebeurd en zefs als DHL het stuk heeft afgeleverd is hun niets te verwijten, keurig op het juiste adres aan geadresseerde afgeleverd. Je kunt van hen niet verwachten dat men eerst een controle gaat doen of de persoon aan wie een pakket gericht is ook daadwerkelijk op dat adres woont, dan had TS een andere (duurdere) manier van verzenden moeten kiezen (met handtekening bijv)

Dat is allemaal niet gebeurd, nu lees ik het tros radar forum (en ik lees daar ook nog andere feiten, maar toe maar) en dan NOG komen we op dezelfde conclusie.

Ben dus erg benieuwd welke jij eraan koppelt... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 mar 2019, 12:22

Gezien de verschillen in feiten die gepresenteerd worden op het forum van Tros Radar en hier denk ik dat we eigenlijk gewoon geen antwoord kunnen geven als ik nu alles doorlees. TS geeft een casus waarbij ze niet de waarheid verteld maar een verhaaltje wat ze zo verdraait dat ze uiteindelijk een stok heeft om een ander te slaan om een domme fout recht te zetten die ze zelf maakte.

Lijkt me beter dat we daar niet aan meedoen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten