Parkeerboete bij weggesleten gele streep

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Bericht door KaaDee » 09 apr 2019, 09:55

k2p schreef:
08 apr 2019, 23:12
Ik word er eigenlijk best kwaad over, hoe men strooit met ‘kennelijk ongegrond’, zodat men voorbij kan gaan aan het horen.
Ik zie dat toch anders: Verreweg de meeste boetes zijn gewoon terecht en daar valt niets van te zeggen. En toch gaan veel mensen in beroep, gewoon omdat het kan en ze dan nog niet hoeven te betalen ("traineren").

De OvJ kijkt alleen of de procedures zijn gevolgd en er geen feitelijke onjuistheden zijn. Pas in tweede instantie, nadat de boete is betaald, krijg je de kans om gehoord te worden. En dan mag je inhoudelijk uitleggen waarom je de boete onterecht vindt. Maak daar in dit geval zeker gebruik van.
PDC | DICT

haje
Infopolitie Gast

Bericht door haje » 09 apr 2019, 10:07

zijlvaart67 schreef:
09 apr 2019, 02:55
De handhaver heeft de opdracht om de situatie te beoordelen op juridische juistheid alvorens tot bekeuren over te gaan, dat is een keiharde eis.

Justitie gaat er ‘gemakshalve’ dan ook maar van uit dat dit gebeurd is. Had u foto’s meegestuurd?
Of dat er wellicht andere redenen kunnen zijn om een rijtje bekeuringen uit te schrijven, zoals targets ofzo. Met alle respect voor hun werk, overigens.

Ja ik had foto's meegestuurd. Onder meer degene die ik bij het topic geplaatst heb.
Ik zal in beroep gaan. Maar ik merk ook dat ik me daar al bijna bezwaard over voel als ik me realiseer op welke manier al dit gedoe het hele systeem nog weer verder belast. Kortom, best een effectief ontmoedigingsbeleid dus.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 09 apr 2019, 14:34

KaaDee schreef:
09 apr 2019, 09:55
Ik zie dat toch anders: Verreweg de meeste boetes zijn gewoon terecht en daar valt niets van te zeggen. En toch gaan veel mensen in beroep, gewoon omdat het kan en ze dan nog niet hoeven te betalen ("traineren").

De OvJ kijkt alleen of de procedures zijn gevolgd en er geen feitelijke onjuistheden zijn. Pas in tweede instantie, nadat de boete is betaald, krijg je de kans om gehoord te worden. En dan mag je inhoudelijk uitleggen waarom je de boete onterecht vindt. Maak daar in dit geval zeker gebruik van.
Ik wil te veel offtopic hierop induiken in deze draad, maar de kans om gehoord te worden moet je in eerste instantie al krijgen en kan zelfs telefonisch. Men mag er alleen van afwijken als duidelijk is dat het bezwaar/beroep kansloos is. (Bijvoorbeeld omdat het buiten de gestelde termijn is ingesteld, of omdat men zelf aangeeft dat de overtreding is begaan en bijvoorbeeld om coulance vraagt.)

Ik wil best geloven dat in verreweg de meeste boetes het kennelijk ongegrond kan zijn. Maar ik kan me niet voorstellen hoe in onderhavig geval, het kennelijk ongegrond kan zijn.
Ik denk in dit geval, spreek die burger dan even, en stel inhoudelijk vast waarom je afwijst, voordat je er een rechter mee opzadelt. Ik zie vaker uitspraken van rechters die zeggen 'hoezo kennelijk ongegrond? doe maar opnieuw, en klop daarna pas weer bij me aan.'
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 09 apr 2019, 15:40

Ik ben het eens met k2p en haje. Een bezwaarprocedure waarbij je alleen maar een standaardreactie kan verwachten met de reactie dat het bewaar kennelijk ongegrond is zonder dat je ook maar bent gehoord is slechts een wassen neus.
Misschien prima vanwege efficiency redenen in de meeste gevallen, maar als er dan iemand bezwaar maakt met notabene foto's van de situatie met de vervaagde gele strepen belast je alleen maar nog meer het systeem met zo'n standaard antwoord.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 apr 2019, 18:04

Het is hier wel vaker besproken, maar het is een bekend probleem; er komen vele (onterechte) bezwaren binnen en die moeten allemaal behandeld worden.
‘Behandeld worden’ is niets meer dan dat er tijdig een beslissing moet worden genomen. Kwaliteit wordt dan ondergeschikt aan kwantiteit en… als het cvom de zaak (op verzoek van een betrokkene) doorschuift naar de rechter heeft zij in ieder geval geen werk meer op ’t bureau liggen..

Mooi voorbeeld van ‘je eigen straatje schoonvegen’, geef ik onmiddellijk toe, maar zo werkt het wel.. Het is momenteel niet anders..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 09 apr 2019, 19:41

In dat kader valt me op dat volgens het CBS in 2017 in 47% van de gevallen waarin bezwaar was gemaakt de beschikking door het CVOM werd vernietigd dan wel gewijzigd. Dat is bijzonder veel (bij de kantonrechter was dat 22%, bij het hof Arnhem-Leeuwarden 13%).
Be yourself, no matter what they say ...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 09 apr 2019, 20:24

Ik moet onmiddellijk toegeven dat ik dat niet had verwacht.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 apr 2019, 20:47

Dat vind ik een enorm hoog percentage, ik bedoel; veel hoger dan ik had verwacht..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 09 apr 2019, 21:04

Maar bij die 47% daar zitten natuurlijk vast ook een hoop grappenmakers bij die bezwaar maken tegen een terecht opgelegde boete "omdat het kan", en daarbij ieder wissewasje aangrijpen om maar onder die boete uit te komen. Bijvoorbeeld als er ergens een typfoutje in zit, of als er bijvoorbeeld een verkeerde feitcode is gebruikt. Met als gevolg een terecht bezwaar, en alsnog een boete na correctie van de beschikking.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 09 apr 2019, 21:12

Kennelijk is alles gezegd met betrekking tot de vraag van ts. Verdere discussies kunnen in een daarvoor bestemd deel van het forum.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten