'Zoen & Zoef' bord Dick Bruna

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: 'Zoen & Zoef' bord Dick Bruna

Bericht door Frans » 13 mar 2019, 13:34

Een hele aardige. Op www.verkeerskunde.nl staat een scriptie die is geschreven door iemand die een heel onderzoek heeft gedaan naar het fenomeen "Kiss &Ride" en ik ben altijd blij met dit soort scripties. Het laat zien dat onze jongere generatie nadenkt over dit soort vraagstukken en meedenkt aan oplossingen.

Maar ook hier veroorzaakt de schrijver toch weer een stuk verwarring:

Definitie en Toepassingsmogelijkheden

Op basis van de literatuur, locatiebezoeken en interviews is de volgende definitie van K+R opgesteld:

Het laten stilstaan van een voertuig op een daarvoor bestemde rijstrook specifiek bedoeld voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van personen in combinatie met parkeervakken met een maximale parkeerduur van 15 minuten specifiek bedoeld voor het halen en brengen van personen

De volledige bron

Dus een rijstrook om stil te staan met parkeervakken en....

Schiet mij maar in een slaghoedje........
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 13:34

Goed dat je het een en ander zelf ook uitzoekt. Daar ben ik altijd voor. Maar zoals in het artikel wat je aanhaalt ook staat. Is de wettelijke basis artikel 24 van het RVV. Hierin staat ook genoemd als "parkeren op een parkeergelegenheid, op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven"

De term parkeren en kiss en ride strookt dan met elkaar volgens uw terminologie.

Tevens staat er geen bord zoals bedoeld in de bijlage van het RVV. En dat is de wettelijke basis.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 13:35

Frans schreef:
13 mar 2019, 13:34
Een hele aardige. Op www.verkeerskunde.nl staat een scriptie die is geschreven door iemand die een heel onderzoek heeft gedaan naar het fenomeen "Kiss &Ride" en ik ben altijd blij met dit soort scripties. Het laat zien dat onze jongere generatie nadenkt over dit soort vraagstukken en meedenkt aan oplossingen.

Maar ook hier veroorzaakt de schrijver toch weer een stuk verwarring:

Definitie en Toepassingsmogelijkheden

Op basis van de literatuur, locatiebezoeken en interviews is de volgende definitie van K+R opgesteld:

Het laten stilstaan van een voertuig op een daarvoor bestemde rijstrook specifiek bedoeld voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van personen in combinatie met parkeervakken met een maximale parkeerduur van 15 minuten specifiek bedoeld voor het halen en brengen van personen

De volledige bron

Dus een rijstrook om stil te staan met parkeervakken en....

Schiet mij maar in een slaghoedje........
Precies inderdaad wat ik ook bedoel. Het strookt niet met elkaar en we maken het onnodig moeilijk voor iedereen. Ga uit van de borden zoals in het rvv.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 mar 2019, 13:36

Een parkeergelegenheid is alleen een parkeergelegenheid als het is aangeduid middels borden E4. Dus is het beter dat wij het bord kunnen zien dat vraagsteller bedoelt. Dan weten we of hier sprake is van een wettelijk juist bord of niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 mar 2019, 14:14

Dit allemaal lezende zou het misschien een idee zijn om het wegbrengen met de auto van kinderen naar scholen te laten vallen onder het begrip " laden en lossen" .

Onder laden en lossen verstaat de wet: 'Het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.' Het gerechtshof Amsterdam heeft ooit eens bepaald dat laden en lossen niet alleen het in of uit de auto brengen omvat, maar ook het onmiddelijk ter plaatse halen of brengen van de goederen (in het specifieke geval een bed uit de auto naar boven sjouwen in een apartement).

Het enige struikelblok is lijkt mij nog de term " goederen" , maar voor de rest zou er een winwin situatie ontstaan : Een ieder mag dan gewoon zijn kind tot in de klas brengen, geen asociale langparkeerders meer op die plek, geen discussie meer over of iets nu wel of niet een parkeervak is.

Bij een situatie als op Schiphol zal dit overigens niet werken. En niet alleen wegens de lucratieve parkeertarieven die dan worden misgelopen, er is domweg geen plek genoeg voor gezien de grote aantallen afhalers en wegbrengers.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 13 mar 2019, 14:26

De vraag is inmiddels wel beantwoord.