'Zoen & Zoef' bord Dick Bruna

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DaanH
Infopolitie Gast

'Zoen & Zoef' bord Dick Bruna

Bericht door DaanH » 13 mar 2019, 09:55

Voor de school van mijn kinderen staat het attentiebord 'Zoen & Zoef' (Dick Bruna). Is dit een officiël verkeersbord en betekent dit dat ik een overtreding bega als ik de auto uitstap en mijn kind naar de school begeleid? Indien ja, welke wet betreft het hier dan en welke boete staat hierop, en waarom dan geen bord parkeerverbod?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: 'Zoen & Zoef' bord Dick Bruna

Bericht door zijlvaart67 » 13 mar 2019, 10:18

‘Kiss and ride’, ‘Zoen en zoef’ en weet ik veel wat ze nog meer verzinnen, zijn geen officiële borden en er kunnen dus ook geen bekeuringen voor worden uitgedeeld.

Soms staat er, om het officieel te maken en wel iets af te kunnen dwingen, wel een ‘officieel parkeerverbod’ aan het begin van de straat, maar dat hoeft niet altijd..

Dergelijke fantasieborden zijn meer bedoeld om de moraal te prikkelen, dan wat anders.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 10:57

Kijk even aan het begin van de straat. Mogelijk staat, zoals Zijlvaart, zei onderstaand bord.
ss-vs-vks-parkeerverbod.jpg
Mocht dit bord er staan dan is het toegestaan uw kroost uit te laten stappen en dan moet u weer verder rijden.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bokito
Lid
Lid
Roepnaam: bokito
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door bokito » 13 mar 2019, 11:40

zijlvaart67 schreef:
13 mar 2019, 10:18
‘Kiss and ride’, ‘Zoen en zoef’ en weet ik veel wat ze nog meer verzinnen, zijn geen officiële borden en er kunnen dus ook geen bekeuringen voor worden uitgedeeld.
Moderatoropmerking van MotoRon
Verwijderd. Topic gaat niet over boa’s en wat die wel of niet doen in Tilburg

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 13 mar 2019, 11:49

Tommy schreef:
13 mar 2019, 10:57
Mocht dit bord er staan dan is het toegestaan uw kroost uit te laten stappen en dan moet u weer verder rijden.
(En anderen daarna) Als er aan het begin van de straat een parkeerverbod staat dan mag ik in die straat niet parkeren met uitzondering van de parkeervakken... die zoen en zoefstrook is 1 parkeervak waar 8 auto's in passen. Volgens mij kan mevrouw haar kroost prima en in alle rust naar binnen brengen zonder enig gevaar voor een beschikking...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 12:21

Daar heb je helemaal gelijk in. Ging ervan uit dat er geen vak was.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 13 mar 2019, 12:25

Ik begrijp nu ook waar je antwoord vandaan komt, we zouden beiden gelijk kunnen hebben inderdaad, het ligt helemaal aan de specifieke situatie. Als TS een linkje naar google maps heeft (of een adres) zodat we zelf kunnen kijken naar de situatie dan zou dat perfect zijn!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 12:35

Was even vanuit mijn perspectief. Zie elke dinsdag een jungle van geparkeerde voertuig bij het kinderdagverblijf voor de deur. Want ja je zou 2 seconden langer erover doen om je kind naar binnen te brengen.

Er zijn daar een aantal gewone parkeervakken in een parkeerverbodzone.

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 mar 2019, 12:36

(Met deze vraag kom ik vast weer terug op de moraalskwestie waar zijlvaart op doelde)

Begrijp ik het nou goed dat een asociaal iemand daar dan dus theoretisch zelfs dag en nacht zou mogen parkeren,zonder gevaar voor een beschikking ? (Als het dan inderdaad als parkeerstrook/vak wordt gezien , en de borden met de termen "kiss and ride", of "zoen en zoef"zijn verder niet officieel).
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Jwiss
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jordi
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jwiss » 13 mar 2019, 12:39

Frans schreef:
13 mar 2019, 11:49
Tommy schreef:
13 mar 2019, 10:57
(En anderen daarna) Als er aan het begin van de straat een parkeerverbod staat dan mag ik in die straat niet parkeren met uitzondering van de parkeervakken... die zoen en zoefstrook is 1 parkeervak waar 8 auto's in passen. Volgens mij kan mevrouw haar kroost prima en in alle rust naar binnen brengen zonder enig gevaar voor een beschikking...

Betekend dat dat je in de kiss&ride stroken/vakken zoals vaak gezien bij stations of luchthavens, zolang mag staan als je wilt? Omdat je in een parkeervak staat, ongeacht het parkeerverbod?

bokito
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door bokito » 13 mar 2019, 12:41

Maar zit daar ook geen taak van het kinderdagverblijf in, en uiteraard de inrichting van de straat, de gemeente kan ook maatregelen treffen dat er gewoonweg een kis en ride strook is en verder geen mogelijkheid om daar stil te gaan staan.
Uiteraard dient dat bij de vergunningen ook er in te staan dat het Kdv daar voor moet gaan zorgen, alles wat parkeert buiten die zone is gewoon meteen afslepen.
Betekend dat dat je in de kiss&ride stroken/vakken zoals vaak gezien bij stations of luchthavens, zolang mag staan als je wilt? Omdat je in een parkeervak staat, ongeacht het parkeerverbod?
Lijkt me niet Kiss en Ride is instappen en wegwezen, geen kwartier wachten op je passagier nee stoppen instappen en wegwezen

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 13 mar 2019, 13:03

Jwiss schreef:
13 mar 2019, 12:39
We (zijlvaart67 en ondergetekende) hebben er zelfs aan de telefoon al over gesproken.. schiphol, daar was een identieke situatie, maar die is kennelijk veranderd. Daar schijnen nu "rode" rijstroken te zijn en een algeheel parkeerverbod. Dan is t klaar. Maar, ja, inderdaad, als je dus een vak hebt buiten de rijbaan en daar staat een creatief bord bij (kiss&ride, bruna, noem maar op) en een parkeerverbod en NIETS ANDERS!!!!) dan mag je daar gewoon parkeren mijn inziens.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 13:04

bokito schreef:
13 mar 2019, 12:41

Lijkt me niet Kiss en Ride is instappen en wegwezen, geen kwartier wachten op je passagier nee stoppen instappen en wegwezen
Waar staat in de wetgeving de term "kiss en ride" dan volgens uw uitleg?

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 mar 2019, 13:17

bokito schreef:
13 mar 2019, 12:41

Waar u denk ik op doelt is de term "laden en lossen". Dit kan bij een parkeerverbod buiten de vakken. Neem dan wel in acht hoe u moet laden en lossen.

Doelt u op laden en lossen in een vak dan wordt dit aangegeven middels bord E08. En dan is het inderdaad kroost uit laten stappen en verder. Als dit bord er niet staat dan is het gewoon een parkeervak en mag er zolang als u er wilt parkeren. Uitzonderingen daar gelaten.

bokito
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door bokito » 13 mar 2019, 13:29

ik citeer even een site https://vvn.nl/node/5193

Kiss & Ride zones
'Kiss & Ride'-zones zijn parkeerstroken bedoeld om passagiers van personenauto's af te zetten of op te halen (o.a. bij treinstations en scholen) en meteen weer verder te rijden. De wettelijke basis voor ‘Kiss & Ride' ligt in artikel 24, eerste lid, onderdeel d van het RVV1990. Daarin staat dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid, op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. In de toelichting bij dit artikel wordt expliciet vermeld dat het afzetten en ophalen van passagiers (Kiss & Ride) hieronder valt.

Deze 'Kiss & Ride'-zones worden bij scholen ook wel 'Zoen en Zoef'- of 'Kiss en Go'-zones genoemd. Al vele scholen hebben hiermee geëxperimenteerd en naar wij weten zijn de reacties daarover meestal positief.

Desondanks wijzen wij er op dat 'Kiss & Ride'-zones alleen goed werken onder een aantal voorwaarden:

De kinderen moeten aan de kant van de school kunnen uitstappen
De ouders die de 'Kiss & Ride'-strook gebruiken, moeten ook echt direct weer doorrijden
Voor ouders die even mee naar binnen willen, is - liefst wat verder van de school - parkeerruimte beschikbaar
Het werkt vooral bij het brengen. Bij het halen moeten ouders vaak even wachten en dan krijg je toch weer opstoppingen
Daarnaast is het verstandig de 'Kiss & Ride'-strook niet direct voor de schoolingang aan te leggen. Anders wordt er namelijk veel autoverkeer voor de schoolingang opgeroepen. Liever wordt de strook op enige afstand van de ingang aangelegd, zodat kinderen het laatste stukje naar school veilig en zelfstandig over de stoep kunnen lopen.

Gesloten