Inhalen op voorrangsweg bij kruising

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast85237
Infopolitie Gast

Inhalen op voorrangsweg bij kruising

Bericht door Gast85237 » 10 mar 2019, 22:58

Goedendag,

Iemand in mijn kennissenkring maakte onlangs de volgende situatie mee:
Afbeelding

De bestuurder van voertuig A (het voertuig waar vanuit de opname is gemaakt) wilde voertuig B inhalen, omdat voertuig B 70 km/u reed op een weg waar 80 km/u is toegestaan. De bestuurder van voertuig A zag vrijwel direct na aanvang van de inhaalmanoeuvre dat voertuig C vanuit een zijweg richting de provinciale weg begaf. De lage snelheid van voertuig C in combinatie met de afstand tot de provinciale weg, gaven de indruk dat de bestuurder van voertuig C voornemens was om te stoppen, dan wel dat voertuig C pas bij de provinciale weg aan zou komen nadat voertuig A de zijweg gepasseerd was. Op het moment dat voertuig A bijna ter hoogte van de zijweg was, draaide voertuig C plotseling de provinciale weg op. Door een wonder kon een ongeluk voorkomen worden en kwamen alle betrokkenen er gelukkig met de schrik van af. Wellicht nuttig om te weten is dat de snelheid van voertuig A ten tijde van deze gebeurtenis iets (+/- 10 km/u) boven de toegestane snelheid lag, dit was een doelbewuste keuze van de bestuurder van voertuig A om de inhaalmanoeuvre in korte tijd, en dus zo veilig mogelijk, uit te kunnen voeren. De snelheid van voertuig A was dus niet dermate hoog dat de bestuurder van voertuig C niet had kunnen verwachten dat voertuig A zich te hoogte van de zijweg zou bevinden op het moment dat hij de provinciale weg bereikte.

Binnen mijn kennissenkring ontstond achteraf een discussie over de mogelijke schuldvraag indien voertuig A en voertuig C met elkaar in botsing zouden zijn gekomen. Het lukte mij niet om hele duidelijke informatie te vinden over soortgelijke situaties, wat er het dichtst bij in de buurt kwam is dit en dit.

Mijn vraag is dus: wie zou waarschijnlijk beschouwd worden als schuldige bij een botsing tussen voertuig A en voertuig C? Of zou een gedeelde schuldvraag het meest waarschijnlijk zijn?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Inhalen op voorrangsweg bij kruising

Bericht door Pim » 11 mar 2019, 00:29

Haaientanden: het verkeer op kruisende weg (!) voorrang verlenen. Dat doet auto C niet. Dus fout.

Inhalen:
Het is niet (meer) verboden sinds het huidige RVV1990 om in te halen op of ter hoogte van een kruising. Echter mag je alleen inhalen wanneer dit veilig kan. Dan neig je richting artikel 5 WVW te gaan.

Nu komt nog het belangrijkste:
Wil TS een antwoord vanuit politie oogpunt of vanuit verzekerings oogpunt. Een groot verschil.

De politie zal bij een blikschade aanrijding niet vlug een bekeuring schrijven. En helemaal niet snel zonder eigen waarnemingen.
De verzekeraar kan wel een deel van de aansprakelijkheid bij B neerleggen omdat hij bij het inhalen een risico heeft genomen dit ter hoogte van een kruising te doen omdat hij er rekening mee moet houden geen voorrang te krijgen, niet gezien te worden, zelf iets niet goed te kunnen zien, etc. Ook zonder overtreding van een verkeersregel. Hij had ook na de kruising veilig kunnen inhalen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 11 mar 2019, 08:28

Pim schreef:
11 mar 2019, 00:29

De politie zal bij een blikschade aanrijding niet vlug een bekeuring schrijven. En helemaal niet snel zonder eigen waarnemingen.
Bij dit soort ongevallen kan een bekeuring (wahv) niet vanwege de schade.

In verband met de voorrangsregels moet volgens de instructie van het OM wel PV worden opgemaakt.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 mar 2019, 09:29

Mitch schreef:
11 mar 2019, 08:28
In verband met de voorrangsregels moet volgens de instructie van het OM wel PV worden opgemaakt.
Tenzij er sprake is van stop and go en er geen letsel is. Dan is een kenmerkenmelding+ voldoende. Grapje: Beter is het daarom te zorgen voor zeer lichte schade, want anders is de WAHV wel weer van toepassing en kun je toch een boete krijgen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 mar 2019, 09:36

In het RVV 1966 was dit deels geregeld.
Artikel 37.
1. Inhalen is verboden, indien daardoor gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan ontstaan.
2. In ieder geval is inhalen van voertuigen op meer dan twee wielen verboden:
a. op kruisingen en splitsingen van wegen; deze bepaling geldt niet, indien het verkeer daar door een verkeersregelaar of door verkeerslichten geregeld wordt of indien het verkeer op de betrokken weg voorrang geniet
Maar deze situatie mocht dus ook al voor de invoering van het RVV 1990.

Piet

Gast85237
Infopolitie Gast

Bericht door Gast85237 » 11 mar 2019, 23:57

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zie dat enkele antwoorden verdwenen zijn?
Pim schreef:
11 mar 2019, 00:29
Haaientanden: het verkeer op kruisende weg (!) voorrang verlenen. Dat doet auto C niet. Dus fout.

Inhalen:
Het is niet (meer) verboden sinds het huidige RVV1990 om in te halen op of ter hoogte van een kruising. Echter mag je alleen inhalen wanneer dit veilig kan. Dan neig je richting artikel 5 WVW te gaan.

Nu komt nog het belangrijkste:
Wil TS een antwoord vanuit politie oogpunt of vanuit verzekerings oogpunt. Een groot verschil.
Eigenlijk het liefst allebei. Maar de voornaamste reden om de vraag hier te stellen is dat ik graag wilde weten in hoeverre de inhaalmanoeuvre van voertuig A mogelijk aangemerkt zou kunnen worden als het veroorzaken van gevaar of hinder.

Om een beter beeld te geven van de situatie ter plekke volgt hier nog een momentopname kort na aanvang van de inhaalmanoeuvre:
Afbeelding

Te zien is dat voertuig C vrij zicht heeft op de provinciale weg. (De dashcam geeft een iets vervormd beeld (groothoekeffect), waardoor objecten op beeld verder weg lijken dan ze in werkelijkheid zijn (of beter gezegd: waren).)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 mar 2019, 00:56

Als je als examenkandidaat besluit om hier in te halen, ben je terecht gezakt..
Als je besluit om vanuit de oprit hier de weg op te draaien, ben je het ook.. en ook terecht..

Meer kan ik er niet van maken en meer hoef ik er ook niet van te vinden..denk ik..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 mar 2019, 05:49

Te zien is dat voertuig C vrij zicht heeft op de provinciale weg.
Te zien is ook dat A duidelijk voertuig C kan zien.
Met een defensieve rijstijl en een nadenkende bestuurder van A kan je je voorstellen dat C naar links kijkt (de richting waar A heen gaat) alvorens hij de weg op rijdt. Links is namelijk de meest voor de hand liggende richting waar C iets van te duchten heeft. En in die richting kijkende maakt hem 'blind' voor de richting waar A vandaan komt.

Voor A daarentegen geldt dat alles in zijn directe zicht plaatsvindt. Hij ziet voertuig C en hij ziet dat er geen tegemoetkomend verkeer is. Dat zijn twee belangrijke waarnemingen die A moet hebben gedaan.

Ik hoef er geen seconde over na te denken wanneer ik bestuurder A ben. Ik gok er niet op dat C mij wel zal zien en dat C dan wel zal stoppen. Ik kan namelijk ook heel goed bedenken wat in de eerste alinea staat.

Bij een defensieve rijstijl past niet: de ander zal wel stoppen of anticiperen op wat ik doe.

De dashcam geeft een iets vervormd beeld (groothoekeffect), waardoor objecten op beeld verder weg lijken dan ze in werkelijkheid zijn (of beter gezegd: waren
En dat is meteen de tweede reden dat ik voor deze bocht niet zou inhalen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

lachmeisje
Lid
Lid
Roepnaam: Yvonne
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 13 mar 2019, 10:49

Het eerste wat ik heb geleerd tijdens mijn rijopleiding (waar ik nu nog mee bezig ben) is dat als je inhaalt je een bijzondere manoeuvre uitvoert. De regel is (naar wat ik weet) dat je pas de manoeuvre mag doen als je al het overige verkeer niet tot last bent. Dat is mij in ieder geval geleerd en daar wordt ook echt op gehamerd.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 mar 2019, 13:30

lachmeisje schreef:
13 mar 2019, 10:49
Het eerste wat ik heb geleerd tijdens mijn rijopleiding (waar ik nu nog mee bezig ben) is dat als je inhaalt je een bijzondere manoeuvre uitvoert. De regel is (naar wat ik weet) dat je pas de manoeuvre mag doen als je al het overige verkeer niet tot last bent. Dat is mij in ieder geval geleerd en daar wordt ook echt op gehamerd.
De manoeuvre voor het inhalen, dus het wisselen van rijstrook, is een bijzondere manoeuvre volgens de wet. Maar het inhalen niet. Dus als deze auto naar links gaat op de plaats waar de andere auto de voorrangsweg op wil rijden is niet juist. Maar voor het kruispunt al wisselen en dan inhalen, mag wel. Natuurlijk wel zeer onverstandig.

Piet

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 13 mar 2019, 16:25

Of zoals bij elke voortgezette rijopleiding geleerd wordt: hou zelf je lot in handen en leg dat niet bij de oplettendheid van andere bestuurders. Dat iets mag wil nog niet zeggen dat het verstandig is.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

lachmeisje
Lid
Lid
Roepnaam: Yvonne
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 14 mar 2019, 15:16

Skipperje schreef:
13 mar 2019, 13:30
lachmeisje schreef:
13 mar 2019, 10:49
De manoeuvre voor het inhalen, dus het wisselen van rijstrook, is een bijzondere manoeuvre volgens de wet. Maar het inhalen niet. Dus als deze auto naar links gaat op de plaats waar de andere auto de voorrangsweg op wil rijden is niet juist. Maar voor het kruispunt al wisselen en dan inhalen, mag wel. Natuurlijk wel zeer onverstandig.

Piet
bedankt Piet,
Weer iets waar ik mijn rijinstructeur over kan spreken.

In ieder geval zou ik zelf NOOIT inhalen vlak voor een kruispunt, je weet nooit wat er vandaan komt.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 14 mar 2019, 15:42

Ik denk dat het antwoord mbt de regels gegeven is, en over de schuldvraag gaat de politie niet, dat is voor de verzekeringen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten