Mag je hier parkeren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Mag je hier parkeren?

Bericht door Frans » 10 mar 2019, 18:14

@bokito Zelfs bij nieuwbouwwijken doej ze nadenken en krijg je, volgens de norm, voldoende parkeerruimte PER WIJK toebedeeld. Per huis moet er (uit mijn hoofd) 1.2 parkeervak in een standaardwoonwijk aanwezig zijn. Simpel sommetje, aantal huizen x 1.2 = aantal vakken. Dat die niet allemaal bij jou in de straat liggen, tja, daar kan de burgemeester weinig aan veranderen. Dat je woonwijk zich qua parkeerdruk boven de norm verhoudt met de rest van Nederland kan een ontwerper vantevoren niet bedenken en dat de bewoners ZELF een probleem veroorzaken wat ze vervolgens bij een ander proberen neer te leggen en dan roepen om een oplossing is al helemaal vreemd. Terug naar de basis. Elk huis heeft 1 parkeerplaats, iedereen die een 2e auto heeft parkeert hem maar aan de rand van de gemeente... probleem morgenavond opgelost, niemand in de wijk hoeft meer op een trottoir te staan. Je moet het probleen daar neerleggen waar het thuis hoort denk ik.....

@prohopper Je mag er mijn inziens niet parkeren. In dit specifieke geval begrijp ik het wel. De wegindeling leent er zich ook wel echt voor...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

bokito
Lid
Lid
Roepnaam: bokito
Geslacht:

Bericht door bokito » 10 mar 2019, 18:22

@ Frans,

Heel de berekeningen kloppen dus met de jaren 1800 vchr, en niet met het huidige tijdperk.
1.2 parkeerplaats dat snapt toch iedereen dat het in de huidige maatschappij gewoon veel te weinig is.
En niet ieder huis heeft 1 parkeerplek want als je hier nieuwbouw straat kijkt 10 huizen per straat is 6 parkeerplekken per straat dan kom je er mijns inziens toch al 4 tekort, en dat al los van een evt. 2e auto.

prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door prohopper » 10 mar 2019, 19:00

Tommy schreef:
09 mar 2019, 20:03
Als TS even een google maps link geeft van de daadwerkelijke situatie dan kunnen we deze beter beoordelen. Misschien staat er in de straat geen bord maar ligt het in een zone waar een parkeerverbod van kracht is. Op deze manier is het alleen maar gissen.
Ik zou wel willen, maar krijg het niet voor elkaar.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 10 mar 2019, 21:44

In dit specifieke geval begrijp ik het wel. De wegindeling leent er zich ook wel echt voor...
Zeker als je je bedenkt dat parkeren langs de weg op de rijbaan in principe zelf niet verboden is (toch???) want dan zou het wel erg smalletjes worden voor het rijdende verkeer..
Aan de andere kant... iemand met een rolstoel kan dan niet meer lekker over de stoep....
En ik kan me ook niet voorstellen dat al die rolstoelvriendelijke trottoirbanden er zijn aangelegd zodat de rolstoelers makkelijker om de geparkeerde auto's heen kunnen rijden
Laatst gewijzigd door Jan op 10 mar 2019, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 10 mar 2019, 21:52

prohopper schreef:
10 mar 2019, 19:00
Tommy schreef:
09 mar 2019, 20:03
Als TS even een google maps link geeft van de daadwerkelijke situatie dan kunnen we deze beter beoordelen. Misschien staat er in de straat geen bord maar ligt het in een zone waar een parkeerverbod van kracht is. Op deze manier is het alleen maar gissen.
Ik zou wel willen, maar krijg het niet voor elkaar.
straat en plaatsnaam kan ook....

prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door prohopper » 23 mar 2019, 19:10

Sorry, was 2 weken op vakantie. Stadseiland te Lelystad.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 24 mar 2019, 16:50

Ik ben even virtueel door de straat gereden. Je mag in de wijk gewoon parkeren, maar wel op de straat en niet zoals hier gemeengoed is op het trottoir. Het is overduidelijk geen onderdeel meer van de rijbaan en daarmee dus niet toegestaan om op de 'verhoging' te parkeren.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 24 mar 2019, 19:57

Heb je tijdens het rondje ook gezien of je aan de andere kant ook mag parkeren??
Als dat zo is kan het zijn dat de weg en stoep opzettelijk zo zijn aangelegd en op de stoep parkeren dus zelfs gewenst is ondanks dat dit dus had moeten worden aangegeven.
Het wekt in ieder geval de suggestie dat het niet fout is .
Never change a winning team

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 24 mar 2019, 20:42

Even ter illustratie, een straatje in Heerlen, waar men het parkeren op de stoep wilde toestaan.
https://www.google.com/maps/@50.8781408 ... 312!8i6656

De gemeente had de bewoners een brief gestuurd hierover, en men had het erover dat er om deze reden schuine stoepranden zouden worden aangelegd. De brief staat hier :
http://www.aarbek.nl/wp-content/uploads ... rkeren.pdf

Het verkeersbesluit werd in september in de staatscourant geplaatst. Hierbij had men het over plaatsen van borden E08b : https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 54819.html
Het verkeersbesluit werd in november weer ingetrokken : https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 72978.html

Het oorspronkelijke plan om trottoir parkeren toe te staan was mede op verzoek van de bewoners. Er werd namelijk schade gereden aan autospiegels etc omdat het straatje vrij smal is. Zoals ik het lees werd het besluit niet alleen ingetrokken omdat het probleem opeens veel minder was omdat er minder werd geparkeerd , men had het ook over dat het trottoir niet zo werd belast en de doorstroming van de voetgangers beter was, en het zou de verkeersveiligheid allemaal ten goede komen. Maar door het intrekken van het verkeersbesluit was er dus eigenlijk niets veranderd.

Nu terug naar het straatje van TS : De schuine stoepranden daar wekken inderdaad de suggestie dat daar parkeren is toegestaan, De situatie leent er zich maar al te goed voor, en om eerlijk te zijn zou ik mijn auto ook half op de stoep parkeren als ik daar op visite moest. Maar omdat er geen bord E08b staat mag je dus niet op het trottoir parkeren.
Misschien heeft men het bord E08b bewust weggelaten om de voetgangers niet voor het hoofd te stoten, maar wordt parkeren er tot op zekere hoogte gedoogd. En wordt er alleen opgetreden als er iemand klaagt, bijvoorbeeld als iemand die met zijn rolstoel niet over het trottoir kan. Of dat werkelijk zo is weet ik uiteraard niet maar dit is wel mijn gedachte.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 26 mar 2019, 10:21

@Jan: het was even zoeken, maar ik ben er inmiddels achter wat de gemeente in haar schrijven verstaat onder een RD4-voertuig.
Kon daar in de eerste instantie geen beeld bij vormen, vandaar dat ik maar even ben gaan zoeken....... 8)

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 26 mar 2019, 17:31

Dusty schreef:
26 mar 2019, 10:21
@Jan: het was even zoeken, maar ik ben er inmiddels achter wat de gemeente in haar schrijven verstaat onder een RD4-voertuig.
Kon daar in de eerste instantie geen beeld bij vormen, vandaar dat ik maar even ben gaan zoeken....... 8)
mag ik het ook weten???

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 26 mar 2019, 19:04

speedo schreef:
26 mar 2019, 17:31
Dusty schreef:
26 mar 2019, 10:21
mag ik het ook weten???
Natuurlijk; https://nl.wikipedia.org/wiki/Rd4

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 26 mar 2019, 22:38

Weer wat geleerd.
handig voor ooit bij 2 voor 12 of zo :lol:

prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door prohopper » 27 mar 2019, 14:00

Het gaat mij er hoofdzakelijk om dat iedere woning in onze straat een tuin met parkeerruimte heeft voor zeker 3 auto’s met uitschieters naar 5 auto’s. Veel bewoners hebben een stukje perkeerruimte opgegeven voor wat struikjes en bloemen, maar dan nog kan iedereen minimaal 2 auto’s in zijn tuin herbergen, al dan niet achter elkaar. Het probleem is dat veel inwoners 2 auto’s hebben en dan de gewoonte hebben 1 auto in de tuin te parkeren en 1 auto op de stoep; zo is er een inwoner met maar 1 auto en plaats voor 2 auto’s in zijn tuin, maar dan nog parkeert hij zijn auto altijd op de stoep.

Nou snap ik dat als iemand een fesstje geeft dat er geen 10 auto’s in zijn tuin passen, maar dan zou een blauwe zone als in het eerder aangegeven voorbeeld in Heerlen een uitkomst zijn.

Het irriteert mij met mate dat als ik met mijn hond, of een enkele keer met mijn moeder in rolstoel, over de stoep loop, ik telkens hierdoor gedwongen word om om de geparkeerde auto’s te zigzaggen en dan geïrriteerde gezichten krijg van automobilisten die ik dan op straat tegenkom. Vandaar mijn vraag.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 mar 2019, 14:47

Dat is gemeenteproblemathiek.
Als passen er 4 auto's in me tuin en zet je ze allemaal op straat, geen politiezaak.

De gemeente kan vervolgens alleen sturen.
Door parkeervergunningen te verplichten en bewoners met parkeergelegenheid op eigen grond geen vergunning verlenen bijvoorbeeld.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten