Mutatie (aanvraag vog)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dollepret
Infopolitie Gast

Mutatie (aanvraag vog)

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 17:27

Ik heb een vraag betreffende een mutatie die is gedaan door een betrokkene waarbij de mutatie onwaarheden bevat. Nu is het zo dat door deze mutatie er geen beveiligingspas wordt gegeven doordat de korpschef deze mutatie ter hand neemt en hier heeft beslist dat hij een negatief advies geeft. Mijn vraag hoe hier mee om te gaan daar de mutatie die is gemaakt door de melder onwaar is. Hierdoor wordt er gestraft zonder dat er een waarheids onderzoek vooraf is gegaan en wordt je op basis van een mutatie gestraft. Is de mutatie te verwijderen of te corrigeren of moet er een aangifte wegens laster gedaan worden.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Mutatie (aanvraag vog)

Bericht door KaaDee » 05 mar 2019, 18:27

Ik vraag mij vooral en allereerst af hoe u kennis hebt kunnen nemen van de inhoud van deze mutatie...
PDC | DICT

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 05 mar 2019, 18:29

En de politie maakt een mutatie, niet een betrokkene

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 18:52

In de afwijzing vd korpschef staat de motivatie waarin hij de reden uitlegt waarom er een negatief advies wordt gegeven. Hierin verwijst hij naar een mutatie.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 05 mar 2019, 19:09

Ik ben benieuwd welke enkele mutatie voldoende is om én openbaar gemaakt te worden aan een burger én voldoende strafrechtelijke informatie te bevatten om iemand een beveiligingspas te onthouden.

Mogen we globaal de reden weten welke kant we moeten op denken?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 05 mar 2019, 19:34

Dollepret schreef:
05 mar 2019, 18:52
Hierin verwijst hij naar een mutatie.
Nu begrijp ik nog steeds niet hoe u de inhoud van deze mutatie hebt kunnen inzien.
U stelt immers in uw eerste bericht dat deze mutatie "onwaarheden" bevat en zelfs verwijderd of gecorrigeerd moet worden.
PDC | DICT

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 19:40

De wetenschap van de mutatie is verkregen door de motivatie van het negatieve advies dat door de korpschef werd beschreven.

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 19:48

Had u dit bericht al ontvangen...

Het feit dat uberhaupt een mutatie zoveel invloed kan hebben op een aanvraag vind ik al fout daar er door een iemand zomaar een willekeurige reden kan opgeven bij de politie om een ander te dwarsbomen of om iets te bewerkstelligen. Noem maar iets, ik doe bij de politie een melding van mishandeling maar doet hiervan geen aangifte bijvoorbeeld. Gevolg er wordt door de persoon jaren later een beveilingspas aangevraagd en daar wordt door de korpschef een negatief advies gegeven (met uitleg er is een mutatie van dat u iemand heeft mishandeld)waardoor je tussen wal en schip valt omdat je weinig invloed hebt op een melding (mutatie)die a onbekend was en b uit een duim is gezogen door de aangever waarbij een betrokken agent een mutatie maakt.

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 20:00

Ik heb gereageerd maar zie geen respons?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 05 mar 2019, 20:28

Moderatoropmerking van thijeleo
Berichten van gasten worden niet automatisch geplaatst. Een moderator moet deze eerst goedkeuren.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 05 mar 2019, 21:26

Beleidsregels particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus 2014

De toestemming aan een beveiligingsorganisatie om personen te werk stellen wordt onthouden indien (knip)
c) op grond van andere omtrent betrokkene bekende en relevante feiten kan worden aangenomen dat deze onvoldoende betrouwbaar is om voor een beveiligingsorganisatie of een recherchebureau werkzaamheden te verrichten dan wel onvoldoende betrouwbaar is om de belangen van de veiligheidszorg of de goede naam van de bedrijfstak niet te schaden.

Ad. c

Van het bepaalde onder c zal sprake zijn indien de betrokkene er blijk van heeft gegeven rechtsregels naast zich neer te leggen waarvan de overtreding beschouwd kan worden als een tamelijk ernstige aantasting van de rechtsorde. Dat de betrokkene onvoldoende betrouwbaar is, kan worden aangenomen op basis van andere, niet uit veroordelingen of transacties gebleken, omtrent betrokkene bekende feiten. Zo kunnen (tegen betrokkene) opgemaakte processen-verbaal of (dag/mutatie)rapporten ertoe leiden dat betrokkene onvoldoende betrouwbaar of geschikt wordt geacht om voor een beveiligingsorganisatie of een recherchebureau te werken. Uiteraard is daarbij van belang dat tegen betrokkene nog altijd een serieuze verdenking bestaat.

Ook sepots kunnen een rol spelen bij de beoordeling van de betrouwbaarheid. Hierbij dient de aard van het sepot in ogenschouw te worden genomen. Een technisch sepot, bijvoorbeeld wegens onvoldoende bewijs, zal bij de beoordeling naar de betrouwbaarheid een minder grote rol spelen dan een sepotbeslissing die op beleidsmatige gronden is genomen. In het geval dat een sepot wordt meegenomen in de beoordeling, wordt als datum gehanteerd de datum dat het Openbaar Ministerie de beslissing heeft genomen de zaak te seponeren.

In geval van aanwijzingen dat de aanvrager verkeert in kringen waarbinnen (dreiging met) geweld niet wordt geschuwd, dan wel indicaties die wijzen in de richting van betrokkenheid van aanvrager bij enige vorm van afpersing, drugshandel of andere zware (georganiseerde) criminaliteit dan wel het verkeren door hem in (zware) criminele kringen, kan er eveneens aanleiding zijn aan te nemen dat de betrokkene onvoldoende betrouwbaar is om voor een beveiligingsorganisatie of een recherchebureau werkzaamheden te verrichten. In het geval er een vermoeden bestaat dat de betrokkene verkeert in criminele kringen dient dit vermoeden recent en objectief bepaalbaar te zijn op grond van de onderliggende politiegegevens. Daarbij moet worden bedacht dat betrokkene zoveel mogelijk de gelegenheid moet krijgen zich te verweren tegen de tegen hem bestaande bedenkingen.

Wanneer de informatie (van bijvoorbeeld van de Criminele Inlichtingen Eenheid) niet mag worden prijsgegeven zijn de desbetreffende gegevens dus niet bruikbaar in een bestuursrechtelijke procedure. Vastlegging in een rapport of proces-verbaal is noodzakelijk maar ter bescherming van de identiteit van de informant kan worden volstaan met het beknopt vermelden van de gegevens waarmee de aanvrager in verband wordt gebracht en wat de betrouwbaarheid is van deze informatie. In het kader van een eventuele beroepsprocedure kan de rechtbank zo nodig vertrouwelijk kennis nemen van de onderliggende informatie om zich zodoende een oordeel te kunnen vormen over de juistheid van het bestreden besluit.1

De periode die in acht moet worden genomen bij toepassing van het bepaalde onder c is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. De periode kan echter – behoudens uitzonderlijke gevallen – nooit langer zijn dan de 8 jaar als hiervoor genoemd.

bron (https://wetten.overheid.nl/BWBR0035004/2015-08-17)

Op mij komt dat over dat bijvoorbeeld een valse aangifte alleen al genoeg kan zijn om zo'n VOG te weigeren. En dat zou inderdaad erg onrechtvaardig zijn.
Ik zou als eerste proberen om te achterhalen welke politiegegevens er allemaal bestaan . ALS je die al mag inzien, en de gegevens zijn onjuist kun je vragen om correctie of aanvulling of verwijdering
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... iegegevens.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 05 mar 2019, 21:35

Uiteraard is daarbij van belang dat tegen betrokkene nog altijd een serieuze verdenking bestaat.
Dit is een zin uit je hele lange relaas Jan, volgens mij zo ongeveer de belangrijkste. Dat die mutatie er is, soit, maar dat die verdenking er dus kennelijk nog steeds is en ernstig genoeg is om die pas te weigeren dus...

Voor de rest, we praten in het luchtledige en zelfs TS maakt zijn eigen casus hypothetisch dus de invulling hiervan moet en kan alleen hij geven (of zij)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 21:55

Dit is nu precies wat er gaande is. Er is een negatief advies gebaseerd op een onjuiste mutatie. Er werd ook geen aangifte gedaan en dus heb je hier ook geen weet van tot het moment dat je een aanvraag doet waarbij er gekeken wordt of je betrouwbaar bent ja of de neen.
Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat je veroordeeld wordt zonder enig waarheids onderzoek what so ever. Hoe nu verder, je gaf aan dat je een correctie, aanvulling of verwijdering kan aanvragen. Hoe moet ik dit doen en zien.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 05 mar 2019, 22:20

Het gaat erom dat je al gestraft kan worden (je krijgt je VOG niet en dus die baan ook niet) , terwijl die serieuze verdenking bijvoorbeeld alleen maar bestaat uit een mutatie van een onbetrouwbare aangifte, die verder nog niet is onderzocht.

In de laatste link van de rijksoverheid staat beschreven hoe je die inzage kunt vragen . Of je die inzage krijgt, en in welke mate is overigens nog maar de vraag.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Dollepret
Infopolitie Gast

Bericht door Dollepret » 05 mar 2019, 22:31

Dan nog een reactie op de relaas van dat de verdenking er nog is of ernstig genoeg is, komt totaal niet ter sprake daar er niks is, dus hoe kan het dan zo zijn dat je door een valse aantijging toch een situatie krijgen waarbij je geen papieren krijgt en veroordeeld wordt tot een straf zonder waarheidsonderzoek. De korpschef kijkt enkel naar wat hij ziet en baseert zijn eigen oordeel op die gegevens die onderhevig zijn aan onwaarheden welke mensen uit boosheid of frustraties enof gewin gedaan hebben. Uiteraard vallen natuurlijk niet alle mutaties daaronder.
Maar dat er twijfel bestaat over de juistheid van deze mutaties mogen helder zijn. Bedoel een burger verteld niet altijd de waarheid maar het wordt wel als waarheid gezien zodra hij gemuteerd is waarna jij daarover wordt beoordeeld en moet betwisten bij de korpschef of laten verwijderen door bovenstaande. (Wet politie gegevens)

Gesloten