Verkrijgen (proces-verbaal van) aangifte en/of strafdossier

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Robertus
Infopolitie Gast

Verkrijgen (proces-verbaal van) aangifte en/of strafdossier

Bericht door Robertus » 05 mar 2019, 17:00

Geachte dames en heren,

Een vriend van mij is verwikkeld in een strijd met zijn ex-vriendin.

De vrouw heeft op enig moment aangifte gedaan van mishandeling door de man. De man is verhoord, en heeft daarbij (tussen neus en lippen door) te horen gekregen dat er een politiesepot zou volgen. (van dit laatste heeft hij echter nooit een officiële brief

Echter, de vrouw 'wappert' nu met deze aangifte in een procedure over het (familierechtelijke) gezag van de man over het kind.

De man zou graag de volgende bescheiden willen hebben:
1. Een op schrift gestelde sepotbrief (door politie, dan wel door de OvJ/het OM).
2. Het proces-verbaal van de aangifte.
3. Als het kan zijn hele strafdossier met betrekking tot deze zaak.

30 Sv
Ik heb artikel 30 Wetboek van Strafvordering gevonden. In lid 1 staat "De kennisneming van de processtukken wordt de verdachte op diens verzoek tijdens het voorbereidende onderzoek verleend door de officier van justitie." Zou het kunnen dat aangezien het voorbereidende onderzoek inmiddels lang geleden is afgerond, dit artikel hem geen soelaas biedt?

25 Wpg
Ik het artikel 25 Wet politiegegevens gevonden. Heeft iemand hier enig idee of dat artikel gebruikt kan worden om het proces-verbaal van aangifte en/of het hele strafdossier te verkrijgen? Ik heb weleens gehoord over een 'recht op inzage' waarbij je mag langskomen om wat stukken in te zien, als je geluk hebt iets mag overschrijven, en bij hoge uitzondering ergens een kopie van krijgt.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Verkrijgen (proces-verbaal van) aangifte en/of strafdossier

Bericht door Frans » 05 mar 2019, 17:31

Als je de zoekknop had gebruikt hierboven had je het antwoord al gevonden.

Je kunt zelf schriftelijk (alleen je vriend dus) inzage vragen in je eigen dossier bij de politie. Die heeft vervolgens tot 6 weken de tijd om daarop schriftelijk te reageren en een besluit te nemen om dat verzoek te honoreren... of niet.

Als ze dat wel doen dan wordt een afspraak gemaakt waarbij je je dossier (of en een deel daarvan) geheel of geredigeerd in mag zien. Je mag het overschrijven en lezen. Je mag het niet meenemen, niet kopiëren en niet fotograferen, en dan hebben we het enkel over de onderdelen die geschikt zijn volgens de politie voor openbaarmaking. Daar zijn dus niet de lopende onderzoeken bij (bijvoorbeeld).

Artikel 30 SV is enkel van toepassing voor processtukken in een rechtzaak, dat is hier dus niet aan de orde.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Robertus
Infopolitie Gast

Bericht door Robertus » 05 mar 2019, 19:22

Ik had dus al flink gezocht, hetgeen duidelijk uit mijn vraag blijkt. Beetje jammerlijk verwijt.

Door tegenstrijdige informatie werd het mij dus niet duidelijk wát men dus via wélke wetsartikelen kan opvragen.

Zo vertelde een brigadier bij het politiebureau Loosduinen mij net dat het wel degelijk mogelijk is van bepaalde bescheiden een kopie te krijgen via 'het inzagerecht'.

T.a.v. art. 30 Sv heb ik nu (van Frans) een bevestiging dat het enkel geldt voor lopende zaken.

Het verhoor t.a.v. de mishandeling was overigens in feb 2018. Misschien moet hij even aan de politie eenheid Den Haag een sepotbrief vragen.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 mar 2019, 02:16

Wie stelt moet bewijzen. Men kan wel roepen dat er aangifte is gedaan, wat blijkbaar ook het geval is. Dat wil nog niet zeggen dat waar aangifte van gedaan is ook is gebeurd. Een rechter weet dit drommels goed.

Bevestiging van het sepot kan wel belangrijk zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 06 mar 2019, 07:58

Robertus,

Een politie sepot bestaat niet. De politie doet naar aanleiding van een aangifte onderzoek of niet. Zodra in een onderzoek een verdachte is gehoord moet het Openbaar Ministerie beslissen wat er met de zaak moet gaan gebeuren.
Een politie agent mag geen voorschot nemen op de beslissing van het OM. Hij of zij kan wel een mening hebben over de mogelijke afdoening.
Stap 1 voor jou zou zijn. Informeer bij de politie wat er met jou zaak is gebeurd.
Bij geen reactie vraag dan het OM een schriftelijke beslissing in jou zaak te nemen.
Je hebt, tenzij je daadwerkelijk vervolgd gaat worden, geen recht op een kopie van de aangifte.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 06 mar 2019, 09:25

Ik heb zelf heel , heel veel moeite moeten doen om mijn eigen strafdossier in te zien. De politie verwees mij door naar het OM, en van het OM kreeg ik te horen dat ik een schriftelijk verzoek in moest dienen voor inzage, en daar de term "artikel 30 Sv" bij moest vermelden. Vervolgens kreeg ik lange tijd niets te horen en werd ik steeds van het kastje naar de muur doorverwezen. Pas maanden na mijn sepot heb ik de inzage gekregen, en dat was nog steeds geen volledige inzage.
En nee, ik mocht geen copieen maken, ik mocht wel alles overschrijven in een kladblok.
Artikel 30 SV is enkel van toepassing voor processtukken in een rechtzaak, dat is hier dus niet aan de orde.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Mijns inziens bestaat het "voorbereidend onderzoek " uit de onderzoekshandelingen die de politie doet na een aangifte, en een verdachte moet in het kader van een eerlijk proces kennis kunnen nemen van de beschuldiging,
Het OM is leider van een politieonderzoek en is dus in principe degene waar je moet zijn voor het verkrijgen van het dossier. Maar de praktijk leert dat de samenwerking tussen het OM en de politie soms ver te zoeken is, en als de politie nog geen dossier heeft ingestuurd naar het OM, zal het OM ook geen enkele moeite doen om die gegevens alvast op te vragen bij de politie.

Achteraf bezien kan ik alleen maar zeggen : informeer eerst bij de politie hoe het onderzoek ervoor staat, en krijg je dat niet te horen , doe dan zowel een WPG verzoek tot inzage bij de politie, als een art 30Sv verzoek tot inzage bij het OM. En zet er een advocaat op, want als je die niet hebt wordt je brief gewoon genegeerd.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 06 mar 2019, 11:01

Jan schreef:
06 mar 2019, 09:25
En zet er een advocaat op, want als je die niet hebt wordt je brief gewoon genegeerd.
Je bent van ver gekomen Jan maar... ik ben ontroerd, je hebt iets opgestoken van al onze goede raad die je (wat is het?) 2 jaar geleden nog niet wilde aannemen... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 06 mar 2019, 12:10

Ja Frans, maar hoe dan ook, ik ben het er nog steeds niet mee eens dat een verdachte , die zichzelf wil verdedigen om wat voor reden dan ook, in de praktijk op allerlei manieren wordt gedwarsboomd met een inzageverzoek die verder volkomen terecht is. Zeker omdat in de wet staat dat zowel de verdachte als zijn advocaat recht heeft op die inzage, wat onderdeel is van een eerlijk proces..
Maar we dwalen af...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 mar 2019, 12:45

Je hebt recht op inzage voorafgaand op het verhoor, zie:

https://politie-verhoor.nl/recht-op-inz ... e-verhoor/

Ik weet dat de nationale Ombudsman ten aanzien van fraude met uitkeringen ook op hamert dat iemand recht heeft op inzage voorfgaand aan het verhoor.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 06 mar 2019, 15:30

Voor beiden: er staat dat je vantevoren recht hebt op inzage van de processtukken. NIET op inzage van je VOLLEDIGE politiedossier en dan nog heb je inzage in de stukken die én vrijgegeven zijn (dus geen mutaties waar ook anderen in worden genoemd bijvoorbeeld) én... én... én...

Dus Jan, we dwalen niet af. Een goeie advocaat regelen want die heeft meestal meer toegang tot dossierstukken dan jijzelf (en dat weet je inmiddels)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 06 mar 2019, 16:35

Nouja, voor het eerste verhoor heb je dus nog niet automatisch recht op inzage van de stukken volgens het Nederlands systeem. Artikel 30 Sv vermeldt ook : "De kennisneming wordt de verdachte in elk geval toegestaan vanaf het eerste verhoor na aanhouding". Een en ander heeft te maken met het belang van waarheidsvinding, en het is nog te begrijpen dat het voor de politie onwenselijk is als de verdachte die verhoord moet worden zijn verklaring gaat aanpassen op wat hij heeft gelezen tijdens de inzage. Maar niet iedere verdachte die verhoord wordt, wordt ook daadwerkelijk aangehouden.
Er moet voor het verhoor wel worden verteld waar de verdenking uit bestaat, maar niet heel gedetailleerd. Zie ook de volgende uitspraak : http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2018:5861

Punt is wel dat een verdachte recht heeft op een eerlijk proces volgens het EVRM, en daar hoort bij dat je tijd en faciliteiten moet krijgen om je eigen verdediging te kunnen voorbereiden. En die faciliteiten heb je niet zonder de inzage.
Voor wat betreft die advocaat, ja die is absoluut aan te raden. Maar een verdachte wordt daarmee wel op (hoge) kosten gejaagd om die inzage daadwerkelijk te krijgen via de advocaat. Ook dat valt m.i. onder"inequality of arms" wat strijdig is met het EVRM. Immers, een aangever krijgt soms allerlei slachtofferrechten toebedeeld, waaronder alle medewerking van politie en justitie, en gratis rechtsbijstand.

Robertus
Infopolitie Gast

Bericht door Robertus » 07 mar 2019, 00:12

Jan,

Er bestaat weldegelijk zoiets als een politiesepot:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO0982

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 mar 2019, 01:22

Kijk naar de datum van de uitspraak; er is sindsdien nogal wat veranderd in de strafrechtketen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten