Auto wassen/waxen op locatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nickw
Infopolitie Gast

Auto wassen/waxen op locatie

Bericht door Nickw » 27 feb 2019, 20:56

Goedendag,

Binnenkort ga ik als kleine eenmanszaak auto’s wassen bij particulieren op locatie. Het gaat om maximaal 5-10 auto’s per week. Het is mij niet duidelijk of hier nu water bij gebruikt mag worden dat op straat/riool terechtkomt. Het gaat om kleine hoeveelheden kraanwater, of PH neutraal afbreekbaar zeepmiddel gecombineerd met kraanwater.

Daarnaast kan de klant ook kiezen voor waxen en/of polijsten van de auto. Alles wordt achteraf afgenomen met een microvezeldoek, en voor zover ik weet komt er verder niks in het milieu terecht. Het is mij niet duidelijk of ik onder de auto toch nog een soort doek of plastic dien te leggen om eventuel wat stof op te vangen dat vrijkomt bij het polijsten?

Ik heb de APV van meerdere plaatselijke gemeenten doorgenomen, daarin staat dat de weg(telt hierbij ook een parkeerplaats in de buurt van mensen hun huis?) niet als ‘werkplaats’ gebruikt mag worden. Het is mij niet duidelijk of de werkzaamheden die ik plan, hieronder vallen. Het gaat immers niet om het sleutelen aan de auto, maar puur het optisch in orde maken ervan.

Er zijn tientallen mobiele bedrijven die auto’s wassen, waxen en polijsten op locatie, verspreid over heel Nederland. Het lijkt me daarom dat dit gewoon toegestaan is, zolang het geen hinder oplevert voor de omgeving en op een parkeerplaats plaatsvindt. Maar toch vraag ik voor de zekerheid bij jullie even na hoe dit precies zit? Wellicht is er ene vergunning voor nodig?

Ik heb mijn vraag ook neergelegd bij milieubeheer en de gemeente, maar voor de volledigheid vraag ik het hier ook even na.

Alvast bedankt voor jullie moeite en expertise!

Vr. Gr. Nick

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Auto wassen/waxen op locatie

Bericht door SWAT » 28 feb 2019, 00:59

Met uw vragen moet u inderdaad bij de gemeente zijn. De handhaving op basis van de APV ligt in beginsel ook daar zo ook het eventueel verstrekken van een vergunning.
In sommige APV's is ook het wassen van auto's op straat verboden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten