Zebrapad doorrijder

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wicky
Infopolitie Gast

Zebrapad doorrijder

Bericht door Wicky » 22 feb 2019, 08:21

Vorige week gebeurde het volgende bij de school van een van mijn kinderen:

Op een zebrapad over een redelijk drukke weg steken ouders met kinderen over om naar de basisschool naast het zebrapad te gaan. Het is kwart over 8, dus spits voor het brengen van kinderen. Er lopen dus vrij veel ouders en kinderen over de zebra. Een auto stopt voor het zebrapad, maar vind het na een seconde of 10 kennelijk te lang duren en rijdt ineens tussen de overstekende ouders en kinderen door. Hierbij rijdt de auto zo dicht langs de overstekers op het zebrapad dat de auto de schoudertas van een overstekende moeder raakt. De bestuurder stopt een paar meter verder en komt vloekend en scheldend op de moeder (K##kerhoer en dat soort termen) zijn auto uit, want hij is bang dat er schade is aan zijn auto en wil richting de moeder lopen. Ander ouders schermen de moeder af en de bestuurder springt weer in zijn auto en scheurt weg.
Later blijkt dat hij ook de betreffende school heeft gebeld met een enorme scheldpartij en dreigementen heeft geuit, o.a. dat hij wel even langs zou komen op de school.

Een heel aantal van de ouders heeft hiervan melding gemaakt bij de politie, ook de school heeft van het voorval melding gedaan of er zelfs aangifte van gedaan. Ook heeft de betreffende moeder aangifte gedaan. Het kenteken is door de vele getuigen ook bekend.

Mijn vraag is nu: Wat kan er tegen een dergelijke bestuurder worden ondernomen. Is b.v. een artikel 5 wegens gevaarlijk rijgedrag mogelijk op basis van de vele meldingen? Hebben zijn dreigementen naar de school nog gevolgen?

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Zebrapad doorrijder

Bericht door ThunderSTreak » 22 feb 2019, 09:18

Een artikel 5 WvW is in deze situatie lastig bewijsbaar. Het voorval is niet feitelijk waargenomen door een opsporingsambtenaar en dus zou dat moeten gebeuren op basis van ooggetuigen. Persoonlijk zou ik meer heil zien in een aangifte wegens belediging en bedreiging. Zaken die kennelijk daarna gebeurd zijn en mogelijk ook makkelijker aantoonbaar zijn te maken.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 22 feb 2019, 10:04

Wettekst
Artikel 49 RVV
2 Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan
Dit feit is geen mulderfeit, maar dit wordt afgedaan met een strafbeschikking. Het hoeft dus niet geconstateerd te worden door een opsporingsambtenaar. Dit houdt in dat er aangifte gedaan kan worden, maar dat is alleenzinvol als er getuigen zijn, anders wordt het een 1 op 1 verhaal. Dit houdt tevens in dat de OVJ rekening kan houden met de gevaarzetting. Als je dus getuigen hebt, die bereid zijn een verklaring af te leggen, kun je gewoon aangifte doen op een politie-bureau. (en natuurlijk kan het vervolgverhaal, zoals thunderstreak vermeldde, ook gewoon meegenomen worden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Wicky
Infopolitie Gast

Bericht door Wicky » 22 feb 2019, 10:51

Aan getuigen geen gebrek, van de hele gebeurtenis zijn minimaal 10 getuigen, dus een en ander is van veel kanten ondersteund.

Inmiddels ook begrepen dat er vanuit de lokale politie erg serieus met deze kwestie is omgegaan. Ze zijn die dag actief naar de persoon op zoek gegaan, deze was al bekend. Kennelijk had de bestuurder al een vinkje voor gevaarlijk rijgedrag achter zijn naam staan.

tja, zou zelf het liefst zien dan zo’n soort bestuurder (een tijd) van de weg zou verdwijnen. Mijn dochter steekt hier elke dag de weg over…
Maar was gewoon benieuwd wat er in een dergelijke situatie kan gebeuren

Waar ik alleen echt niet bij kan: de bestuurder had kennelijk 2 kinderen in zijn auto die hij zelf naar een andere school in de buurt aan het brengen was.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 22 feb 2019, 12:09

Wicky schreef:
22 feb 2019, 10:51
Waar ik alleen echt niet bij kan: de bestuurder had kennelijk 2 kinderen in zijn auto die hij zelf naar een andere school in de buurt aan het brengen was.
Precies de reden toch dat jullie opzij moeten springen, zijn kids, zijn tijd, zijn stukje asfalt... Zoiets moet je niet eens proberen te begrijpen, zelfs als je dit voor dat soort gasten op zijn niveau zou uitleggen (naspelen met lego-poppetjes) snappen ze het nog niet en vinden ze nog steeds dat jullie opzij hadden moeten gaan voor hem. Zulke kronkels zul je nooit begrijpen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 22 feb 2019, 12:33

Hmmm… Mijn insteek zou juist veel meer de verkeerskant zijn; een bedreiging wordt afgedaan met een (voorwaardelijke) taakstraf oid en verkeerszaken kunnen leiden tot een OBM, EMG en weet ik veel wat nog meer..

Die bestuursrechtelijke kant lijkt mij veel pijnlijker. Ik zou kiezen voor een art 5 verhaal..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Wicky
Infopolitie Gast

Bericht door Wicky » 22 feb 2019, 15:17

Dan hoop ik dat er ook een Zijlvaart op het lokale bureau zit :D

Voor de veiligheid van de overstekers op dat zebrapad en weggebruikers overal zou het prettig zijn als deze idioot met stevige gevolgen van zijn acties wordt geconfroteerd hopelijk dat hij in het vervolg dan wat minder opgefokt reageert....

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 22 feb 2019, 18:35

Met de opgefokte reactie en het stoppen terwijl de automobilist duidelijk haast had vraag ik me af hoe het precies is gegaan.

Kan het zijn dat de schoudertas tegen de auto is geduwd, of in elk geval dat de automobilist dat denkt?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 23 feb 2019, 16:14

Moderatoropmerking van Skipperje
De vraag is voldoende beantwoord. Daar laten we het bij.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten