Foutieve meting? (snelheid en gps)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Treves
Infopolitie Gast

Foutieve meting? (snelheid en gps)

Bericht door Treves » 18 feb 2019, 16:35

Hallo allemaal,
Een motoragent heeft me staande gehouden met het verhaal dat ik op een stuk van 500 meter, gemiddeld 125 km/h heb gereden waar 60km/h is toegestaan. Door zijn verhaal viel ik bijna achterover van verbazing.
Betekende wel dat mijn rijbewijs is ingevorderd.
Maar ik had een bekende fietsapp aan staan om mijn route op te nemen, maakt gebruik van GPS en is betrouwbaar wat betreft locatiegegevens. Deze geeft duidelijk aan dat de maximale snelheid op het gemeten stuk maximaal 101,6 km/h is geweest. Het verschil in meten is erg groot.

Heb ik recht van spreken??

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Foutieve meting?

Bericht door Frans » 18 feb 2019, 16:43

Nee

En dat is eigenlijk het enige antwoord wat we kunnen geven. Alles wat daarna komt is uitleg wat verzacht maar waar het niet beter van wordt. De snelheidsmeter van de agent is geijkt, de agent doet een meting en maakt een PV op op ambsteed, al uw apparatuur voldoet nergens aan, kan wel van de bart smit komen (met alle respect overigens) en wordt nergens op geijkt.

Bent u het met een bekeuring niet eens dan staat u het overigens altijd vrij om in bezwaar te gaan (en dat moet u ook zeker doen, het is uw goed recht!) maar niet met deze argumenten, dan gaat u het in ieder geval niet winnen.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Treves
Infopolitie Gast

Bericht door Treves » 18 feb 2019, 16:49

Bedankt voor de snelle reactie, :thanks:

Groet,

Evert

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 18 feb 2019, 17:04

Hoe is de snelheid gemeten?
En welke feitcode heeft de bekeuring (Die staat op de acceptgiro)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 18 feb 2019, 17:36

Treves schreef:
18 feb 2019, 16:35
Hallo allemaal,
Deze geeft duidelijk aan dat de maximale snelheid op het gemeten stuk maximaal 101,6 km/h is geweest.
[...]
Het verschil in meten is erg groot.
Het verschil tussen 60 km/u en 101,6 km/u is groter. Daarnaast is onduidelijk of er enige correctie is toegepast.

De betreffende motoragent zal echt zijn integriteit, carrière en verdere werkzame leven op het spel zetten door er 24,9 km/u bij te verzinnen.
PDC | DICT

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 18 feb 2019, 19:29

Even een technische uitleg:
De agent rijdt dezelfde weg als u en doet daar de meting op.
Via een GPS systeem lijkt leuk, maar wanneer er een bocht in de weg zit, o.i.d. dan klopt de hele meting al niet meer.
Afgezien nog van het feit dat de snelheidsmeting m.b.v. een GPS niet bedoeld is als meting, maar eerder als indicatie.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)

Bericht door Pim » 19 feb 2019, 12:17

Een motoragent welke spreekt over "een gemiddelde over een afstand gemeten". Dat is dus meer geweest dan even achter iemand aaneijden en op zijn geijkte boordsnelheidsmeter kijken. Hoewel de videoregistratiesystemen bestaan en op motoren geinstalleerd kunnen zijn is dat naar mijn beste weten in Nederland niet of nauwelijks het geval. Dus bent u waarschijnlijk gemeten door een politie voertuig van het VROS. Waarme er dus waarschijnlijk een videoregistratie van uw rit moet zijn en meerdere agenten waarnemingen hebben. De motorrijder was waarschijnlijk slechts degene die u aan de kant heeft gezet.

Met betrekking tot uw app...
U kunt waarschijnlijk wel reproduceren wat de app voor snelheid aangaf. Maar niet hoe deze berekende snelheid tot stand kwam. Simpel omdat de berekening concurentiegevoelige info is. Ook staat en valt de nauwkeurigheid van de snelheidsberekening met het aantal satellieten dat toen 'gezien' werd. En dat is een momentopname die niet meer is terug te halen.

Maar misschien is er een ovj of rechter die genoegen neemt met een commerciële app als contrabewijs. Nee heeft u, ja moet u zien te krijgen. Echter geef ik u weinig kans.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 19 feb 2019, 13:57

Ik heb anders aardig wat vertrouwen in GPS systemen. Maar minder in de toepassingen. Je zegt zelf dat het een 'fietsapp' betreft. Misschien ziet deze fietsapp bepaalde 'sprongen' in locatie als te snel om 'gefietst' te zijn, en 'knipt' hij deze sprongen uit de berekening. En ben je bij de meting nog door een tunnel geweest?
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 19 feb 2019, 14:23

Slachtoffer schreef:
19 feb 2019, 13:57
Misschien ziet deze fietsapp bepaalde 'sprongen' in locatie als te snel om 'gefietst' te zijn, en 'knipt' hij deze sprongen uit de berekening. En ben je bij de meting nog door een tunnel geweest?
Er wordt gemeten met een radio-signaal, dit kan ook ergens door gereflecteerd worden, en dan klopt de meting niet.
Het is gewoon een onbetrouwbare meting, tenzij je in een rechte lijn door de woestijn rijdt :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 19 feb 2019, 17:12

Pim schreef:
19 feb 2019, 12:17
Een motoragent welke spreekt over "een gemiddelde over een afstand gemeten". Dat is dus meer geweest dan even achter iemand aaneijden en op zijn geijkte boordsnelheidsmeter kijken. .
Ik denk eerder dat de TS gewoon met een lasergun is gepakt en dat de agent gezegd heeft dat TS nog harder aan kwam. Mensen horen namelijk vaak iets anders. Misschien komen we daar nog achter

Treves
Infopolitie Gast

Bericht door Treves » 20 feb 2019, 12:04

Mitch schreef:
19 feb 2019, 17:12
Pim schreef:
19 feb 2019, 12:17
Een motoragent welke spreekt over "een gemiddelde over een afstand gemeten". Dat is dus meer geweest dan even achter iemand aaneijden en op zijn geijkte boordsnelheidsmeter kijken. .
Ik denk eerder dat de TS gewoon met een lasergun is gepakt en dat de agent gezegd heeft dat TS nog harder aan kwam. Mensen horen namelijk vaak iets anders. Misschien komen we daar nog achter
Bedankt voor de vele reacties, het gesprek met de motoragent heb ik op beeld, hij heeft verklaard dat híj een meting heeft gedaan over 500meter met een gemiddelde van 125km/h.
Heb vandaag mijn bezwaarbrief op de post gedaan, en daarin het verhaal omtrend de app voorgelegd:
Dit is een gedeelte uit de brief:

''Tijdens de rit heb ik gebruik gemaakt van een fietsapp die mijn snelheid heeft bijgehouden tijdens het rijden. Deze app (strava) maakt gebruik van de GPS van mijn Iphone en geeft weer dat ik op het stuk van de invordering maximaal 101,6 kilometer per uur heb gereden. Dit is nogal een verschil met de snelheid die gemeten is door de motoragent. Begrijpelijk tegenargument is dat de apparatuur van de motoragent geijkt is, maar dat is voor mij geen reden om dit niet te benoemen. Ik vind het verschil tussen beide meetresultaten aanzienlijk en wederom zou in mijn voordeel pleiten dat de inname van mijn rijbewijs niet in verhouding staat met de overtreding."

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 feb 2019, 13:47

Het argument van de app is volkomen nutteloos. Er zijn zelfs rechtszaken gevoerd door vrachtwagenchauffeurs die hun (geijkte) tachograafschijven overlegden en zelfs die verloren hun rechtszaak. Kansloos..

Wat is wel interessant; maak een rekensom:
125 km/h over 500 meter. Dat is afgerond 35 meter per seconde. Dat betekent dat de effectieve meting ca zo’n 14 seconden geduurd heeft. Is 14 seconden voldoende om vast te stellen dat je, met nagenoeg gelijkblijvende afstand, achter iemand rijdt? Met andere woorden; kan je in 14 seconden een effectieve meting doen?

Dat kan als je kort achter iemand rijdt. Het wordt onbetrouwbaarder als je op grotere afstand volgt, want dan is het correct inschatten van de gelijkblijvende snelheid veel moeilijker. Zorg eerst dat u veel meer info hebt dan alleen bovenstaande (zoals ’tussenafstand’ en dergelijke); nu ga je heel slecht voorbereid de rechtszaal in en sta je binnen 4 minuten weer buiten.

Maar allereerst moet u weten of de agent u überhaupt wel op basis van de ‘gelijkblijvende snelheid’ heeft bekeurd of dat er sprake was van een ‘uitlopende meting’. Dat laatste zou de norm moeten zijn omdat er dan nimmer sprake is van enige twijfel omtrent de juistheid van de afgelezen snelheid.

Overigens vind ik ’t ‘bijzonder' dat u het gesprek met de agent op beeld heeft, maar dat is een andere discussie..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 feb 2019, 16:05

Treves schreef:
20 feb 2019, 12:04
Deze app (strava) maakt gebruik van de GPS van mijn Iphone en geeft weer dat ik op het stuk van de invordering maximaal 101,6 kilometer per uur heb gereden.
En hoe bewijst u dat hetgeen Strava berekend heeft het zelfde (stukje van het) traject betreft als waar de agent over spreekt?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 20 feb 2019, 16:33

zijlvaart67 schreef:
20 feb 2019, 13:47
Overigens vind ik ’t ‘bijzonder' dat u het gesprek met de agent op beeld heeft, maar dat is een andere discussie..
Dashcam met geluidsopname?
Als het gesprek via het raam gevoerd wordt ......

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 20 feb 2019, 19:24

zijlvaart67 schreef:
20 feb 2019, 13:47
Met andere woorden; kan je in 14 seconden een effectieve meting doen?
In 5 sec en bij duisternis niet, volgens het hof.
Bron: Hof Leeuwarden, 19-07-2000, nr. 00/00049
Door een volgende politieauto is de snelheid van de auto van betrokkene kennelijk bij duisternis en bij hoge snelheid gemeten gedurende een — bij de gemeten snelheid (ruim 40 m/sec) over een gelijk blijvende volgafstand van 200 m — zeer korte tijdsduur van enkele seconden. Door deze wijze van constateren staat onvoldoende vast dat de werkelijk gereden snelheid van de betrokkene meer heeft bedragen dan 155 km/uur, zoals de verbalisant heeft gerelateerd.
14 seconden is wel bijna het drievoudige en de snelheid is lager.
Tot slot staat in een instructie, waaraan de politie zich moet houden:
Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten