Getuige heeft niets waargenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Leolit
Infopolitie Gast

Getuige heeft niets waargenomen

Bericht door Leolit » 16 feb 2019, 14:43

:roll: Een getuige denkt te zien dat een voertuig in het donker met regenachtig en stormachtig weer op een parkeerplaats voor vrachtwagens een aanrijding veroorzaakt. De getuige belt de politie en geeft steeds de route aan waar het betreffende voertuig heen gaat. Een 30 km verder wordt het voertuig op aanwijzigingen van de getuige langs de kant gezet en de bestuurder staande gehouden. Het voertuig blijt niet verzekerd te zijn, maar de bestuurder (geen eigenaar van het voertuig) heeft wel een geldig rijbewijs.

In afwachting van de getuigenverklaring wordt het voertuig meegenomen naar een tankstation. Een bergingsbedrijf wordt gebeld. Dan komt het bericht dat de getuige niets werkelijk heeft gezien en dus geen verklaring kan afleggen. Mag de politie dit voertuig dan wel in beslag nemen en de bestuurder en eigenaar bekeuren?
Laatst gewijzigd door Frans op 16 feb 2019, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbel bericht verwijderd

bokito
Lid
Lid
Roepnaam: bokito
Geslacht:
Contacteer:

Re: Getuige heeft niets waargenomen

Bericht door bokito » 16 feb 2019, 15:36

Ik ben geen agent maar lijkt me van niet.
Getuige heeft dus niks gezien en auto is onverzekerd dat levert een boete op ( hoewel ik er voorstander van zou zijn om gelijk auto in beslag te nemen er rijden nl teveel van dit soort grapjassen rond ) maar ja das dezelfde discussie rijden met ingevorderd rijbewijs gaat u toch rijden pleegt u een misdrijf, sla de kranten er maar op na er zijn er die al 5x gepakt zijn maar waar blijft het misdrijf bestraffen dan, ff niet meer doen he en ze zijn weer vrij, als ik de wetgever was was het elke auto waar ze in rijden in beslag nemen en verbeurd verklaren en jaar cel op eigen kosten 2e keer word dat 5 jaar en 3e keer 10 jaar onvoorwaardelijk etc.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 feb 2019, 15:43

De vraag is eerst: inbeslagname waarom?

Onderzoek naar de aanrijding?
Onverzekerd rijden?
Zaakwaarneming (uit het BW) kan maar dat is geen inbeslagname (WbSV) en daar moet een gegrond vermoeden aan ten grondslag liggen.

Voor het onverzekerd rijden kan het pas bij de 2e keer en bij bekennende verdachte.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 16 feb 2019, 17:02

bokito schreef:
16 feb 2019, 15:36
Ik ben geen agent maar lijkt me van niet.
Getuige heeft dus niks gezien en auto is onverzekerd dat levert een boete op ( hoewel ik er voorstander van zou zijn om gelijk auto in beslag te nemen er rijden nl teveel van dit soort grapjassen rond ) maar ja das dezelfde discussie rijden met ingevorderd rijbewijs gaat u toch rijden pleegt u een misdrijf, sla de kranten er maar op na er zijn er die al 5x gepakt zijn maar waar blijft het misdrijf bestraffen dan, ff niet meer doen he en ze zijn weer vrij, als ik de wetgever was was het elke auto waar ze in rijden in beslag nemen en verbeurd verklaren en jaar cel op eigen kosten 2e keer word dat 5 jaar en 3e keer 10 jaar onvoorwaardelijk etc.
Je komt hier (en in andere topics) nogal gefrustreerd over, jammer, misschien kun je er iets aan doen? Verder iets met klok en klepel:

Rijden zonder rijbewijs is geen misdrijf maar een overtreding. Hoewel er onder deze noemer ook misdrijven mogelijk zijn die in jargon anders genoemd worden (rijden met een ongeldig verklaar rijbewijs bijvoorbeeld). Rijden zonder rijbewijs wordt gewoon bestraft.

in de aanwijzing in beslagneming staat het volgende in bijlage 2:

30 WAM (onverzekerd rijden)
1. Inbeslagneming indien: In geval van staandehouding van een bekennende verdachte kan het voertuig in beslag worden genomen. Teruggave binnen twee weken zonder tussenkomst van het OM, indien:
a. verdachte niet ter zake de WAM als recidivist staat geregistreerd en verdachte schriftelijk aantoont dat hij een verzekering heeft afgesloten en voor tenminste drie maanden premie heeft betaald.
2. Indien een motorrijtuig niet als verzekerd staat geregistreerd in het CRWAM en de datum tenaamstelling van het kentekenbewijs meer dan zeven weken ligt voor de datum staandehouding volgt inbeslagneming van het voertuig indien tevens sprake is van:
verdenking van een misdrijf uit de WVW 1994; of bekende recidive voor de WAM ten tijde van de staandehouding.
3. In die gevallen, waarin uit het CRWAM blijkt dat het voertuig niet is verzekerd en tevens in die gevallen waarin het hierboven onder 1 en 2 genoemde niet van toepassing is.

Het verlaten plaats ongeval is een misdrijf, daar kan ook een verdenking op komen door een getuige die de aanrijding niet heeft gezien maar er kunnen ook andere feiten of omstandigheden aan de hand zijn. Beslag hoeft niet per se, een voertuig kan ook voor onderzoek uit het verkeer worden genomen en worden afgesleept.

bokito
Lid
Lid
Roepnaam: bokito
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door bokito » 16 feb 2019, 17:21

Rijden zonder rijbewijs is geen misdrijf maar een overtreding. Hoewel er onder deze noemer ook misdrijven mogelijk zijn die in jargon anders genoemd worden (rijden met een ongeldig verklaar rijbewijs bijvoorbeeld). Rijden zonder rijbewijs wordt gewoon bestraft.
Ik hoor bv bij Wegmisbruikers toch duidelijk uw rijbewijs wordt ingevorderd als u wel gaat rijden PLEEGT U EEN MISDRIJF.

In dit geval een getuige die gewoonweg denkt wat gezien te hebben lijkt me toch veel te weinig.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Tommy » 16 feb 2019, 17:42

bokito schreef:
16 feb 2019, 17:21
Ik hoor bv bij Wegmisbruikers toch duidelijk uw rijbewijs wordt ingevorderd als u wel gaat rijden PLEEGT U EEN MISDRIJF.

In dit geval een getuige die gewoonweg denkt wat gezien te hebben lijkt me toch veel te weinig.
En dat bedoelt dus de collega ook. Op het moment dat u gaat rijden terwijl het rijbewijs is ingevorder pleegt u een misdrijf. Dit betreft artikel 9 van de Wegenverkeerswet lid 7:
Wettekst
Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.
Dit is iets anders dan rijden zonder rijbewijs overtreding van artikel 107 van diezelfde wet:
Wettekst
Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Overtreding van artikel 9 lid 7 betreft een misdrijf. Overtreding van artikel 107 betreft een overtreding

Maar hier gaat de vraag toch helemaal niet over? Denk dat je dan even een eigen vraag moet stellen en niet in dit topic vragen gaan stellen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 16 feb 2019, 17:55

Leolit schreef:
16 feb 2019, 14:43
Mag de politie dit voertuig dan wel in beslag nemen en de bestuurder en eigenaar bekeuren?
Ja, dat mag.

En zo zitten we meteen weer ‘on topic’.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten