Wie heeft er voorrang?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JohnDoe99
Infopolitie Gast

Wie heeft er voorrang?

Bericht door JohnDoe99 » 25 jan 2019, 10:09

Ik heb al even op internet gezocht maar ik kom er niet uit. De stoep is gewoon een stoep met hoog opstaande stoepranden, verlaagd op de kop z'n kanten.

Afbeelding

Groet,
JohnDoe99

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorrang?

Bericht door Frans » 25 jan 2019, 10:16

De auto, vanwege de plaats op de weg.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

JohnDoe99
Infopolitie Gast

Bericht door JohnDoe99 » 25 jan 2019, 10:33

Frans schreef:
25 jan 2019, 10:16
De auto, vanwege de plaats op de weg.
Dus ondanks dat de fietser hier strikt genomen een bestuurder is die van rechts komt hoef je deze geen voorrang te verlenen omdat de plaats op de weg van de fietser onjuist is? Begrijp ik het zo goed?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 25 jan 2019, 10:45

Fietser..

Lastig hoor om het te beoordelen vanuit een tekening, maar de fietser maakt mi deel uit van verkeer op de eenrichtingsweg en de haaientanden geven aan dat de automobilist deze bestuurders voor moet laten gaan. Dat de fietser wellicht zelf een overtreding pleegt door over het trottoir te fietsen(?) doet voor de voorrang niet terzake.

Dat zou mijn hoofdargument zijn. Verkeersregels ('verkeer van rechts heeft voorrang' vervalt als er sprake is van een verkeersteken zoals ‘haaientanden’ die de voorrang regelt).

Staat los van het feit dat ik de fietser net zo hard zou vervolgen omdat hij over het trottoir fietst en ‘in het algemeen’ het verkeer in gevaar brengt.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik geneigd ben om voor de fietser te kiezen omdat mijn voorligger...

Maar goed; u bent geschept, begrijp ik? Is er politie bij geweest? Wat is het volledige verhaal?

Overigens moet ik mededelen dat wij ‘strafrechtelijk’ denken. Dat is iets heel anders dan de afhandeling door een verzekeringsmaatschappij!

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 25 jan 2019, 10:58

JohnDoe99 schreef:
25 jan 2019, 10:33
Dus ondanks dat de fietser hier strikt genomen een bestuurder is die van rechts komt hoef je deze geen voorrang te verlenen omdat de plaats op de weg van de fietser onjuist is? Begrijp ik het zo goed?
zijlvaart67 schreef:
25 jan 2019, 10:45
Overigens moet ik mededelen dat wij ‘strafrechtelijk’ denken. Dat is iets heel anders dan de afhandeling door een verzekeringsmaatschappij!
Dus qua aansprakelijkheid zal de bestuurder van de auto zijn portemonnee moeten trekken...
Dit volgt uit de regels voor de " zwakke verkeersdeelnemer", hieronder een link van de ANWB waar dit heel goed staat uitgelegd.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... of-fietser
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

JohnDoe99
Infopolitie Gast

Bericht door JohnDoe99 » 25 jan 2019, 12:01

Ik was de bestuurder van de auto in deze. Ik stond stil omdat er verkeer van de eenrichtingsweg aankwam. Op het moment dat ik wilde optrekken keek ik naar rechts en kwam de fietser vanuit mijn dode hoek rechts voor van de stoep af zetten. Ik stond direct weer stil, we hebben elkaar niet geraakt, maar de fietser schrok en riep gelijk dat hij voorrang had.

Ik vroeg me dus oprecht af of dat ook zo was. Natuurlijk had ik aan het kortste eind getrokken want het is een fietser. Maar het geeft wel een beetje een vreemd gevoel want er wordt over de stoep gereden om zo het eenrichtingsverkeer te omzeilen. Iedereen die dat doet heeft hierbij dan dus ook nog vrij spel (lees: voorrang)?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 jan 2019, 13:00

Ik ben het met Zijlvaart eens. De wettelijke uitleg:
Wettekst
Artikel 80 RVV 1990
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Dus moet je je alleen afvragen of die fietser op de kruisende weg fietste.
Wettekst
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten
Uit dit begrip blijkt duidelijk dat ook het trottoir tot de weg behoort. En dus maakt de fietser gebruik van een kruisende weg en heeft hij voorrang.
De enige vraag die ik mij wel stel is dat het trottoir voor de haaietanden ligt. Dus hebben de haaietanden al rechtskracht op het deel van de weg voor het verkeersteken. Ik denk van wel, want deze fietser had ook de bestuurder van een snorfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet kunnen zijn.
Wettekst
Artikel 5
5. Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
Maar zekerheid krijg je pas als een rechter zich daarover uitspreekt. Gelukkig is dat hier niet aan de orde.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 25 jan 2019, 13:47

Een heel verhaal tikkend met wetgeving en art 5 lid 1 en 2 rvv erbij en ik kom tot de conclusie dat ik inderdaad fout zit.... zijlvaart en skipperje hebben gelijk. Dat de fietser niet op het trottoir thuis hoort wil niet zeggen dat ie geen voorrang kan hebben.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 25 jan 2019, 13:48

Interessante casus!

Al ben ik een andere mening toegedaan, dan voorgaande schrijvers..... :roll:

Op grond van het door @Skipperje aangehaalde artikel 80, denk ik dat het voetpad/trottoir niet direct bij de kruisende weg hoort.
Met name de haaientanden en waarschijnlijk ook bord B6, staan pas de plek waar de fietser op de tekening oversteekt; het lijkt mij niet logisch dat de werking daarvan al dáárvoor van toepassing is......
Een verkeersbord/teken geldt immers pas vanaf het moment dat deze is geplaatst; zo mag ik vóór bord E1 nog wel parkeren en daarna niet meer.

Artikel 5 is van toepassing voor gehandicapten op een Segway die op het trottoir rijden.
Nu kán ik het natuurlijk verkeerd hebben, maar voor zover ik weet, dienen zij zich dan te gedragen als voetganger en mogen maximaal 6 km/uur rijden.
Dus ook bij het oversteken zie/beschouw ik ze als voetganger en die hoef ik (wettelijk gezien) niet voor te laten gaan als ik een voorrangsweg nader.

Blijft over het feit dat je bij een aanrijding met een fietser over het algemeen niet zo sterk staat. :oops:
Het maakt nog wel uit welke leeftijd de fietser heeft; onder 14 jaar ben je volledig schuldig en daarboven zul je moeten bewijzen dat je de aanrijding niet kon voorkomen, om nog gedeeltelijk wat onder de schuldvraag uit te komen.
Dus voorkomen is beter dan genezen!

Dat is mijn opinie over deze casus......... 8)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 25 jan 2019, 14:29

@Dusty , je hebt letterlijk dezelfde redenatie als ik. Zolang een fietser op het trottoir rijdt dient ie zich te gedragen als voetganger (met een paar uitzonderingen die Piet aanhaalt) maar het trottoir is wel onderdeel van de weg en als de vraag sec is: wie heeft er voorrang dan is het volgens mij wel de fietser... ook al is zijn plaats op de weg de rijbaan (RVV art 5 lid 1/2)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 25 jan 2019, 14:52

Dusty schreef:
25 jan 2019, 13:48
Met name de haaientanden en waarschijnlijk ook bord B6, staan pas de plek waar de fietser op de tekening oversteekt; het lijkt mij niet logisch dat de werking daarvan al dáárvoor van toepassing is......

Ik denk ’t wel, zeker in dit geval.

Even heel basic redeneren:
Een verkeersteken (bord of een beschildering op de weg) geeft aan dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Dan is ’t toch totaal niet interessant waar een bord zich voor de kruising bevindt? Een meter verder of een meter terug maakt mi niets uit.
Het enige dat voor een bestuurder dan belangrijk is, is de vraag wat de kruisende weg dan wel niet is. Daar geeft de wet ook antwoord op:
Incl bermen, paden, duikers, etc..

Waar de fietser rijdt is mi niet heel interessant; of hij nou 5 cm voor het bord oversteekt of erna, hij rijdt op de kruisende weg.
Een beetje een discussie in de trant van:
‘Hij liep op ’t laatst 7 centimeter naast ’t zebrapad; gas erop!'

Sterker nog; als het bord niet van toepassing zou zijn omdat het ‘te laat’ geplaatst zou zijn, val je terug op de gedragsregel:
‘Bestuurders van rechts gaat voor’.

Nou jij weer! :P

Ps:
We kennen hier ook uitspraken over borden ‘einde snelweg’ waarbij een rechter vindt dat de snelweg pas ophoudt bij de kruising en niet bij het bord 15 meter terug. Het bord staat namelijk ver van de kruising om het zicht niet te belemmeren.
De exacte plaatsing van een bord moet je nooit zo serieus nemen, tenzij het over specifieke parkeervakken ed gaat..

Ik ben ’t eens met Skipperje..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

JohnDoe99
Infopolitie Gast

Bericht door JohnDoe99 » 25 jan 2019, 15:22

Dank allemaal voor alle antwoorden. De haaientanden even buiten beschouwing gelaten. Ervanuit gaande deze er niet waren geweest dan moet je een trottoir in bovenstaande situatie dus als gelijkwaardige kruising beschouwen waar je bestuurders van rechts (ongeacht of zij zich daar mogen bevinden) voorrang moet geven? Bijzonder :D

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 25 jan 2019, 15:24

Dusty schreef:
25 jan 2019, 13:48
Het maakt nog wel uit welke leeftijd de fietser heeft; onder 14 jaar ben je volledig schuldig en daarboven zul je moeten bewijzen dat je de aanrijding niet kon voorkomen, om nog gedeeltelijk wat onder de schuldvraag uit te komen.
Nope..
niet schuldig..

wel aansprakelijk :-)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 25 jan 2019, 19:28

Volgens mij valt dit fiets-gedrag onder roekeloos rijden, of zie ik dat verkeerd?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 25 jan 2019, 19:39

Nu de TS zijn antwoord heeft, en er in dit draadje wat dieper op de materie wordt ingegaan, is het misschien handig om dit draadje te verplaatsen naar een geschiktere plek.......

Laat ik even op een paar dingen, die aangedragen zijn ingaan:

- ik bestrijdt niet dat een trottoir niet tot de weg behoort; dat ben ik dus met Piet (en anderen.....) eens.

- inderdaad plaats/afstand van bord B6 tot de kruisende weg, maakt voor deze casus niet echt wat uit.
Wél ben ik (nog steeds.....) van mening dat de wetgever niet de intentie heeft met het begrip voorrang verlenen, om dit ook te regelen voor fietsers die gebruik maken van het trottoir.
Maar dat dit beperkt is tot de rijbaan......., anders gaan we wel heel rare dingen krijgen en ben je als automobilist helemaal in de aap gelogeerd!! :shock:

Enne Koen @zijlvaart67, de haaientanden staan tenslotte wél altijd vlak voor het kruispunt of eventueel ook nog eens voor een (fiets)oversteekplaats; zouden ze die bijvoorbeeld 15 meter voor het kruispunt plaatsen, dan vermoed ik niet dat een rechter met een zelfde argument als van het bord aankomt.
Wat ik ten aanzien van het bord ook wel heel logisch vind.

@Frans: ik heb het voor de duidelijkheid, naar aanleiding van artikel 5, niet over een fiets maar bewust over een Segway.
Als ik het goed heb, wordt die namelijk bedoeld met de "snorfiets" uit dat artikel.
De wetgever heeft hier mee willen regelen dat gehandicapten al op jongere leeftijd dan 16 jaar en bovendien op het trottoir met een Segway mogen rijden.
In mijn ogen een beetje hetzelfde dan het gehandicaptenvoertuig (scootmobiel) die op het trottoir mag rijden; ook die moet ik bij het oversteken van de straat (wat de fietser ook deed......) als voetganger beschouwen.

Gesloten