Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
nldranger
Infopolitie Gast

Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door nldranger »

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel met een aantal compagnons bezig met het opzetten van een eigen bedrijfje waarmee we allerlei natuurbelevingsactiviteiten willen aanbieden: wandeltochten en excursies, survival en bushcraft workshops, kampeerweekenden etc.
Als bedrijfskleding willen we nu eigenlijk een soort van uniform gaan dragen dat lijkt op het uniform van een US park ranger (groene broek, beige overhemd, koppel, pet of hoed) maar dan met onze eigen insignes met daarop bedrijfsnaam en logo. WIj denken dat dit een leuke aanvulling is om de beleving compleet te maken en onze herkenbaarheid te vergroten. Maar mag dit eigenlijk zo? Het dragen van een uniform is volgens mij niet zomaar toegestaan, en wanneer is iets een uniform en wanneer bedrijfskleding? Volgens mij is deze kleding zonder insignes gewoon vrij verkrijgbaar. Of is het misschien nog nodig om dit ergens te laten registreren of hiervoor toestemming te vragen?

Onderstaand een foto van het US park ranger uniform waarop we ons willen baseren:

AfbeeldingAfbeelding

Alvast bedankt voot jullie meningen !
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Pim »

Als beveiligingsbedrijf moet je je uniform registreren bij justitie. Je moet (of moest) zelfs stofmonsters inleveren bij justitie. Tevens mag het niet lijken op hulpdiensten.

Als je géén vergunningplicht hebt mag je volgens mij een imitatie ranger uniform dragen.
Zorg dat het duidelijk is dat het bedrijfskleding is door je bedrijfsnaam duidelijk op de kleding te zetten. Iedereen snapt dat jij geen Amerikaanse ranger ben die hier rondloopt.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16670
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Frans »

Voorheen war er de wet op de weerkorpsen die, simpel gezegd, alles verbood wat als groep een uniform droeg, een oude wet voortvloeiend uit de verschrikkingen van o.a. de "wehrmacht" en wat "juhgend" periode 1940-45.

Die wet is vervangen door de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus en ik zou die eens doornemen. Ik zie jullie niet voldoen aan de beveiligingsorganisaties dus de bepalingen zijn simpelweg niet van toepassing. Toch zou een expliciete goedkeuring veel ellende kunnen schelen denk ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6118
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

In Burger Zoo of de Beekse Bergen loopt men ook met Rangerachtige kleding rond.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Pim »

Maar ts wil in de natuur opereren en niet in een besloten park... dat kan wel verschil maken.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door maestro »

De wet op de weerkorpsen is nog steeds geldig, doch sterk beperkt omdat veel verplaatst is naar de wet particuliere beveiligingsorganisaties. Je mag simpel geen weerkorps oprichten, wat Ts doet valt daar duidelijk niet onder.

Ik kan geen andere wet bedenken die wat Ts doet verbied, zolang het maar niet op een uniform van de strijdkrachten of hulpverleningsinstanties lijkt/kan worden aangezien.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Jan »

Misschien vergezocht hoor.....Met een beetje fantasie zou iemand die door de natuur loopt mensen in een dergelijk uniform (groene broek, beige overhemd, hoed, en met name insignes) kunnen aanzien voor een boswachter .... Een boswachter lijkt me niet echt een strijdkracht of hulpverlenerinstantie, maar heeft wel bepaalde bevoegheden als BOA?? ....
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door maestro »

maestro schreef: 24 jan 2019, 02:23 De wet op de weerkorpsen is nog steeds geldig, doch sterk beperkt omdat veel verplaatst is naar de wet particuliere beveiligingsorganisaties. Je mag simpel geen weerkorps oprichten, wat Ts doet valt daar duidelijk niet onder.

Ik kan geen andere wet bedenken die wat Ts doet verbied, zolang het maar niet op een uniform van de strijdkrachten of hulpverleningsinstanties lijkt/kan worden aangezien.
Ter correctie op mijn eigen stelling hierboven, ik kom niet verder dan 196 Sr:

Wetstekst

Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Onderscheidngstekens mag je ruim uitleggen, een esculaap is een onderscheiidngsteken om de indruk te wekken dat iemand arts is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
nldranger
Infopolitie Gast

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door nldranger »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Voor onze werkzaamheden (organiseren van natuurbelevingsactiviteiten, wandeltochten, excursies, survival workshops etc) is geen vergunning nodig. Onze activiteiten zijn puur educatief en recreatief. We doen ook niets richting beveiliging dus ga ik er ook niet van uit dat we met de wet beveiligingsorganisaties te maken hebben.

We zouden dus graag hetzelfde uniform (of: werkkleding) als Amerikaanse park rangers willen dragen, maar dan met onze eigen badges op de linker en rechtermouw. Deze zijn, zonder insignes, gewoon vrij als bedrijfskleding te verkrijgen. Zoals wellicht bekend heeft in de VS ieder korps een eigen badge. Wij willen onze eigen badges met onze bedrijfsnaam en logo laten maken. Verder worden er op het uniform geen onderscheidingstekens behorende tot een bepaald ambt of een bepaalde functie gedragen, dus ik ga er vanuit dat de wet 196 sr hierop niet van toepassing is. Wel zouden we eventueel het woord “ranger” willen gebruiken. Dit woord komt ook terug in onze bedrijfsnaam en in onze bedrijfsfilosofie (ranger adventures, ranger experiences etc). Hier vraag ik me wel even af of we dit woord wel of niet mogen gebruiken op onze werkkleding. Het is immers een engelstalig woord dat op verschillende manieren vertaald kan worden en in allerlei contexten gebruikt wordt. Als dit een probleem mocht vormen zouden we het kunnen aanpassen in bijv. “explorer” of “nature explorer”

Wel kan ik me gezien de kleurstelling van het uniform voorstellen dat sommigen ons misschien voor boswachters zouden kunnen aanzien. Ook zouden de koppels (als we deze uberhaupt willen dragen) vanaf een afstand de indruk kunnen wekken dat we bewapend zijn (we hebben dan uiteraard niet meer dan zakmes, zaklamp en evt ehbo-set). Verder zitten wij niet op een vaste besloten plek maar willen onze activiteiten op verschillende (publiek toegankelijke) plekken organiseren. Wat dat betreft zou een soort van erkenning of legitimatie, wie we zijn en wat we doen, misschien zeker wel een goed idee zijn, mochten we worden aangesproken door boswachters of andere instanties. Maar waar en hoe zou je zo’n goedkeuring of erkenning kunnen regelen? Uiteraard hebben we wel onze inschrijving bij de KvK waarmee we onze naam en werkzaamheden altijd kunnen aantonen, maar of dit voldoende is? Bedrijven en overheidsinstanties maken immers ook vaak gebruik van legitimatiepasjes.

Hoe zit dit bijvoorbeeld met mensen die reenactment activiteiten beoefenen (vaak in militair uniform) of het dragen van uniformen voor fotoshoots of filmopnames? Zijn hiervoor bepaalde vergunningen of goedkeuringen beschikbaar? Verder wordt er hier gesproken over de wet op de weerkorpsen, die het dragen van een uniform als groep verbiedt. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met scouting? Zij dragen toch ook een uniform om als groep herkenbaar te zijn? Of hebben zij hiervoor wel een bepaalde vergunning of goedkeuring?

We hebben denk ik een heel erg leuk concept bedacht, waarvoor aardig wat belangstelling lijkt te zijn, maar we willen ons uiteraard wel vooraf even goed juridisch informeren, en waar nodig indekken, om eventuele misverstanden of problemen te voorkomen. Voor adviezen en suggesties houden we ons graag aanbevolen!
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16670
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Frans »

En opnieuw, doe toch die aanvraag voor dat uniform bij het ministerie zoals ik zei, ondanks dat je geen beveiligingsorganisatie bent. Je bent dan in ieder geval ingedekt... of weet dat het niet mag. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door maestro »

Je wilt je voordoen als een ranger, wat in Nederland een boswachter heet. Ik zou het advies om het uniform te laten goedkeuren dan ook opvolgen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door Pim »

Ook zou ik contact leggen met de eigenaar/beheerder van het perceel waar jij je activiteiten gaat uitvoeren. Dat kan een gemeente zijn, maar misschien Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Ook als er géén vergunningplicht is voor wat je doet. Je kunt beter gekend zijn en samen optrekken dan geweerd worden. Denk er ook aan dat je in sommige natuur niet buiten de paden mag komen en houd rekening met zaken als broedseizoen en paringstijd, afhankelijk van locatie en activiteiten die je gaat uitvoeren (overlast).
Gebruikersavatar
nldranger
Infopolitie Gast

Re: Bedrijfskleding / uniform voor eigen bedrijf

Ongelezen bericht door nldranger »

Dank voor jullie tips!
We gaan onze vraag zeker eens voorleggen aan het ministerie.
Daarnaast willen we uiteraard sowieso ook contact leggen met de beheerders van de terreinen waar we ons begeven, omdat we op bepaalde vlakken natuurlijk ook zullen samenwerken.

Hoe zijn dit soort zaken eigenlijk (wettelijk) geregeld voor een organisatie als Natuurmonumenten? Dit is immers een vereniging, en geen overheidsinstantie. Maar zij hebben wel boswachters in dienst, een eigen uniform en zelfs eigen BOA's. Hebben zij hiervoor ook een soort van vergunning of goedkeuring vanuit de overheid? En hoe is dit geregeld met hun bevoegdheden als BOA? Want ik dacht dat dit soort bevoegdheden in Nederland eigenlijk altijd bij de overheid ligt. Gewoon even nieuwschierig hoe dit zit.
Gesloten