Procedure staande houding (niet politie-auto)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Motorboot »

Onlangs probeerde een agent mij op de snelweg (120km) staande te houden. Hij reed in zijn eigen privé auto en was dus zodanig niet als agent herkenbaar. Op een gegeven moment haalt hij mij in en gaat voor mij rijden. Tijdens deze manoeuvre remt hij of laat in elk geval zijn remlichten branden om mij tot stoppen of volgen te dwingen. Nu krijg ik te horen dat het laten branden van de remlichten cq lichtjes remmen niet als een rem-actie gezien wordt maar dit in de politie praktijk geen ongebruikelijk signaal is om de aandacht te vestigen. Mijn vraag is dus of dit inderdaad gebruikelijk is of is dit toch gewoon remmen zonder verkeersnoodzaak of zelfs in gevaar brengen van overige weggebruikers?
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door k2p »

Ik mis hier wat informatie.

Hoe wist je dat het een agent was?
Wat deed de agent nadat hij jouw aandacht had gevestigd met behulp van zijn remlichten?
Op welke afstand zat de agent toen hij voor jou remde?
Waarom wilde de agent jou staande houden?
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Skipperje »

Motorboot schreef: 23 jan 2019, 01:14 dit in de politie praktijk geen ongebruikelijk signaal is om de aandacht te vestigen.
In "mijn" politiepraktijk is het ongebruikelijk dat een agent in zijn privéauto auto's aan de kant gaat zetten, tenzij er sprake was van een zeer gevaarlijke situatie. In alle politievoertuigen zijn er de bekende bordjes met stop en volgen. Vreemd verhaal.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Stefan »

Sluit ik me bij aan, eigen ervaring is ook dat je óf op kenteken schrijft, óf een opvallende auto erbij laat komen (in gebieden waar dat kan). En ben je dan uiteindelijk staande gehouden of ben je doorgereden?
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Slachtoffer schreef: 23 jan 2019, 06:30 Ik mis hier wat informatie.

Hoe wist je dat het een agent was?
Wat deed de agent nadat hij jouw aandacht had gevestigd met behulp van zijn remlichten?
Op welke afstand zat de agent toen hij voor jou remde?
Waarom wilde de agent jou staande houden?
Op het moment wist ik niet dat het een agent was, na zijn actie is hij mij blijven volgen en heeft toen een herkenbaar politievoertuig opgeroepen om mij staande te houden. Hierna zag ik pas dat het een agent was. De agent reed zo'n 15 meter voor mij op het moment van remmen. Ik zat mobiel te bellen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Frans »

Vreemd verhaal, en als we de gebruikelijke procedure uitleggen (een opvallende auto erbij laten komen) blijkt ineens precies datgene ook gebeurt te zijn en is dat ook het stuk wat we nog misten aan het verhaal.

Als een agent in zijn privé-auto (als je an weet dat het een agent is) dat soort dingen doet dan heb jij je knap levensgevaarlijk gedragen en ben ik benieuwd wat er na de staandehouding met die onopvallende auto is gebeurd. Lijkt me stug dat je je rijbewijs nog hebt bijvoorbeeld...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Vorig jaar ben ik op de snelweg op mijn motor aangereden door een automobilist die rijdend op rijstrook 1 met 130 km/h achterop reed terwijl hij met zijn telefoon bezig was. Heb dit gelukkig overleefd en het er zonder schade aan lijf en leden vanaf gebracht. Schade aan de motor daarentegen was aanzienlijk en degene die mij aanreed mocht van geluk spreken dat ik het zag aankomen. Daarom ben ik overeind gebleven en heb ik het vege lijf kunnen redden. Een moordaanslag vond ik het wel!

Waarom klooien mensen met een telefoon in een auto? In plaats van je druk te maken over de wijze van staande houding, die blijkens aanvullingen uiteindelijk toch geschied is zoals gebruikelijk onder dit soort omstandigheden door een voertuig met stoptransparant, zou ik mij meer druk maken over het belgedrag. Wat mij betreft is de enige passende oplossing om bellen in voertuigen te scharen onder een verkeersmisdrijf. Gelet op de gevolgen die het kan hebben en de kennelijke ongevoeligheid voor enige financiële sanctie zal de wetgever eerdaags alleen nog maar kunnen overgaan tot andere sancties: vrijheidsstraffen, tijdelijk intrekken rijbevoegdheid, opleggen EMG etc..
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Frans schreef: 23 jan 2019, 10:14 Vreemd verhaal, en als we de gebruikelijke procedure uitleggen (een opvallende auto erbij laten komen) blijkt ineens precies datgene ook gebeurt te zijn en is dat ook het stuk wat we nog misten aan het verhaal.

Als een agent in zijn privé-auto (als je an weet dat het een agent is) dat soort dingen doet dan heb jij je knap levensgevaarlijk gedragen en ben ik benieuwd wat er na de staandehouding met die onopvallende auto is gebeurd. Lijkt me stug dat je je rijbewijs nog hebt bijvoorbeeld...
De opvallende auto is pas opgeroepen NA zijn actie omdat ik geen gevolg gaf aan zijn bizarre poging tot staande houding.
Wat betreft mijn gedraging, ik heb mij niet levensgevaarlijk gedragen, zelfs van een verkeersovertreding was geen sprake, uitgezonderd het bellen dan.
Ik reed de toegestane snelheid op cruisecontrol, deed mijn richting uit bij baanwissel en ik slingerde niet. Dit was allemaal te zien op mijn daschcam beelden.

Na de staandehouding ben ik bekeurd voor niet handsfree bellen door de agent in de opvallende auto.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Frans »

Dus, samengevat, je bent, rijdende met een snelheid van 120 km/h aan het bellen, niet handsfree. Je doet verder niets verkeerd, je wisselt niet van rijstrook, er gaat niets aan vooraf, er is niets aan de hand. Er komt een kerel voor je rijden, trapt op de rem om je midden op de snelweg tot stoppen te dwingen, dit gaat een tijdje zo door natuurlijk want jij bent niet bereid te stoppen voor zo'n mafkees en dan komt er een opvallende politie-auto voor je rijden met een bordje "politie-volgen" waarna je bent bekeurd door de agent in de opvallende auto voor het niet-handsfree bellen?

Als ik het zo goed samenvat zitten er, voor de oplettende collega, een paar hele vreemde zaken in, maar goed, als dit je verhaal is dan is dit je verhaal.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Dit is inderdaad het verhaal, uitgezonderd dat ik wel van baan ben gewisseld maar dan ook gewoon richting heb aangegeven. Dit is te horen aan het tikken op de daschcam beelden. Ik kan het niet anders maken maar zo is het gegaan.

Het gaat dus om een agent in zijn prive auto die dus niet voorzien is van stop en/of volg borden zo'n actie uithaald enkel en alleen voor het niet handsfree bellen. Ik heb mij verder aan alle verkeers en gedragsregels gehouden. Zelfs na zijn actie heb ik me ook niet agressief gedragen hoewel zijn actie dit wel uitlokte. Op het moment dat hij remde ben ik hem gepasserd en werd vervolgens zo'n 10 kilometer door hem achtervolgd tot er tot mijn blijdschap een opvallend politievoertuig tussen ons in kwam rijden. Ik greep meteen de kans om beide tot stoppen te dwingen door voor een minirotonde stil te gaan staan. Toen werd pas duidelijk dat mijn achtervolger een politieagent was en het opvallend politievoertuig door hem was opgeroepen nadat zijn eerdere poging tot staandehouding was mislukt.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Frans »

Nou ja, als je er beelden van hebt, het verdiend zeker geen schoonheidsprijs, wat mij betreft moet je het ook gewoon niet doen zonder transparant en je kunt er gewoon een klacht over indienen wat je goed recht is ook.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Ik heb ook een klacht ingediend maar dan kom ik terug op mijn vraag.

In aanloop naar de hoorzitting krijg ik al de volgende reactie.
Dat het laten branden van de remlichten cq lichtjes remmen niet als een rem-actie gezien wordt maar dit in de politie praktijk geen ongebruikelijk signaal is om de aandacht te vestigen.

Is dit inderdaad een gebruikelijk signaal in voorgenoemde omstandigheid?
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik vraag me alleen af wat je uiteindelijk doel is? Een klacht indienen zou je kunnen doen zoals al gezegd is, dan kun je je beelden ook delen met de klachtencommissie. Of wil je liever in de slachtofferrol kruipen om onder de boete uit te komen? Want dat gaat gewoon niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Ik kruip zeker niet in de slachtofferrol. Heb hier ook geen klacht over ingediend. Ook heb ik geen geldeljjke vergoeding gevraagd. Ik wil alleen een excuus voor zijn handeling, en niet dat men allerlei uitvluchten verzind om zijn handeling goed te praten. Dankzij de daschcam beelden kan ik mijn gelijk halen, anders had je als burger geen poot om op te staan.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als een prive auto voor me rijdt en iemand wil mij, door z’n remlichten te activeren, tot stoppen dwingen, dan stuur ik om hem heen en geef ik gas. En dan mag ‘ie bidden dat ‘ie niet gekker gaat doen, want ik ga ’t winnen. Ik stop niet zonder een officieel ‘stopbord’, punt.

Niemand kan ook verwachten dat een willekeurige burger dat wel doet. Dergelijke gedrag vindt ook nergens steun in het recht..

Overigens is de casus mij niet vreemd; ik ben ooit bij een dergelijke overijverige collega geroepen met exact dezelfde casus. Voor die collega liep ’t toen slecht af; hij had een sollicitatie lopen en z’n nieuwe politiewerkgever had geen vertrouwen in dit soort ^%$%^& en daar ben ik ’t helemaal mee eens. Als je zoiets flikt als diender, dan ben je niet goed bij je hoofd..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten