Procedure staande houding (niet politie-auto)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door r0n. »

Motorboot schreef: 23 jan 2019, 13:49Ik wil alleen een excuus voor zijn handeling, en niet dat men allerlei uitvluchten verzind om zijn handeling goed te praten.
Je hebt met het niet handsfree bellen mogelijk de betreffende automobilist in gevaar gebracht.
Het is een recht van iedere burger, om daarop te mogen reageren.
Hiermee wil ik niets goed praten, maar misschien heeft het voor hem een voorgeschiedenis.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

En ik blijf verbijsterd over de totaal verkeerde focus van motorboot. Het besef dat ie eigenlijk zelf debet aan dit verhaal is door het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het autorijden ontgaat hem kennelijk ten enemale. Door dit verkeersgedrag gebeuren dagelijks tal van ongevallen. Als gezegd dergelijk wangedrag heeft mij bijna het leven gekost afgelopen jaar.
Het handelen van de agent in kwestie kan dan minder handig zijn; het eigen gedrag (gebruik mobiele telefoon in een rijdend voertuig) is ronduit misdadig en is qua gedrag absoluut vergelijkbaar met rijden onder invloed.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Hilde »

Maar, ongeacht wat TS heeft gedaan..
De vraag is of het gebruikelijk is om met remlichten iemand zijn aandacht te trekken.

En we zitten nog steeds in het gastendeel 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Hilde »

En ik zou overigens dezelfde reactie als Zijlvaart hebben
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Motorboot »

Hilde schreef: 23 jan 2019, 15:04 En ik zou overigens dezelfde reactie als Zijlvaart hebben
Dit is ook precies wat ik heb gedaan, maar mijn vraag betreffende het op deze wijze gebruiken van de remlichten is nog onbeantwoord.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door SWAT »

Er bestaat kort samengevat geen voorgeschreven procedure hoe met je privé voertuig iemand tot stoppen te dwingen. De werkgever propageert dit soort acties ook niet. Een agent mag zonder ontheffing van de werkgever geen optische en geluidssignalen in zijn privé auto hebben en gebruiken.

Opmerking van moderator Frans

Dubbelpost verwijderd
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Skipperje »

Motorboot schreef: 23 jan 2019, 13:01 Het gaat dus om een agent in zijn prive auto die dus niet voorzien is van stop en/of volg borden zo'n actie uithaald enkel en alleen voor het niet handsfree bellen.
Tussen de regels door heb je het antwoord al wel gehad. Niemand die hier in zijn privéauto zo'n staande houding gaat doen. Dus ook niemand die werkt met zijn remlichten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Weet u zeker dat het een remlicht was en niet een POLITIE VOLGEN bordje?

Onlangs had ik een casus waarbij ik met een opvallende politie voertuig voor een beller ging rijden, volgen aanzette maar het voertuig de afrit niet volgde. Met nog altijd het bordje aan naar de volgende afrit gereden waarna ze weer niet mee wilde de afrit op. Pas nadat we met de blauwe lampen aan al flink de snelheid er uit gehaald hadden snapte de bestuurder de afrit daarna dat ze moest volgen. Al die kilometers die we afgelegd hadden had ze überhaupt niet gezien dat er een politie auto voor haar reed, laat staan dat er (in het donker notabene) een volgbordje brandde.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Motorboot »

Deze agent reed in zijn prive auto en had dus geen enkel bordje. Het was dus geen politieauto.
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Skipperje schreef: 23 jan 2019, 18:52 Tussen de regels door heb je het antwoord al wel gehad. Niemand die hier in zijn privéauto zo'n staande houding gaat doen. Dus ook niemand die werkt met zijn remlichten.

Piet
Zo'n vermoeden had ik ook al, wel vreemd dat het sectorhoofd dan verklaard dat zo'n remsignaal in de politiepraktijk niet ongebruikelijk is.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Motorboot schreef: 23 jan 2019, 20:06 Zo'n vermoeden had ik ook al, wel vreemd dat het sectorhoofd dan verklaard dat zo'n remsignaal in de politiepraktijk niet ongebruikelijk is.

De mogelijke reactie die in dit geval een sectorhoofd kennelijk heeft gebezigd zoals u dat in bovenstaand citaat meldt, is voor ons niet te toetsen. U hecht er kennelijk zeer veel waarde aan, waar wij echt de vraag hebben of een sectorhoofd dit zo wel verklaard heeft. Wij zijn er namelijk niet bij geweest. Een veel voorkomend probleem als wij zaken hier voorgelegd krijgen. Deze verklaring is namelijk voor mij bijna net zo onnavolgbaar als de wijze waarop u naar uw zeggen kennelijk bent staandegehouden door een agent in zijn privéauto. U zegt dashcambeelden te hebben van een en ander; ben daar eigenlijk heel benieuwd naar.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Motorboot
Infopolitie Gast

Re: Procedure staande houding

Ongelezen bericht door Motorboot »

Deze verklaring heb ik zwart op wit gekregen, dit in aanloop naar de hoorzitting. Ik kan helaas de daschcambeelden niet op youtube zetten, dit omdat zijn kenteken dan zichtbaar is, en ik ben niet zo handig met computers om dit te anonimiseren.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Een verklaring van het sectorhoofd zwart op wit nog voor de hoorzitting( welke?)? Ik begin het verhaal steeds vreemder te vinden. Namelijk hoogst ongebruikelijk dat een sectorhoofd iets op papier zou vastleggen dat afwijkt van geëigende procedures lijkt me. Kan ie alleen maar last van krijgen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Frans »

Stuur me dat filmpje maar, dan zorg ik dat dat enkel door daartoe bevoegde mensen wordt bekeken en daarna weer definitief wordt verwijderd. We hebben een besloten deel, enkel toegankelijk voor politiemensen.

Daarnaast is dat stukje sectorhoofd.... ongebruikelijk.

Edit: Thunder was me net voor...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 296
Lid sinds: 24 aug 2016, 21:32
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Ongelezen bericht door Tommy »

Lees ik er overheen? Maar hoe weet je dat het zijn prive auto was. Is de politieagent bij de controle aanwezig geweest en heeft hij dit gezegd of hebben de politieagenten die u staande hebben gehouden dit gezegd? Er zijn namelijk onopvallende politievoertuigen die niet voorzien zijn van een transparant.
Gesloten