Drugstest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MikeN
Infopolitie Gast

Drugstest

Bericht door MikeN » 05 jan 2019, 02:55

Geachte heer / mevrouw,

Er heerst mij een aantal onduidelijkheden met betrekking tot de drugstest die routinematig of gericht kan worden afgenomen bij een bestuurder van een motorvoertuig.

Om deze onduidelijkheden op te helderen had ik hierbij een aantal vragen.

- Wat zou aanleiding zijn voor het afnemen van een drugstest? Moet het een prè zijn dat de bestuurder van een motorvoertuig uitzonderlijk gedrag vertoont binnen het verkeer, of mag dit ook routinematig? Cq zonder (zichtbare) aanleiding.

- Indien er een enkele substantie (bijvoorbeeld THC) wordt aangetroffen in het speekselmonster wat is hier bij de toe te passen actie? Is het realiteit dat een rijbewijs direct wordt ingenomen? Ik heb van mensen uit diverse kringen namelijk mogen horen dat er bij een enkele substantie geen actie wordt ondernomen. Dit indien persoon niet de indruk wekt dat hij of zij onder invloed is. Visuele controle ogen op roodheid, waarnemingsvermogen etc.

- Indien er meerdere substanties worden aangetroffen wat is hier bij de toe te passen actie?

Ik zelf mag op zijn tijd nog wel eens gebruik maken van THC. Dit door roken en of het eten van producten waarin THC is verwerkt. De dag hierna moet ik weer in de auto stappen om bijvoorbeeld naar mijn werk te gaan. Dit doe ik vanzelfsprekend in nuchtere toestand. Mijn angst is wel dat door het achterblijven van THC resten in mijn bloed, vetweefsel en mond, ik mijn rijbewijs kan inleveren indien ik niet onder invloed ben, maar wel een positief resultaat heb behaald op een speekseltest. Zoals u zelf waarschijnlijk ook zult begrijpen zit ik hier niet op te wachten, en zou dus daarom deze punten graag beantwoord willen hebben.

Ik wacht af op uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Mike.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: Drugstest

Bericht door Stefan » 05 jan 2019, 05:25

De drugstest mag zonder indicatie worden afgenomen. Zodra er een positieve uitslag is zul je een rijverbod van 24 uur krijgen en word je meegenomen naar het bureau, waar een arts bloed van je zal afnemen. Dat wordt opgestuurd naar het NFI waar jouw bloed onderzocht wordt en er een definitieve vaststelling van de gehaltes van drugs in je bloed volgt. Op basis hiervan wordt jouw straf bepaalt, rekening houdende met eerdere feiten in het verkeer.

Het was een tijd lang zo dat enkel THC niet werd opgestuurd naar het NFI omdat hier geen capaciteit voor was. Inmiddels is dat opgelost en ga je ook bij enkel een indicatie van THC door de molen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 05 jan 2019, 11:15

In de instructie handhaving rijden onder invloed (PDF daar openen) staat:
In de WVW 1994 is geen strafrechtelijke grond opgenomen om bij overschrijdingen van de grenswaarden voor drugs al dan in combinatie met een of meer andere drugs of met alcohol, in het verkeer een rijbewijs in te vorderen. De wetenschap is namelijk nog niet zover dat kan worden aangegeven vanaf welke grenswaarde per drug of combinatie van drugs met drugs of drugs met alcohol, de rijvaardigheid zodanig in gevaar is dat het rijbewijs moet worden ingevorderd en ingehouden.
Het rijbewijs wordt dus nooit bij een drugsonderzoek direct ingevorderd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 05 jan 2019, 11:43

Als na de bloedproef blijkt dat je teveel THC in je bloed hebt wordt het rijbewijs ingevorderd op grond van 130 wegenverkeerswet en aan het CBR gestuurd. Het CBR kan dan een maatregel of onderzoek opleggen.

Er worden uiterlijke kenmerken beschreven in de mededeling aan het CBR.

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 07 jan 2019, 11:25

Iedereen weet wel dat drugsgebruik de rijvaardigheid beinvloed en iedereen weet dat je niet stoned achter je schuur moet kruipen. Maar veel mensen roken weleens een jointje, en hebben ook een auto in hun bezit, om bijvoorbeeld naar hun werk te gaan.

Sporen van THC zijn echter na een week nog steeds zichtbaar in het bloed. Zijn er eigenlijk getallen bekend over hoeveel THC je nog in je bloed mag hebben zonder gevolgen (net zoals bij de alcoholpromillages) ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 07 jan 2019, 11:28

Gesloten