Politie aan de deur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Arend de Wit
Infopolitie Gast

Politie aan de deur

Bericht door Arend de Wit » 04 jan 2019, 14:43

Kortgeleden contact gehad met het CJIB over een schadevergoedingsmaatregel.
Om hechtenis te voorkomen is er een betalingsregeling afgesproken.
Ik vroeg de medewerker meteen of er verder nog wat open stond, ik werd een minuut in de wacht gezet en er werd mij verteld dat er verder niets open staat.

Nu staat er vandaag ineens politie voor de deur bij een adres waar ik al 6 jaar niet meer woon (dus ook niet sta ingeschreven).
Toevallig ken ik de bewoner en die vertelde mij dat ze zijn huis van top tot teen onderzocht hebben.
De politie vertelde hem dat hij mij moest melden dat er nog een gevangenisstraf open staat en dat ik nog moet betalen.

Nu vind ik het heel vreemd dat ze ineens op een oud adres van mij opduiken aangezien ik gewoon ingeschreven sta op een ander adres.

Mijn vragen zijn als volgt:

Mag de politie zomaar binnenvallen bij iemand, zonder dat daar enige aanleiding toe is (nogmaals ik sta daar al 6 jaar niet meer ingeschreven en woon ergens anders)?
Kan het zijn dat ik nog straf(fen) open heb staan die niet bekend zijn bij het CJIB?
Ik kan mij geloof ik nog een taakstraf herinneren, maar het lijkt mij dat dat bekend moet zijn bij het CJIB dan?

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: Politie aan de deur

Bericht door Stefan » 04 jan 2019, 16:15

Ik denk dat je zelf prima weet hoe de vork aan de steel zit, gezien je laatste opmerking over de taakstraf. Ik ga even een hele hoop aannemen:

- Je hebt ooit een taakstraf opgelegd gekregen maar hebt deze niet uitgevoerd
- De rechter heeft je nu veroordeeld tot hechtenis, al dan niet in verband met de taakstraf (dus je hebt een straf openstaan)
- De politie was op zoek naar je voor een aanhouding buiten heterdaad (en ja, dan mogen ze een huis doorzoeken)

Verder heeft het CJIB alleen weet van geldboetes die zij zelf ten uitvoering moeten brengen.

Arend de Wit
Infopolitie Gast

Re: Politie aan de deur

Bericht door Arend de Wit » 04 jan 2019, 16:40

Duidelijk.

Het kan dus goed zijn dat het CJIB geen weet heeft van een nog openstaande straf voor het niet uitvoeren van een taakstraf?
Ik heb ooit een taakstraf opgelegd gekregen maar deze inderdaad niet uitgevoerd (zo'n 7 jaar geleden nu), ik woonde destijds in het buitenland.

In dat geval zal ik contact zoeken met de politie om het op te lossen / uit te zitten.

Bedankt voor de informatie.

Gesloten