Controle in scooterzaak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
LeBlanc
Infopolitie Gast

Controle in scooterzaak

Bericht door LeBlanc » 21 dec 2018, 00:47

Hallo,

Ik heb onlangs een (snor)scooter gekocht die opgeknapt moest worden en daardoor niet startte.
Ik heb deze scooter samen met een vriend van mij naar de reparateur gelopen als het ware. Ik ben nog niet in het bezit van een rijbewijs(ik doe volgende maand een dagcursus met examen), maar ik wilde de scooter heel graag hebben dus heb deze op mijn naam over laten schrijven en de scooter geschorst uit de verzekering. Zodat ik de scooter alsnog over kon nemen zonder er op te rijden.

Nu kwamen we vandaag de scooter ophalen en zei de reparateur dat er politiecontrole in de winkel is geweest. Ze controleerden alle voertuigen daar op verzekering.

Ik vraag mij dus af of ik nu ook een boete zal krijgen of iets dergelijks? Ik ben immers niet aangehouden terwijl ik op de scooter reed, maar ze zullen vast en zeker gezien hebben dat de scooter geschorst is en zich afvragen hoe deze dan in een scooterzaak is beland.
Heeft dit gevolgen voor het behalen van mijn bromfietscertificaat?
De reparateur adviseerde me om de scooter alsnog te verzekeren, dus dit heb ik dan maar gedaan. Of dit de beste keuze is weet ik ook even niet.

Alvast bedankt!

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Controle in scooterzaak

Bericht door DiNozzo » 21 dec 2018, 10:00

Vreemd verhaal. De politie heeft geen controlerende taak als het gaat om stilstaande voertuigen ten aanzien van de verzekeringsplicht. Dat doet het RDW automatisch middels registercontrole.

Elk gekentekend voertuig moet verzekerd zijn tenzij het geschorst is. Aangezien u dat gedaan heeft zal er voor u geen probleem zijn. U bent niet verplicht het voertuig te verzekeren al is het wel aan te raden een brand- en/of diefstalverzekering af te sluiten.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Leblanc2
Infopolitie Gast

Bericht door Leblanc2 » 21 dec 2018, 10:57

Dat is waar, maar je voertuig mag ook niet op de openbare weg komen of staan tijdens de schorsing.
Valt dit daar niet onder dan? Gezien het ding wel van A naar B heeft moeten komen en niet op mijn eigen terrein staat... :(

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 21 dec 2018, 12:23

LeBlanc schreef:
21 dec 2018, 00:47

Heeft dit gevolgen voor het behalen van mijn bromfietscertificaat?
Het zal grote gevolgen hebben voor je bromfietscertificaat. Deze zul je nooit meer kunnen halen.

Sinds 2006 al niet meer eigenlijk. Het certificaat is vervangen voor het rijbewijs categorie AM.

Alle gekheid op een stokje.. het heeft geen gevolgen voor het behalen van je AM rijbewijs.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 dec 2018, 13:10

Leblanc2 schreef:
21 dec 2018, 10:57
Dat is waar, maar je voertuig mag ook niet op de openbare weg komen of staan tijdens de schorsing.
Valt dit daar niet onder dan? Gezien het ding wel van A naar B heeft moeten komen en niet op mijn eigen terrein staat... :(
Hij kan makkelijk van A naar B zijn gegaan zonder gebruik te maken van de weg. Zoals de meeste brommers gaan die naar de garage moeten.. in een busje of op een aanhanger.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 21 dec 2018, 15:19

De politie moet hebben waargenomen dat het geschorste voertuig op de openbare weg stond of reed.

Dat het voertuig vandaag bij de bromfietszaak staat en morgen in uw voortuin zegt niets over hoe het daar gekomen is. Geen eigen waarneming door de politie van het strafbare feit is geen bekeuring
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 21 dec 2018, 15:23

Is de bromfiets naar een normale, betrouwbare winkel gebracht? Klinkt namelijk als een bijzonder verhaal.
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 dec 2018, 16:07

KaaDee schreef:
21 dec 2018, 15:23
Is de bromfiets naar een normale, betrouwbare winkel gebracht? Klinkt namelijk als een bijzonder verhaal.

Wat overigens voor jouw vraag totaal geen verschil maakt, als je hem bij de beunhaas van de buurt gebracht hebt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 21 dec 2018, 21:16

Bij de fietsenwinkel waar ik altijd mijn scooter laat repareren staan er overdag altijd een stuk of wat scooters buiten gestald op de stoep , omdat de werkplaats simpelweg te klein is. En dan staat hij dus gewoon tussen alle anderen op de openbare weg . Misschien was dat bij jou ook het geval ???
Een boete lijkt me (maar ik ben geen agent !) tot de mogelijkheden horen voor het op de openbare weg hebben staan van een geschorst voertuig. Maar dat je je certificaat niet meer zou mogen halen lijkt me wat overtrokken...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 21 dec 2018, 22:36

Jan schreef:
21 dec 2018, 21:16
Een boete lijkt me (maar ik ben geen agent !) tot de mogelijkheden horen voor het op de openbare weg hebben staan van een geschorst voertuig. Maar dat je je certificaat niet meer zou mogen halen lijkt me wat overtrokken...
Dan wordt de vraag, of de kenteken-houder aansprakelijk is, of de bromfietsenzaak die hem buiten zet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 dec 2018, 02:09

Kentekenhouder krijgt de boete.
Die moet het onderling regelen met de scooterzaak.

Of in bezwaar gaan, en aansluitend in beroep, en dan hopen op een begripvolle rechter.
Eventueel kan de scooterzaak als getuige iets verklaren ten behoeve van de rechter. Dit kan in persoon maar ook schriftelijk.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 22 dec 2018, 07:22

Jan schreef:
Bij de fietsenwinkel waar ik altijd mijn scooter laat repareren staan er overdag altijd een stuk of wat scooters buiten gestald op de stoep , omdat de werkplaats simpelweg te klein is. En dan staat hij dus gewoon tussen alle anderen op de openbare weg . Misschien was dat bij jou ook het geval ???
Lees het bericht van Tommy nog eens. Hij maakte een grapje, je kunt helemaal geen bromfietscertificaat meer halen. :wink:
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 22 dec 2018, 08:32

Hilde schreef:
21 dec 2018, 16:07
Wat overigens voor jouw vraag totaal geen verschil maakt, als je hem bij de beunhaas van de buurt gebracht hebt.
Maar als een gerenommeerd bedrijf met zo'n verhaal komt, vertrouw ik daar toch meer op dan wanneer Beun de Haas me dit zou vertellen. Dan ga ik er toch meer achter zoeken.
PDC | DICT

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 24 dec 2018, 10:05

Jan schreef:
Een boete lijkt me (maar ik ben geen agent !) tot de mogelijkheden horen voor het op de openbare weg hebben staan van een geschorst voertuig.
Verkeerde info [mention]Jan[/mention]
Het is onmogelijk een bekeuring te krijgen voor het op de openbare weg hebben van een geschorst voertuig.
Wettekst
Artikel 68 Wegenverkeerswet:
1 De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeldin artikel 69,
b. door verloop van een bij ministeriële regeling bepaalde termijn vanaf het tijdstip waarop de schorsing is verleend, welke termijn per bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van voertuigen kan verschillen,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
Jan schreef:
Maar dat je je certificaat niet meer zou mogen halen lijkt me wat overtrokken...
Ook hier ga je weer de fout in, een bromfietscertificaat kun je niet meer behalen. Tegenwoordig bestaat er een rijbewijs voor een bromfiets.
Lees nog even het bericht van Tommy.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 dec 2018, 11:12

LeBlanc schreef:
21 dec 2018, 00:47
Ik heb deze scooter samen met een vriend van mij naar de reparateur gelopen als het ware.
Vreemde uitdrukking... je hebt hem wel of niet naar de fietsenmaker gelopen, niet... als het ware....

En daar zou het best eens op kunnen hangen zoals de mensen hiervoor al hebben verteld
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten