Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Bericht door rijschoollucassen » 11 dec 2018, 07:30

Vooropgesteld dat ik sowieso een voorstander ben van achteruit-het-vak-in, begrijp ik de overweging van deze self-made "wegbeheerder" niet. Over-haaks achteruit het vak in vraagt nogal wat van de stuurmanskunsten van de gebruikers. Schuine vakken gecombineerd met éénrichtingsverkeer zijn niet ontworpen voor dit soort onzin. Dit is vragen om onnodige parkeerschades. Als deze "wegbeheerder" dan zo gecharmeerd is van achteruit parkeren, moet hij het éénrichtingsverkeer omdraaien.

Jaap

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 dec 2018, 08:20

Frans schreef:
10 dec 2018, 21:09
Nou ja Piet, dat is niet de casus zoals TS m voorlegt.
Zonder meer, maar ik heb ook toegevoegd dat ik reageer op basis van de foto. Het lijkt dat je zo vanaf de rijbaan er op rijdt en dat kan iedereen doen. Dus ik ook als ik daar morgen kom en wil parkeren. Maar misschien spreekt TS dit nog tegen?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 dec 2018, 08:22

zijlvaart67 schreef:
11 dec 2018, 00:57
Die krijgen een naheffing van de eigenaar.. ;)
Parkeerbelasting is nooit jouw ding geweest hè Koen...

[mention]Skipperje[/mention] : eens
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 dec 2018, 08:56

Particulieren mogen toch ook ‘heffen’, of kan dat weer niet? Is die term voorbehouden aan de overheid? Belastingen, blijft een bijzondere club..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 dec 2018, 14:46

Gewoon naar CJIB sturen.. die innen alles 🤣
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door africatwin » 11 dec 2018, 15:23

Achteruit inparkeren, die tick heb ik overgehouden aan mijn werk in de chemie (Dupont, cytec) zodat je altijd snel weg kan als er een "unexpected event" is. Alleen de eenrichting klopt dan voor geen meter ja.....
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 11 dec 2018, 22:59

Je geeft aan dat op het privéterrein de normale regels gelden. (Het terrein is dus niet afgesloten met een bord dat de WVW niet van toepassing verklaart.) Het eenrichtingsverkeer-bord geldt dus gewoon. Dan is het niet alleen onpraktisch om achteruit in te parkeren, maar ook nog eens verboden. Hoewel je wél achteruit mag rijden, mag je op een eenrichtingsverkeers niet de neus de verkeerde kant op hebben. Ook niet heel even; daar heb ik in ieder geval nooit van gehoord.

Ik heb overigens wel agenten zien bekeuren op priveterreinen. (Ziekenhuizen, mindervalideplekken)
Dus ik zou niet zomaar tegen het verkeer in gaan rijden.

Rest me de vraag hoe er te kennen is gegeven dat je achteruit moet inparkeren. Bord E4 oid met onderbord? Zo nee, niet rechtsgeldig en gewoon vooruit inparkeren. Zo ja, even de wegbeheerder informeren over de paradox.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 dec 2018, 00:18

Slachtoffer schreef:
11 dec 2018, 22:59
Dan is het niet alleen onpraktisch om achteruit in te parkeren, maar ook nog eens verboden. Hoewel je wél achteruit mag rijden, mag je op een eenrichtingsverkeers niet de neus de verkeerde kant op hebben. Ook niet heel even; daar heb ik in ieder geval nooit van gehoord.

Deze regel ken ik niet en bestaat (gelukkig) ook niet; of je een auto nou vooruit, achteruit, op z’n linker- of rechterzijkant of op z’n dak neerlegt, het mag allemaal..

Krav Maga

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 dec 2018, 00:44

Slachtoffer schreef:
Ook niet heel even; daar heb ik in ieder geval nooit van gehoord.
Als je ergens nog nooit van hebt gehoord wil het nog niet zeggen dat het niet bestaat. De regel bestaat niet (gelukkig!)
Slachtoffer schreef:
Ik heb overigens wel agenten zien bekeuren op priveterreinen. (Ziekenhuizen, mindervalideplekken)
Een verbalisant zal nooit bekeuren op een niet-openbare weg. Dat ie bekeurt bij een ziekenhuis, op invalidenplekken, zelfs ACHTER een slagboom op een parkeerterrein wil nog steeds niet zeggen dat het geen openbare weg is. Er zijn ontelbare uitspraken die zeggen dat zelfs bij een slagboom waar eenieder die zich meldt bij die slagboom en er een (betaald parkeer)kaartje uit trekt of kan trekken waarna de boom opent en door kan rijden zich ook dan bevindt op een openbare weg. (bijvoorbeeld deze uitspraak of deze)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 12 dec 2018, 07:55

@frans Daar begon gelijk een deel van de verwarring. Topicstarter verwart volgens mij privéterrein met niet-openbare weg.

@zijlvaart67: ik heb geleerd dat het enige verbod op achteruitrijden bestaat wanneer ook niet mag worden stil gestaan. En dat je zelfs achteruit rijdend bij een bord C2 (rood rond bord met witte horizontale streep) mag inrijden, met je neus in de juiste richting.
Maar ik moet toekennen, wanneer ik het nu opzoek, kan ik het nergens in de wet of regelgeving vinden. En op het internet kan ik elk verschillend antwoord hierop wel vinden. Ik zal later eens kijken of er jurisprudentie te vinden is hierover.
---

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 12 dec 2018, 08:42

Hier wel een melding van iemand die beweert bekeurd te zijn (3x) voor het met de neus de verkeerde kant op geparkeerd staan, op een eenrichtingsweg.
---

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 dec 2018, 09:04

Acht ik onmogelijk.. Een verplichte ‘rijrichting’ (dat houdt het bord in) kan nooit impliceren dat er ook een verplichte vorm bestaat van ‘parkeren met het neusje in de goede richting’..

Neem als voorbeeld de Smart; er zijn eigenaren die dat ding soms ’dwars’ in een parkeervak parkeren. Wat wil een handhaver daarvan vinden? :)

Krav Maga

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 12 dec 2018, 19:11

Slachtoffer schreef:
12 dec 2018, 08:42
Hier wel een melding van iemand die beweert bekeurd te zijn (3x) voor het met de neus de verkeerde kant op geparkeerd staan, op een eenrichtingsweg.
[mention]zijlvaart67[/mention]: ik kan mij daar eerlijk gezegd, wél in vinden.
Wáárom zou iemand op een eenrichtingsweg met zijn neus tegen de richting in parkeren, dit dient toch geen enkel doel???? :roll: :roll:

Of de bestuurder is vanaf de verkeerde kant (bord C2) de eenrichtingsweg ingereden of hij is gekeerd.
In het eerste geval is ie meteen al in overtreding (moet natuurlijk wel geconstateerd worden......) en in het tweede geval is de bestuurder meteen bij het wegrijden in overtreding om dat hij dan tegen het verkeer inrijdt.

Dus hoe je het ook wend of keert hij zal altijd een overtreding moeten maken om daar weer weg te komen en waarom zou je daar dan niet (op voorhand) een sanctie voor opleggen?? :roll:
Ga er niet vanuit dat hij een (duurbetaalde) kraan laat komen (in het voorbeeld hierboven 3 keer) om zijn auto te laten keren alvorens weg te rijden..... :shock:
Vandaar dat ik van mening ben, dat de opgelegde sanctie, geheel terecht is!

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 dec 2018, 19:42

[mention]Dusty[/mention] , probleem is: als die beste man verklaart dat ie hem daar heeft laten plaatsen met een Apache helicopter ben je ook uitelult, net zo goed als jet voorbeeld met je kraan. Bij het wegrijden is het geen probleem want het is een eenrichtingsweg, er staat nergens dat je er niet mag keren. Dus als niemand hem verkeerd heeft zien inrijden en parkeren... helaas pindakaas.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 12 dec 2018, 19:53

[mention]Frans[/mention]: Tóch denk ik niet dat een (eventuele) rechter die deze zaak zou moeten beoordelen, onze voorbeelden van de helicopter en/of kraan zou geloven en daarom direct van de tafel zou vegen....
Kun jij mij dan aangeven hoever (hoeveel meter....) ik op een eenrichtingsweg de verkeerde kant op mag rijden om daar vervolgens te gaan keren?? :roll: :roll:

Ik kán er natuurlijk helemaal naast zitten, maar het lijkt mij toch niet meer dan logisch dat je, behoudens in noodgevallen of in opdracht van de politie, niet op een eenrichtingsweg mag keren?!? :o :shock:

Gesloten