Flitsende lichten op de motor en groot licht in de stad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MeneerB
Infopolitie Gast

Flitsende lichten op de motor en groot licht in de stad

Bericht door MeneerB » 03 dec 2018, 03:45

Hi,
Recentelijk reed ik binnen de bebouwde kom van Amersfoort en zag ik een BMW GS 1200 met 2 fel flitsende lichten aan de voorvork, 1 aan iedere stang. Nu is mijn vraag, is dit legaal ja of te nee?

Daarnaast nog een vraag.
Ik weet dat het voor mijn ten strengste verboden is om een groot licht te voeren op mijn motor in de binnen stad met tegenliggers e.d. alleen zie ik de laatste tijd steeds vaker snor- en bromfietsen het grote licht voeren (wat niet alleen heel hinderlijk is, maar in mijn ogen ook zeer gevaarlijk) met het argument; "zonder groot licht zie ik zo weinig," of "Het is mijn enige ligt wat het nog goed doet."
Nu vraag ik mij dus af of het ook verboden is om grootlicht te voeren op een blauw of geel kentekenplaatje (onder bepaalde omstandigheden uiteraard.)

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Flitsende lichten op de motor en groot licht in de stad

Bericht door ThunderSTreak » 03 dec 2018, 05:52

Kan een helder en duidelijk antwoord op gegeven. Beide vragen moeten met ‘nee’ beantwoord worden. Flitsende verlichting anders dan alarmlichten mogen niet op een motor. Daarnaast is het op geen enkel voertuig toegestaan om verlichting te voeren die verblindend is voor de medeweggebruikers; grootlicht op brommers/scooters mag dus ook niet tenzij men niemand daarmee verblindt ( ergens in een donkere polder)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 dec 2018, 07:48

Vooral bij de BMW GS zijn dat heel populaire lampen, ze worden vaak verkocht onder de term ‘mistlampen’, ‘grootlicht’ of ‘verstralers’:

images.jpeg

Een ‘knipperende’ uitvoering is voor mij nieuw..
Wat ’t uiteindelijk zijn, zeg ’t maar.. Ik denk dat ze zowel aan de definitie van ‘grootlicht’ als die van ‘mistlicht’ kunnen voldoen. Ik weet niet eens of ze ook met ‘EU goedkeuring’ bestaan, maar misschien zullen die er ook nog wel zijn..
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 03 dec 2018, 09:06

De imitatie GS mistlampen uit China kennen vaak meerdere standen: fel (zogenaamd als verstraler gedacht), x-% van fel (zogenaamd als mistlamp gedacht) en knipperend. Het vervelende is dat die dingen soms bij inschakelen hun laatste stand negeren waardoor het kan zijn dat ze ineens op knipperen staan. Zogenaamd omdat de reflector van de lamp en de montagehoogte bepalend is voor een juist lichtbeeld. Niet de hoeveelheid licht.

De originele GS(A) lampen op de afbeelding zijn enkel als mistlamp verkocht. Het symbooltje op de schakelaar is eveneens een mistlampsymbool. Het groot licht zit als apart kleiner glas in de (niet symetrische) koplamp. Het typeert de 'looks' van een GS(A).
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 03 dec 2018, 11:39

ThunderSTreak schreef:
03 dec 2018, 05:52
Daarnaast is het op geen enkel voertuig toegestaan om verlichting te voeren die verblindend is voor de medeweggebruikers; grootlicht op brommers/scooters mag dus ook niet tenzij men niemand daarmee verblindt ( ergens in een donkere polder)
Het woordje Bebouwde kom wordt niet gebruikt. Grootlicht is dus zowel binnen als buiten de bebouwde kom toegestaan, met in acht neming van voorgaande quote.

Jaap

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 03 dec 2018, 23:00

Dit mag in ieder geval niet (de rotjong)

Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten