Invoegen/ritsen
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Invoegen/ritsen
Bij werkzaamheden of een verkeersongeval op een snelweg waar geen signalering actief is, word een pijlwagen ingezet. 200 meter voor de pijlwagen hangt een bord dat de snelweg van 2 rijstroken naar 1 rijstrook toe gaat. Moet je dan voor dat bord al van rijstrook wisselen/invoegen? Of mag je oprijden tot de pijlwagen.
Wat ik vandaag heb gezien is dat men stil gaat staan voor het bord met de richting naar links omdat er 300 meter verderop een pijlwagen staat, die de rechter rijstrook afsluit. De linker rijstrook waar naartoe word verwezen rijdt het verkeer stapvoets. En daardoor kan er bijna niet ingevoegd worden op die rijstrook omdat het verkeer daar ook steeds stilvalt. De voorste auto blijft wachten en doet een paar pogingen om in te voegen, maar dit lukt niet omdat het verkeer stilstaat. De auto daar achter rijdt er om heen en rijdt daarna op richting de pijlwagen. Onderweg word deze auto 2 keer gesneden door auto's die op de linker rijstrook rijden. Waarschijnlijk omdat men denkt dat deze auto daar niet mag rijden? Maar voor zover ik weet mag je in zo'n situatie op de rechter rijstrook blijven rijden net zolang tot je er tussen gelaten word, of totdat je bij de pijlwagen bent en moet stoppen?
Hoe hoort het in deze situatie te gaan?
Wat ik vandaag heb gezien is dat men stil gaat staan voor het bord met de richting naar links omdat er 300 meter verderop een pijlwagen staat, die de rechter rijstrook afsluit. De linker rijstrook waar naartoe word verwezen rijdt het verkeer stapvoets. En daardoor kan er bijna niet ingevoegd worden op die rijstrook omdat het verkeer daar ook steeds stilvalt. De voorste auto blijft wachten en doet een paar pogingen om in te voegen, maar dit lukt niet omdat het verkeer stilstaat. De auto daar achter rijdt er om heen en rijdt daarna op richting de pijlwagen. Onderweg word deze auto 2 keer gesneden door auto's die op de linker rijstrook rijden. Waarschijnlijk omdat men denkt dat deze auto daar niet mag rijden? Maar voor zover ik weet mag je in zo'n situatie op de rechter rijstrook blijven rijden net zolang tot je er tussen gelaten word, of totdat je bij de pijlwagen bent en moet stoppen?
Hoe hoort het in deze situatie te gaan?
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 12586
- Lid geworden op: 31 jul 2003, 20:18
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contacteer:
Re: Invoegen/ritsen
De overheid heeft, een aantal jaren, geleden een campagne gelanceerd over goed ‘ritsen’.
De basis was dat men zeker niet te vroeg moet ritsen, maar eerst het tempo goed aan moet passen en tegen de tijd dat het echt moet, ook daadwerkelijk moet gaan invoegen/van rijstrook wisselen.
Ik zie ’t als een verkeerde vorm van beleefdheid als men te vroeg van rijstrook wisselt. Niemand is daarbij gebaat en het geeft ook irritatie als mensen wel doorrijden tot het eind. Nu zijn dat 2 categorieën bestuurders; de goedwillenden die ’t goede voorbeeld geven en de asocialen. Van beiden wordt ’t niet geaccepteerd en dat is best wel zonde..
De basis was dat men zeker niet te vroeg moet ritsen, maar eerst het tempo goed aan moet passen en tegen de tijd dat het echt moet, ook daadwerkelijk moet gaan invoegen/van rijstrook wisselen.
Ik zie ’t als een verkeerde vorm van beleefdheid als men te vroeg van rijstrook wisselt. Niemand is daarbij gebaat en het geeft ook irritatie als mensen wel doorrijden tot het eind. Nu zijn dat 2 categorieën bestuurders; de goedwillenden die ’t goede voorbeeld geven en de asocialen. Van beiden wordt ’t niet geaccepteerd en dat is best wel zonde..
'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)
Krav Maga
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי
-
- Infopolitie Gast
Re: Invoegen/ritsen
Dus in theorie moet/mag je tot voor de pijlwagen oprijden voordat je daadwerkelijk invoegt. Maar het proces van 'ritsen' moet je vanaf het bord al mee beginnen? Dus in de praktijk: richting aangeven en langzaam rijdend een plekje zoeken? Als niemand ruimte maakt doorrijden tot voor pijlwagen en daar pas stoppen?
Klopt dat?
Klopt dat?
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 12586
- Lid geworden op: 31 jul 2003, 20:18
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contacteer:
Re: Invoegen/ritsen
Dat laatste (stoppen) is zeker geen goede optie, dan maak je van je auto een ‘breekijzer' en dat wordt al heel snel als asociaal betiteld en ben je ook niet goed aan ’t ritsen. Hoe later je je meldt, hoe minder mensen bereid zijn om je ertussen te laten. Meld je op tijd bij de auto waar je wilt invoegen en voeg daar laat in, dat is de kunst. Je rijdt dus heel lang naast elkaar zodat je, zonder te remmen, een plekje kunt bemachtigen.
Het bord is niets meer dan de aankondiging, de afstand doet er feitelijk niet zoveel toe, het gaat veel meer om de snelheid die de file nog rijdt; Ligt het tempo erg laag, dan hoort het echte ritsen ook laat te beginnen, vlak voor de pijlwagen. In ieder geval voor de ‘Andreasstrips’ (op snelwegen). Ligt het tempo nog op 40 a 50 km/h, dan moet je iets eerder beginnen, juist om te voorkomen dat er nog onverwachte remacties plaatsvinden. Als het maar gladjes gaat is alles goed..
Er bestaat geen wet van Meden en Perzen, het ritsen moet soepel en zonder te remmen plaatsvinden, dan ben je goed bezig en heeft ook iedereen er baat bij doordat de snelheid omhoog gaat. Doorrijden tot het eind en daar invoegen is op zich prima, maar niet als er daardoor geremd moet worden om iemand ertussen te laten.
Het idee is en blijft heel simpel; je kiest een auto naast je uit en daar blijf je rollen. Deze bestuurder begrijpt dat je voor hem wilt invoegen (vaak gaat dat om en om) en hij maakt iets ruimte. Je voegt rustig in en rolt daarna door tot voorbij de versmalling. Op welke afstand je dat voor de pijlwagen doet is niet het belangrijkste, als je er maar de tijd voor neemt en het daardoor soepel gaat en dat is voor veel mensen te ingewikkeld. Als je er goed de tijd voor neemt, voeg je vrij laat in en ben je automatisch goed bezig..
Het irriteert mij ook mateloos dat mensen honderden meters van te voren al stil gaan staan(!) omdat ze 'ertussen moeten’ en daar gaat ’t fout. We hebben allemaal een hekel aan files, maar we creëren ze (onbewust) zelf..
Het bord is niets meer dan de aankondiging, de afstand doet er feitelijk niet zoveel toe, het gaat veel meer om de snelheid die de file nog rijdt; Ligt het tempo erg laag, dan hoort het echte ritsen ook laat te beginnen, vlak voor de pijlwagen. In ieder geval voor de ‘Andreasstrips’ (op snelwegen). Ligt het tempo nog op 40 a 50 km/h, dan moet je iets eerder beginnen, juist om te voorkomen dat er nog onverwachte remacties plaatsvinden. Als het maar gladjes gaat is alles goed..
Er bestaat geen wet van Meden en Perzen, het ritsen moet soepel en zonder te remmen plaatsvinden, dan ben je goed bezig en heeft ook iedereen er baat bij doordat de snelheid omhoog gaat. Doorrijden tot het eind en daar invoegen is op zich prima, maar niet als er daardoor geremd moet worden om iemand ertussen te laten.
Het idee is en blijft heel simpel; je kiest een auto naast je uit en daar blijf je rollen. Deze bestuurder begrijpt dat je voor hem wilt invoegen (vaak gaat dat om en om) en hij maakt iets ruimte. Je voegt rustig in en rolt daarna door tot voorbij de versmalling. Op welke afstand je dat voor de pijlwagen doet is niet het belangrijkste, als je er maar de tijd voor neemt en het daardoor soepel gaat en dat is voor veel mensen te ingewikkeld. Als je er goed de tijd voor neemt, voeg je vrij laat in en ben je automatisch goed bezig..
Het irriteert mij ook mateloos dat mensen honderden meters van te voren al stil gaan staan(!) omdat ze 'ertussen moeten’ en daar gaat ’t fout. We hebben allemaal een hekel aan files, maar we creëren ze (onbewust) zelf..
'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)
Krav Maga
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי
- ThunderSTreak
- Moderator
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
- Locatie: Ulvenhout
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
- Contacteer:
Re: Invoegen/ritsen
Hetzelfde is van toepassing bij matrixborden. Formeel geeft de verdrijvingspijl aan dat er een afgekruist wegvak aankomt. In de praktijk staat men echter al stil onder de verdrijvingspijl, omdat men daar al in de andere rijstrook wil. Vaak ligt er dan bijna een kilometer ongebruikt asfalt. Ook daar is de strategie om naast de file op te rijden tussen de verdrijvingspijl en de afkruising om dan tijdig en rollend in te voegen in de andere rijstrook. Als de vrije ruimte ontstaat ook niet meteen invoegen ter voorkoming van harmonicaeffecten, maar pas invoegen als dat met gelijke snelheid kan.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak


- willem58
- Stamgast
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 09 dec 2005, 00:15
- Roepnaam: Willem
- Twitter: @Vrijwil_politie
- Locatie: Westland
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
- Contacteer:
Re: Invoegen/ritsen
Als alle automobilisten elkaar nu eens de ruimte geven en asfalt gunnen ipv bumper aan bumper te blijven rijden, want stel je toch eens voor dat er nog een auto voor je komt te rijden en je een halve seconde langzamer ben, dan heb je voor 95% minder files.
Daarbij sta je minder stil en ben je uiteindelijk sneller.
Daarbij sta je minder stil en ben je uiteindelijk sneller.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 5 gasten