verboden of niet verboden? (wapenverzameling)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
meridamats75
Infopolitie Gast

verboden of niet verboden? (wapenverzameling)

Bericht door meridamats75 » 12 nov 2018, 06:33

https://www.mupload.nl/img/1pmym25g91l.jpg

mijn vraag is mag je deze lege granaat huls zonder punt ( zie foto)
gewoon als verzamelobject houden of is dit verboden?

Gr C & M

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: verboden of niet verboden?

Bericht door zijlvaart67 » 12 nov 2018, 07:45

Je link gaat op deze manier niet werken..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2018, 09:52

En op een andere manier ook niet
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 12 nov 2018, 10:12

Gebruik anders even de uploadfunctie van het forum. Onder het tekstvak waar je het bericht typt, klik je (via Volledige bewerker) op [Bijlagen]...
PDC | DICT

meridamats75
Infopolitie Gast

Bericht door meridamats75 » 12 nov 2018, 14:00

hoop dat het zo wel werkt

https://postimg.cc/JGbLQ9Gz

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: verboden of niet verboden? (wapenverzameling)

Bericht door ThunderSTreak » 12 nov 2018, 19:18

Wie of wat zegt je dat getoonde granaat leeg is? Op de afbeeldig is namelijk nog een schokbuis ontsteking zichtbaar.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 13 nov 2018, 09:32

Lijkt me een rookgranaat. Vermoed dat de bodem open is en dat je daarlangs kan zien dat die leeg is.

De WWM spreekt bij munitie over:
4°. munitie: patronen en andere voorwerpen, bestemd of geschikt om een projectiel of een giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende of soortgelijke stof door middel van een vuurwapen af te schieten of te verspreiden, alsmede projectielen, bestemd om afgeschoten te worden door middel van een vuurwapen;

Artikel 3
1 De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
2 De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken.

In de CWM staat:
1.2.4. Onderdelen van munitie
Artikel 3, tweede lid, van de WWM stelt dat de bepalingen betreffende munitie mede van toepassing zijn op onderdelen van munitie, voor zover die geschikt zijn om daarvan munitie te maken. Voor wat betreft munitie voor geweren, pistolen en revolvers worden daarvoor geschikt geacht: kogels, hulzen en slaghoedjes voor gebruik in hulzen. Percussiekapjes maken geen deel uit van een patroon of van een ander voorwerp dat bestemd of geschikt is om een projectiel door middel van een vuurwapen af te schieten en worden dan ook niet aangemerkt als onderdelen van munitie. Percussiekapjes mogen dan ook vrij voorhanden worden gehouden.

Je kan je af vragen of deze granaat nog aan deze definitie voldoet. Voornamelijk het stukje " voor zover die geschikt zijn om daarvan munitie te maken". Ik weet dat niet iedere afdeling hetzelfde hierover denkt en persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen.

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 13 nov 2018, 12:40

Ik snap die beredenering Racefiets, het object in kwestie was namelijk voorheen munitie in de zin van de WWM. Echter nu is twijfelachtig of dit object nog aan die definitie voldoet.

Ik denk dat dit object alsnog strafbaar is, net als bijvoorbeeld replica's van handgranaten en andere explosieven, omdat dit object voor afdreiging geschikt is. En dat is dan als ik het zo categoriseer een object dat valt onder categorie I onder 7.

De paniek die zo een granaathuls teweeg kan brengen, zeker gezien elke film IED er precies zo uit ziet, met misschien nog een paar draadjes en een drukplaat er aan... "voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn."

Uiteindelijk gaat een rechter er over maar ik durf het wel aan om (de EOD) dit ding in beslag te (laten) nemen mocht ik het bij een melding tegenkomen.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 18 nov 2018, 14:07

Met draadjes eruit wordt het een heel ander verhaal. In dat geval kan je tegen pvc buis in combinatie met een spuitbus rode verf ook wel gaan op treden.
Handgranaten zijn wapens volgens de wet en zijn niet te vergelijken met een verschoten projectiel. Ook al was het munitie van Cat. 2.
Het projectiel zo los dat deel uit maakt van een verzameling militaria of misschien andere lege hulzen. Met de juiste deskundigen in de rechtbank denk ik dat je het nog vrij moeilijk gaat krijgen. Probleem zal alleen zijn dat de EOD het lege projectiel waarschijnlijk hebben opgeblazen voor de zekerheid en dat een tegen expertise waarschijnlijk niet meer mogelijk is

Gesloten