Op eigen grond is het geen parkerbelasting en betaald iemand een vergoeding voor een geleverde dienst, het beschikbaar stellen van de grond.
Wat niet wegneemt dat je inderdaad niet zomaar een parkeerbedrijf kan gaan starten. Er zijn bijvoorbeeld bestemmingsplannen e.d. waar het nodige in geregeld is over wat in een bepaald gebied wel en niet mag.
Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Deskundige
- Berichten: 1865
- Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
- Roepnaam: Mario
- Locatie: Thailand
- Geslacht:
- Contact:
Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
Als het binnen de gemeente ligt, een openbare weg, althans een voor alle verkeer openstaande weg is valt ie wel degelijk gewoon onder alle regels van de gemeentewet waar parkeerbelasting weer een uitvloeisel van is. Die "weg" aan het verkeer onttrekken mag daarom ook niet zomaar zonder overleg met de gemeente. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er wel of niet een parkeerverordening is, een raamverordening vaak.... Belastingwetgeving is heel vervelend. Pas op het momejt dat je een afgesloten terrein hebt (parkeergarage) met een slagboom dan praat je wetstechnisch nog steeds over openbare weg maar is de situatie wezenlijk anders. Bovendien, dat is ongetwijfeld "afgetikt" met diezelfde gemeente die daar een bijdrage van ontvangt.
Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
De slagboom op zichzelf is niet bepalend voor het begrip "openbare weg" maar wel het 'toelatingsbeleid'.
Kom je bijvoorbeeld alleen achter de slagboom wanneer je personeel bent en daarom een pasje hebt, of wanneer iemand selecteert via een intercom of je welkom bent (klant/bezoeker van bedrijf) dan is het geen openbare weg.
Kan iedereen op knopdruk de slagboom openen dan weer wel.
Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
Maar als je parkeerbeugels plaatst op het eigen terrein , (wat verder niet is afgesloten voor het overige verkeer), dan onttrek je dan dus eigenlijk ook parkeerplekken van de "openbare weg" en torn je aan het "toelatingsbeleid", en daarom moet je dus nog steeds eerst langs de gemeente om te vragen of zij het ook wel goedvinden.
Het komt mij niet erg logisch over, maar begrijp ik dat zo goed ?
Het komt mij niet erg logisch over, maar begrijp ik dat zo goed ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14387
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
- Contact:
Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein
Ja, dat is wel zo’n beetje de basis.
Je moet ’t zo zien; er zijn mensen die een stuk grond bezitten omdat ze dit geërfd hebben, oid. Dit kan ook gewoon een deel van de Dorpsstraat zijn in het dorp Lutjebroek. Die weg is gewoon een ‘openbare weg’, de gemeente doet ’t onderhoud, etc.
Al ben je eigenaar, het is nu niet mogelijk om je stukje weg te verbouwen en er een mooie tuin van te maken; het is ooit (qua gebruik) bij de overheid ’neergelegd’ en dat draai je niet zomaar terug.
Om die reden is ‘eigendom’ in de verkeerswetgeving veel minder belangrijk dan bij andere casussen..
Je moet ’t zo zien; er zijn mensen die een stuk grond bezitten omdat ze dit geërfd hebben, oid. Dit kan ook gewoon een deel van de Dorpsstraat zijn in het dorp Lutjebroek. Die weg is gewoon een ‘openbare weg’, de gemeente doet ’t onderhoud, etc.
Al ben je eigenaar, het is nu niet mogelijk om je stukje weg te verbouwen en er een mooie tuin van te maken; het is ooit (qua gebruik) bij de overheid ’neergelegd’ en dat draai je niet zomaar terug.
Om die reden is ‘eigendom’ in de verkeerswetgeving veel minder belangrijk dan bij andere casussen..
'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'