Auto overgeschreven op naam zonder toestemming

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tamar
Infopolitie Gast

Auto overgeschreven op naam zonder toestemming

Bericht door Tamar » 06 nov 2018, 22:57

Ik koop een nieuwe auto, en daardoor heb ik nog een oude auto die ik wil verkopen. Dan blijkt een kennis van me geen vervoer te hebben en ik leen de oude auto uit aan deze vriend.
Na vele maanden en dubbel voor twee auto’s betalen stel ik voor de oude auto over te schrijven op zijn naam. Voor de verzekering en belasting. Maar dat deze van mij blijft. Daarop geef ik de papieren mee, maar hij schrijft de auto niet over. Waarop ik zeg dat ik heb me bedacht en ik vraag de overschrijvingspaieren terug te geven.
Dit zal hij doen in die ene week en vervolgens hoor ik hem weken niet meer. En laat het maar even zo een paar weken.

En dan beslis ik dat ik de auto ga verkopen.
Zet deze op marktplaats en ga dus bij de vriend langs om wat foto’s te maken van de auto. Ik stel voor de auto te verkopen maar daar heeft hij geen geld voor.
Dus wederom zeg ik dat ik de papieren terug wil maar die liggen ergens anders zegt hij. Dit voelt al niet goed en ik vertrouw het niet.
Hij zegt dat hij ze na komt brengen wat niet dus niet gebeurt. Daarom kijk ik op de site van de rdw en zie dat mijn oude auto zonder toestemming 4 uur later is overgeschreven.

Ik ben in het bezit van een aankoopbewijs en nog twee reservesleutels.
Ik wil aangifte doen van mijn gestolen auto.
In hoeverre krijg ik mijn auto terug ?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Auto overgeschreven op naam zonder toestemming

Bericht door SWAT » 06 nov 2018, 23:39

Het overschrijven van het kenteken is nog geen toeeigenings handeling. Kentekenhouderschap maakt nog geen eigenaar.
U heeft nu nog een civiele zaak en geen strafzaak. U zal deze kennis schriftelijk moeten aanmanen uw auto terug te geven aan u.
De politie is geen gratis vindt mijn auto terug en breng de naar mij service, als er geen strafbaar feit is.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Tamar
Infopolitie Gast

Bericht door Tamar » 07 nov 2018, 00:21

Ik wil gewoon mijn auto terug aangezien ik hier geen toestemming voor heb gegeven.
En ook omdat ik niet weet wat mijn rechten en plichten daarvan zijn, vroeg ik het hier op dit forum.

Jammer dat je dan nog een sneer meegeeft over dat de politie geen gratis vind mijn auto terug en breng service is.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 nov 2018, 06:53

Swat geeft geen sneer, hij geeft alleen aan dat aangifte in deze geen enkele zin heeft. De politie krijgt heel veel meldingen gelijk ‘toekomstige exen die er met de auto vandoor zijn’ ed, en 'of wij maar ff de auto willen opsnorren.’ Kwesties welke allemaal onder het civiele recht vallen, net als uw kwestie.

Vandaar zijn opmerking en die onderschrijf ik. Heel veel mensen hebben nou eenmaal een verkeerde verwachting..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 07 nov 2018, 08:16

En om de civielrechtelijk kant nog eens te verduidelijken: u kunt 'uw vriend' schriftelijk sommeren om onmiddellijk de auto met sleutels aan u terug te geven inclusief kenteken en overschrijvingscodes. U heeft namelijk nog steeds het eigenaarsrecht op basis van rekeningen en facturen. Doet hij dat niet,dan zult u zwaarder geschut moeten gebruiken door een advocaat in de hand te nemen die een en ander juridisch regelt, eventueel met een uitspraak van een rechter in deze.

Van diefstal is geen sprake: uw heeft kennelijk te goeder trouw uw voertuig ooit uitgeleend. Aangifte doen is dus zinloos
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 nov 2018, 08:41

Nog een tip: Neem in die brief een termijn op waarbinnen deze 'vriend' de auto (incl. bijbehorende goederen zoals sleutels en kentekenstukken) uiterlijk in uw bezit moet hebben gebracht en u vanaf die datum verdere stappen zult gaan ondernemen.

Kleine verduidelijking op mijn voorgangers:
Diefstal is pas diefstal als de daad daartoe voldoet aan een wettelijke definitie:

Enig goed (uw auto) dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort (stelen van jezelf kan niet) wegnemen (de daad daartoe dus zelf verrichten)!!! om het zich wederrechtelijk toe te eigenen (om er zelf profijt van te gaan hebben).

De crux zit hem in get feit dat uw vriend niks zelf heeft "weggenomen" want u heeft de auto (onder voorwaarden) zelf aan hem meegegeven. Geen toeeigenen door deze vriend dus, dus geen diefstal.

Had u nu maar de voorwaarden waaronder u uw auto meegaf aan hem vooraf op papier gezet want nu moet u dat achteraf proberen gedaan te krijgen of te bewijzen.

Dus uw vriend schriftelijk aanmanen, liefst aangetekend, en na overschrijding van de termijn een advocaat inschakelen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 07 nov 2018, 08:57

Het zou evt verduistering kunnen zijn
Verduistering: wederrechtelijk toe-eigenen

Voor strafbaarheid ingevolge art. 321 Sr is voorts vereist dat de verdachte zich de goederen wederrechtelijk toe-eigent.
Van wederrechtelijke toe-eigening is sprake als de verdachte zonder daartoe gerechtigd te zijn als heer en meester beschikt over een aan een ander toebehorend goed
(Vgl. HR 24 oktober 1989, ECLI:NL:HR:1989:ZC8253, NJ 1990/256. Zie bijv. ook HR 9 mei 2006, ECLI:NL:HR:2006:AV4091, HR 29 juni 2010, ECLI:NL:HR:2010:BL9110, NJ 2010/411, HR 7 januari 2014, ECLI:NL:HR:2014:32, HR 8 april 2014, ECLI:NL:HR:2014:859, NJ 2014/473 en HR 13 januari 2015, ECLI:NL:HR:2015:57).

De toe-eigening is wederrechtelijk wanneer de gedragingen van verdachte verder gaan dan is toegestaan krachtens het recht op grond waarvan de dader het goed onder zich heeft (HR 24 februari 1913, NJ 1913, p. 669; NLR 2/321).

Dat kan bijvoorbeeld blijken uit het feit dat iemand het desbetreffende voorwerp probeert te verkopen of voor zichzelf wil behouden en aldus zich als eigenaar gedraagt (Vgl. HR 18 december 2012, ECLI:NL:HR:BY5436 en HR 13 september 2005, ECLI:NL:HR:2005:AT8306.).

Het zuiver negatieve nalaten van moeite om iets aan de eigenaar terug te geven is, zelfs niet als overeengekomen is dat dit zonder aanmaning zal geschieden, geen toe-eigening in de hier bedoelde betekenis. Maar wanneer daar nog iets bij komt, zoals niet nagekomen beloften na pogingen van de rechthebbende weer de beschikking te krijgen over de zaak die de ander onder zich heeft, kan het anders komen te liggen (vlg. bijv. HR 7 januari 2014, ECLI:NL:HR:2014:32.).
De enkele omstandigheid dat de verdachte een gehuurd/geleased of geleend goed niet heeft teruggebracht of de verschuldigde geldsommen niet heeft betaald (en niet heeft gereageerd op aanmaningen daartoe), is evenwel niet voldoende voor het bewijs van wederrechtelijke toe-eigening (Vgl. HR 23 januari 2007, ECLI:NL:HR:2007:AZ3888, NJ 2007/84, HR 24 maart 2009, ECLI:NL:HR:2009:BH5189, HR 13 januari 2015, ECLI:NL:HR:2015:57 en HR 30 mei 2015, ECLI:NL:HR:2015:1771).

Artikel 321 Sr impliceert opzet op de wederrechtelijkheid van de toe-eigening. Bewezen moet worden verklaard dat cliënt opzet had - al dan niet in voorwaardelijk zin - op het wederrechtelijke van zijn gedraging.

bron: https://01-diefstal-advocaat.nl/wanneer-verduistering/
Echter zegt de tenaamstelling niets over het eigenaarschap, dus als het alleen over het overschrijven gaat kan dit nog wel een probleem in de bewijsstelling worden.
Heeft uw "vriend" de auto verkocht dan zou de verduistering wel aan de orde kunnen zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

brommert
Infopolitie Gast

Bericht door brommert » 07 nov 2018, 11:45

Mag Tamar de auto niet gewoon meenemen, desnoods 's nacht?
Ze heeft nog sleutels immers, dus kan eenvoudig.

Tamar
Infopolitie Gast

Bericht door Tamar » 07 nov 2018, 12:41

Inmiddels is het een strafrechtelijke zaak geworden.
Wegens verduistering. De man is aangehouden, zit op dit moment vast en mijn auto staat als gestolen gesignaleerd.
Gelukkig ben ik serieus genomen en zullen we nu gaan zien hoe het gaat aflopen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 nov 2018, 12:46

Dat wordt moeilijk uitleggen.
Er zit verschil in eigendom en bezit.
En er was duidelijk "iets" afgesproken over de auto.

Het zou mij niets verbazen als de vriend dan weer iets te melden heeft.Er zijn onduidelijke afspraken en beloften gemaakt. Die moeten eerst duidelijk zijn om iets zinnigs te kunnen zeggen op uw vraag. Duidelijk is alleen dat er plannen waren met de auto, er afspraken gemaakt zijn die niet te achterhalen zijn en waar de meningen over verdeeld zijn. De TS (laten we die nog even eigenaar noemen) heeft de kentekendocumenten niet voor niets uit handen gegeven. Kennelijk schort het nu nog aan de betaling. De vriend heeft wellicht een deel van de afspraak nagekomen (auto overnemen en op naam zetten) en een deel niet (betalen).

Ik zou als agent zo geen uitspraak doen over wie recht heeft op de auto. Een verhaal heeft twee kanten.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Tamar
Infopolitie Gast

Bericht door Tamar » 07 nov 2018, 13:48

Dit gaat niet over een ex, maar over een bekende vriend.

Hij had de auto papieren dus hij kon ermee doen wat hij wilde zei hij en hij heeft blijkbaar de auto verkocht. Terwijl ik die ochtend nog om de papieren had gevraagd. Hij beloofde me die middag de papieren terug te brengen. En diezelfde middag heeft hij de auto blijkbaar doorverkocht.
Zonder mijn toestemming!
Maar goed. Einde discussie. Hoop dat het recht zal zegevieren.

Gesloten