Laden/lossen op oprit buren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Susan85
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Susan
Contacteer:

Laden/lossen op oprit buren?

Bericht door Susan85 » 03 nov 2018, 02:02

Hallo,

Ik was benieuwd of het wettelijk gezien mag om te laden/lossen op de oprit (grenzend aan de openbare weg en trottoir) van mijn buren. De relatie met de buren is niet zo goed, maar wij moeten regelmatig zware meubels/objecten lossen omdat wij pas verhuisd zijn en we beetje bij beetje nieuwe meubels kopen. Nu doen de buren dus moeilijk over het parkeren op (wat zij claimen) 'hun' oprit. Of dit stuk grond echt van hun is of dat ze het enkel geclaimd hebben weet ik ook niet. Hoe dan ook, mijn vraag luidt dus: Mag ik laden/lossen op de oprit van mijn buren? Of eventueel voor hun oprit? Er is namelijk ook een mogelijkheid om de auto (eventueel met aanhanger) aan de kant van de weg te zetten zonder het verkeer te hinderen, maar dan blokkeer ik wel de oprit van de buren.

Alvast bedankt!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Laden/lossen op oprit buren?

Bericht door Pim » 03 nov 2018, 06:29

Als je een goede start wilt maken met je nieuwe buren zou ik mezelf niet principieel opstellen.

In algemene zin is er verschil tussen "laden en lossen" en "parkeren". Laden of lossen betreft de duur die nodig is voor het direct in/uitladen van goederen van enige omvang of betekenis.
Dus uit de auto zetten en wegrijden.
En dus niet aansluitend deze goederen naar binnen sjouwen. Dan praten we over parkeren.

Laden en lossen mag vóór een uitrit.
Parkeren niet.

Of een uitrit wettelijk/juridisch gezien een uitrit is valt zo moeilijk te zeggen. Dat hangt af van diverse zaken zoals constructie en aansluiting op de openbare weg.

Als de grond van uw buren is dan is het al vlug geen strafrecht of verkwersrecht en dus geen politiezaak maar civielrecht en dus zeg ma a r iets voor advocaten of de rijdende rechter. Dat niveau.

Of een uitrit privégrond is al helemaal niet.
Maar ik zou dat onbelangrijk vinden en adviseren in overleg te gaan met de buren en uit te leggen dat u graag en alleen vanwege verkeersveiligheidsoogpunt daar wilt laden en lossen en daarna meteen een andere parkeerplaats zult zoeken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 03 nov 2018, 12:21

Als de oprit van de buren is afgesloten van de openbare weg en/of bij de toerit is een bord verboden toegang geplaatst, dan heeft u daar ook voor laden en lossen niets te zoeken. Verder sluit ik mij aan bij Pim.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 03 nov 2018, 12:38

SWAT schreef:
03 nov 2018, 12:21
Als de oprit van de buren is afgesloten van de openbare weg en/of bij de toerit is een bord verboden toegang geplaatst, dan heeft u daar ook voor laden en lossen niets te zoeken. Verder sluit ik mij aan bij Pim.
Ook als dat er niet is zou ik het niet fijn vinden als mijn oprit als laad en losplek gebruikt zou worden.. (zonder overleg)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 04 nov 2018, 00:48

Van mijn oprit blijft iedereen af, tenzij vooraf gevraagd.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 nov 2018, 04:00

Ik ben het met een aantal zaken die Pim zegt niet eens en waar kwam dat bord verboden toegang vandaan ineens?

Maar meest opvallende is natuurlijk de vraag zelf:

De relatie met de buren is niet zo goed maar wij moeten regelmatig zware meubels verhuizen.....want we zijn net verhuisd. En als het niet mag op de oprit mogen we dan de uitrit volledig blokkeren?

Mijn allereerete opmerking als ik dus de kern van de vraag zo bij elkaar pak: (en dan ben ik een brabander) neem eens een krat bier voor die buurman en een bos bloemen voor die buurvrouw mee en begin eens opnieuw want in een knap korte tijd heb je het al verziekt. Dat niet alleen, je vraagstelling is er ook een, die niet oplossingsgericht is. Ik ken die buren niet maar ik weet 100% zeker dat als ze pissed zijn om het feit dat je staat te sjouwen met zware meubels op hun oprit, ze ook pissed zullen zijn als je die auto dwars voor hun uitrit plempt en dan die meubels gaat sjouwen, ongeacht of het mag, of niet. Daar hoef je het buskruit niet voor te hebben uitgevonden... toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten