Afgewezen en nu?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vraag
Infopolitie Gast

Afgewezen en nu?

Bericht door Vraag » 29 okt 2018, 23:21

Hoi allemaal.

Ik heb vanmiddag een mail gekregen met daarin de uitslag van deel A en B. Om even vanaf het begin te beginnen.

Capiciteitentest score van 19/20. 7 is minimum. Erg goed dus. Sporttest tijd was 2.44. Lezen en schrijven is B2.

Bij de competenties had ik 3x 3 (com. vaardigheden, contactgerichtheid en stressbestendigheid) 3x 5 (integriteit, besluitvaardigheid en initiatief). De rest was 4. Nu ben ik alleen afgewezen op overwicht, dit is een 2 en moet een 3 zijn. Somscore was ook 32 en minimum is 30. Het is echt puur dat overwicht.

Om eerlijk te zijn vind ik dit nergens op slaan. Ik heb tijdens het gesprek aangegeven dat tijdens bijvoorbeeld het uitgaan ik bij een klein incident niet meteen iemand erop aanspreek. Dit noemde de psycholoog een confrontatie vermijden (wat je niet moet doen als agent). Ik uitgelegd dat ik dit meer verstandig zijn noem, want anders heb je de grootste ruzie. Ik denk dat dit echter de voornaamste reden is voor die 2. Ik ben bang om niet geaccepteerd te worden als autoriteit, 'mijd' een confrontatie en dus geen overwicht, misschien zoiets?
Tijdens het rollenspel had ik steeds de leiding, nam ik initiatief en nam beslissingen. Wat die 2x 5 verklaart. Ik had overwicht en straalde dat uit. 100 procent zeker. Ik snap het niet.
Komt nog eens bij dat overwicht juist in mijn ogen iets is dat je meer krijgt in de opleiding. Je leert gesprekstechnieken etc. En ook doet zo'n uniform wonderen. En reken maar uit, als ik volgend jaar zou starten duurt het nog min. 1.5 jaar voor ik de straat opga en ben nu 22. Heb dan weer meer levensbagage.

Gewoon droombaan afgepakt op zo'n puntje. Kan ik hier nog iets mee, die psycholoog spreken of is het klaar? Kan wel janken. Geen idee wat ik nu moet want vind werkelijk niks leuk wil alleen dit.

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Afgewezen en nu?

Bericht door africatwin » 30 okt 2018, 07:09

Ik heb geen tips voor je, maar snap dat het k#t is als ik het zo lees. Ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen bij je vervolgstappen!
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Stefan
Toplid
Toplid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 30 okt 2018, 10:01

Je kunt even contact opnemen met werving en selectie en dit voorleggen. Mogelijk dat er nog iets mee kan, maar je kunt je het beste voorbereiden op een definitieve afwijzing. Als dit echt je droombaan is dan kun je het volgende jaar opnieuw proberen. Zo ben ik er ook 10 jaar mee bezig geweest voor het een keer lukte, belangrijk is wel dat je niet stil blijft staan en gewoon door gaat met studeren.

Vraag
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag » 30 okt 2018, 10:37

Ik zal morgen even bellen naar werving en selectie met de vraag of ik de psycholoog even kan spreken. Ik neem aan dat dat de persoon is die in de rapportage staat onder 'onderzoek uitgevoerd door'?
De psycholoog gaf ook voorafgaand aan het gesprek aan dat er verder geen toelichtingen in de rapportage staan en dat je contact op kan nemen voor vragen. Dat doe ik dan maar even. Gewoon even kijken hoe hij erin staat en eventueel kan ik nog dingen even rechtdraaien als hij iets verkeerd heeft begrepen. Baal er gewoon enorm van.

Ik ga in ieder geval nergens van uit. Zal wel gewoon een afwijzing blijven want ik zal vast niet de enige zijn die is gezakt op 1 klein punt. Maar ik kan me er gewoon niet in vinden.

Vraag
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag » 30 okt 2018, 12:33

Vragen met betrekking tot de rapportage moesten via de mail. Heb net gemaild hoe ik in contact kan komen.
Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat ik heb aangegeven als ontwikkelpunt dat ik soms wat assertiever kan zijn.
Bijvoorbeeld tijdens het uitgaan als er veel haantjesgedrag is en dat ik liever niet confrontaties aanga. Ik zie dit als verstandig zijn. Dit gaf ik ook aan bij het intakegesprek met een hoofdagent en die zei dat het geen probleem was want zoiets komt naarmate je ouder wordt en ook is er een heel verschil met iemand die de opleiding ingaat en die eruit komt. Zo jammer dat de psycholoog dit dan waarschijnlijk ziet als onvoldoende overwicht. Ben al veel assertiever dan jaren geleden, toen bewust niet gesolliciteerd, en nu toch niet goed genoeg.
Het is niet dat ik bang ben, maar waar 2 vechten hebben er 2 schuld. Als agent zou ik wel degelijk ingrijpen als ik zo'n 'haantje' vervelend zie doen.

Smitty
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Mick
Geslacht:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Bericht door Smitty » 30 okt 2018, 16:15

Vervelend dat je je niet kan vinden in de uitslag.. Zoals Stefan hierboven al aan geeft, probeer het gewoon op nieuw volgend jaar! Ik ben zelf 8 jaar bezig geweest en heb meerdere afwijzingen gehad op verschillende onderdelen. Vorig jaar heb ik 13 brieven geschreven en mocht niet eens door naar de rest van de procedure. En nu.. ben ook ik aangenomen. Ga eventueel een opleiding volgen waarin je je verbeterpunten verder kunt opkrikken. Ook zou je kunnen kijken of je bijvoorbeeld bij je huidige baan/bijbaan misschien meer verantwoordelijkheden kunt krijgen om zo aan te tonen dat je het overwicht wel degelijk bezit en de confrontatie niet uit de weg gaat.

Succes in ieder geval en gewoon opnieuw solliciteren ;)

* Nog even een aanvulling, ik heb tussendoor een opleiding gevolgd als Persoonlijk begeleider voor Specifieke Doelgroepen. Oftewel, ik ben met meervoudig verstandelijk beperkte jongeren gaan werken in Amsterdam. Heeft mij veel goede bagage meegegeven en punten die ze bij mijn psychologisch gesprek als positief hebben ervaren. Misschien kan je wel vrijwilligerswerk o.i.d. gaan doen met dat soort doelgroepen zodat je in ieder geval kan aangeven dat je niet bang bent om een confrontatie aan te gaan ;)

Vraag
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag » 30 okt 2018, 18:36

@Smitty

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik baal er alleen van dat ik over het algemeen prima heb gescoord en dan een 2 krijg voor overwicht. Waar ik naar mijn mening totaal geen gebrek aan heb gehad. Ook ga ik geen confrontaties uit de weg. Maar soms gebeurd er iets waar je iets van kan zeggen maar dat ik en mijn vrienden het niet doen omdat we geen zin in ruzie hebben. Laatst nog een confrontatie gehad op mijn werk, iemand aangesproken op zijn gedrag. Ook vaak genoeg chauffeurs die zeuren omdat het niet snel genoeg gaat en dan vertel ik ze even dat het ze op moeten houden en dat ik mijn werk ook maar doe.

Ik ben niet bang, denk alleen dat de psycholoog mij misschien verkeerd heeft begrepen en denkt dat ik niet tegen haantjesgedrag kan. Dat is niet zo. Ik hou gewoon niet van ruzie, waar 2 vechten hebben 2 schuld. Volgens mij treed je als agent juist op tegen ruzies, mijn eigenschap zou dus goed moeten zijn.

Op basis van het rollenspel die 2 lijkt me ook sterk, want hoe kom ik anders aan een 5 besluitvaardig en een 5 initief. Als ik te autoritair was dan was dat ook wel lager geweest. Weet je misschien of het eigenlijk wel mogelijk is feedback te krijgen van psycholoog? Heb namelijk nog geen reactie op mijn mail.

Stefan
Toplid
Toplid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 30 okt 2018, 19:39

Ga jezelf nou niet opvreten over dit punt. Ik ben zelf ook het ene jaar als volledig geschikt bevonden maar toen kwam er ineens een vacature stop. Jaar daarop was ik psychisch ineens volledig ongeschikt bij de intest bij een andere Psycholoog. Persoonlijk vind ik de procedure maar een loterij (die ik gelukkig uiteindelijk gewonnen heb).

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 30 okt 2018, 19:45

Snap dat het frustrerend is. Zeker als de rest wel goed is gegaan. Wacht voor nu even de terugkoppeling op je mail af en kijk dan verder. Meer dan dat kan je nu niet doen.

Vraag
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag » 30 okt 2018, 20:18

Ik wil zeker niet ontkennen dat ik meer assertief kan zijn en meer overwicht kan hebben. Alleen vertelde de hoofdagent mij tijdens de intake dat zoiets zich ontwikkelt tijdens de opleiding. Je bent een heel ander persoon als je uit de opleiding komt als je erin gaat. Het steekt dan gewoon dat ik nu weggebonjourd word met een dikke 2. Wat toch staat als zwak en dat je totaal niks uitstraalt. Terwijl ik ook voorbeelden heb gegeven tijdens het interview dat ik wel degelijk confrontaties aanga. Het rollenspel kon natuurlijk beter maar ik liet echt niet over me heen lopen. Ik vind een 3 dan meer op zijn plek geweest, benedengemiddeld, en dan had ik tenminste de kans gehad om me te laten zien.

Heb even de beschrijving van overwicht niveau 2 erbij gepakt. 'Ook matig doortastend, matig rekening houdend met de gevoelens en gedachten van andere partij.

Hoe dan een 5 en 4 voor besluitvaardigheid en inlevingsvermogen?

Sorry, maar ben wel gefrustreerd. Ik wil dit gewoon zo graag. Als ik was gezakt op meerdere punten, prima. Maar ik voel me wel een beetje bestolen.

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 30 okt 2018, 21:01

Wij waren er niet bij. Dit kan je toch echt alleen opnemen met de de persoon die dit over jou op papier heeft gezet.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 31 okt 2018, 13:51

En voor het gastendeel van het forum lijkt me dit meer dan voldoende.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 31 okt 2018, 14:24

MotoRon schreef:
31 okt 2018, 13:51
En voor het gastendeel van het forum lijkt me dit meer dan voldoende.
Wil je meer informatie over de sollicitatieprocedure, registreer dan even, er is een speciaal onderdeel mbt sollicitaties.

En als je nog vragen hebt na je gesprek met de psycholoog dan horen we ze graag. Ook als je weer wilt solliciteren en tips wilt hebben.
Succes.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten