Rijstrookkeuze

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
SuperGuido
Infopolitie Gast

Rijstrookkeuze

Ongelezen bericht door SuperGuido »

Ik heb een vraag over de rijstrookkeuze bij het afslaan. Als ik vanaf de Gaasperdammerweg (A9) vanuit de richting Amersfoort de afslag neem bij IKEA, dan zijn er onderaan de afrit 2 rijstroken naar rechts. Als je dan rechts afslaat (de Holterbergweg op), dan zijn er 3 rijstroken, waarvan de rechter rijstrook gelijk een uitvoegstrook is naar IKEA (na 10 meter staat er ook een pijl naar rechts op het wegdek).
Ik ben dus van mening dat als je onderaan de afrit rechts staat, dat je dan op de middelste rijstrook moet uitkomen als je de Holterbergweg wil vervolgen (of op de rechter rijstrook als je naar IKEA wil). In de dagelijkse praktijk zie ik echter, dat veel mensen vanaf de linker rijstrook onderaan de afrit de middelste rijstrook oprijden, hetgeen dus steeds problemen geeft met de mensen, die vanaf de rechter rijstrook op diezelfde middelste rijstrook willen uitkomen.

Mijn standpunt is dus : de Holterbergweg heeft 2 rijstroken met op sommige plaatsen een extra rijstrook voor het afslaan en dus moet men vanaf de linker rijstrook vanaf de afrit uitkomen op de linker rijstrook van de Holterbergweg en vanaf de rechter rijstrook vanaf de afrit op de middelste rijstrook (dit is dus de rechter rijstrook voor rechtdoor op de Holterbergweg) of de rechter rijstrook om af te kan naar IKEA.

Ik hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijstrookkeuze

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hier hebben we ’t over:

https://www.google.com/maps/@52.3006263 ... 384!8i8192

Het probleem is ’t feit dat er 2 rijstroken rechtsaf slaan (zonder inmenging van ander verkeer!) en dat je vervolgens op 3 rijstroken terecht komt. De meest rechter wordt uiteindelijk een rijstrook voor rechtsaf, maar het is geen rijstrook die er ‘rechts bij komt’ en waar je bewust naar moet uitvoegen..

Nu zijn er imho 2 theorieën:
* Je ‘richt’ naar links en al het verkeer komt automatisch op de 2 linker rijstroken uit,
* Je ‘richt’ naar rechts en al het verkeer komt op de 2 rechter rijstroken uit.

Wat is wijsheid? De ondersteunende belijning in de bocht biedt niet veel houvast. Als je beargumenteert dat die aangeeft dat je toch zoveel mogelijk rechts moet uitkomen, dan kan ik daar weinig tegenin brengen.. Is dat handig? Nee.

Het beste is, zoals u al aangeeft, dat mensen eindigen op de 2 linker rijstroken, maar als veel bestuurders ‘verkeerd’ uitkomen, dan kiezen kennelijk velen toch een andere route en daar is weinig aan te doen. Als het ook geen bron van ongevallen is, dan gaat de wegbeheerder er ook weinig aan doen; zonde van het geld..

Ik zie een oplossing in het feit dat de gemeente de blokmarkering meteen bij het kruispunt laat beginnen en daar ook meteen grote pijlen voor rechtsaf in aanbrengt. Het wordt dan onmiddellijk zichtbaar als afslag en dan heeft de rechter rij meer de neiging om meteen in het midden uit te komen en de linker rij te dwingen om helemaal links uit te komen. Dat lijkt mij de beste oplossing..

Samengevat:
Ik geef u gelijk, maar veel bestuurders kiezen anders en dat kan ik ze, gezien de huidige situatie, niet kwalijk nemen.. Juridisch al helemaal niet..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Rijstrookkeuze

Ongelezen bericht door Hilde »

Heeft u een aanrijding gehad en bent u het niet eens met het standpunt van de verzekering?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:
f.masolijn
Lid
Lid
Berichten: 106
Lid sinds: 17 jun 2013, 20:37
Roepnaam: Frank
Contact:

Re: Rijstrookkeuze

Ongelezen bericht door f.masolijn »

Als ik naar streetview kijk, dan zou ik verwachten dat de rechter rijstrook, de rechter rijstrook blijft, en de linker rijstrook de middelste rijstrook wordt. De gebogen lijn met strepen tussen de twee rijstroken die rechts afslaan lijkt dit ook te suggereren. Beter zou zijn als de wegbeheerder hier deze lijnen door zou trekken het kruisingsvlak op.
Gesloten