Bevoegdheden boa's NS Service & Veiligheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DuistereFietser
Infopolitie Gast

Bevoegdheden boa's NS Service & Veiligheid

Bericht door DuistereFietser » 16 okt 2018, 14:46

Beste forumleden,

Onlangs in Nunspeet een verbazingwekkende ervaring met een NS medewerker gehad. Vrijdagavond reed ik op mijn fiets op de Nijverheidsweg zonder verlichting aan (niet goed, ik weet het), toen het al schemerde/donker was. Vanuit de parkeerplaats van een supermarkt (de Emte) probeerde iemand over te steken, die mij niet zag en schrok overduidelijk van me. Ik stapte af om te kijken of alles goed met meneer. Meneer was erg geschrokken (snap ik), boos (snap ik ook) en bleek tot overmaat van ramp medewerker Service & Veiligheid te zijn van de NS (het station ligt op minder dan 200m afstand van de supermarkt).

Meneer begon boos te roepen dat dit de duurste avond van mijn leven zou worden, hij zou mij wel even opschrijven (ik denk Mulder-beschikkingen geven) voor rijden zonder verlichting, rijden op verkeerde weghelft, gevaar en hinder veroorzaken, overschrijden van de maximum snelheid, het verkeren in kennelijke staat van dronkenschap, bedreiging, hinderen van een ambtenaar in de bediening van zijn functie en wat dies meer zij. Hij gaf aan niet te stoppen met schrijven tot het totaal op 2.000 euro zou komen en ik mijn rijbewijs kwijt zou zijn. Toen ik aangaf dat ik ervan overtuigd was dat een BOA van de NS alleen in het openbaar vervoer mag bekeuren, en dat ik daarom er de voorkeur aangaf om de komst van een politieagent af te wachten, gaf meneer aan me in de handboeien te slaan om dat ik weigerde mee te werken. Toen ik mijn polsen niet vooruitstak op zijn verzoek heeft meneer mij driemaal geslagen met zijn handboeien en me vervolgens alsnog geboeid (en toen ik geboeid was me uitgescholden).

Toen na drie kwartier een agent ter plaatse was heeft hij gevorderd dat meneer de boeien afdeed en mij alleen bekeurd voor het rijden zonder licht (wat op zich fair was).

Toen ik vroeg of het gedrag van meneer door de beugel kon, kon agent alleen aangeven dat als ik wilde ik ook mee kon naar het politiebureau en dat daar alles uitgezocht kon worden, maar dat ik het risico liep pas op maandagochtend gehoord te kunnen worden door de HOvJ en dat ik dan al die tijd vast zou zitten. Dat leek me geen pretje en heb daar dus maar vanaf gezien.

Mijn vraag blijft echter: mag een BOA van Service en Veiligheid mensen aanhouden met geweldsmiddelen bij de overtreding van verkeersregels op de openbare weg?

Groeten,
'n Duistere Fietser

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Re: Bevoegdheden boa's NS Service & Veiligheid

Bericht door taxikemperman » 16 okt 2018, 16:17

Ik weet totaal niets van geweldsmiddelen. Ik ben burger.
Maar zover als ik weet mag hij u niet zomaar in de boeien slaan.
Een BOA mag (dacht ik) twee modules voeren dus het zou dan mogelijk zijn dat hij naast bevoegdheden in het transport ook bevoegdheden op straat heeft met betrekking tot verkeer, maar dat horen we van de deskundigen.

Ik weet wel dat als deze meneer dit bij mij had gedaan, dat hij dan echt een zeer groot probleem zou hebben en ik zeer zeker een klacht tegen deze meneer zou indienen

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 16 okt 2018, 18:28

Voor een eenvoudige verkeersovertreding mag u niet in de boeien geslagen. Voor sommige van de andere genoemde feiten zou dit, bij een aanhouding, wel tot de mogelijkheden behoren als de verdachte zich tegen de aanhouding zou verzetten of dreigen met geweld. Zonder echter alle feiten te kennen is het moeilijk verder iets zinnigs over deze casus te zeggen. Zoals al gezegd: u kunt een klacht indienen bij de NS.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 16 okt 2018, 19:22

SWAT schreef:
16 okt 2018, 18:28
Zonder echter alle feiten te kennen is het moeilijk verder iets zinnigs over deze casus te zeggen. Zoals al gezegd: u kunt een klacht indienen bij de NS.
Voor het slaan met de handboeien zou ik zelfs aangifte doen. Maar iets zegt me dat bovenstaande casus niet volledig (of op z'n minst eenzijdig) beschreven is... :)
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 okt 2018, 21:58

Ik geloof wel dat de BOA uit de bocht vloog.

"voor rijden zonder verlichting",
-
"rijden op verkeerde weghelft",
-hier vergist hij zich met "niet voldoende rechts houden"
"gevaar en hinder veroorzaken
-hmmm
"overschrijden van de maximum snelheid"
-fietsen kennen geen maximum snelheid, tenzij direct na het bord A01
"het verkeren in kennelijke staat van dronkenschap"
-knap zonder ademtest want u bent verkeersdeelnemer
"bedreiging"
- Ik weet het niet...
"hinderen van een ambtenaar in de bediening van zijn functie"
-hinder door te fietsen waar het misschien niet mocht leidt niet tot dit feit en wat was zijn rechtmatige bediening in deze? Oversteken?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 17 okt 2018, 03:31

U kunt gewoon aangifte doen bij de poltiie of een klacht indienen bij de NS.

Voor bevoegdheden van een BOA, zie hier:

https://www.infomil.nl/onderwerpen/inte ... -domeinen/

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ar-vervoer
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 17 okt 2018, 14:14

Met taxikenperman vind ik dit een dusdanig ernstig verhaal dat ik het advies geef aangifte en/of klacht te laten begeleiden door iemand die er verstand van heeft. Ik kan TS namelijk garanderen dat de betrokken BOA en organisaties dit ook doen met het doel de schade voor medewerker en organisatie te minimaliseren.

Denk hierbij aan afsteltechnieken, (telefonisch) bemiddelen, "we gaan erover praten" etc.

Verder zou ik zelf ook de boete aanvechten. Menig rechter is gevoelig voor het feit dat het onterecht toepassen van geweldsmiddelen reden is voor strafmatiging.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 okt 2018, 14:22

1. De bevoegdheid van "de medewerkers van een BOA service & veiligheid" is niet hetzelfde als de bevoegdheid van DIE BOA die u staande hield. Daarvoor zouden we zijn akte moeten zien. Voor hetzelfde geldt is dit een BOA die bevoegd is voor het werken in 2 domeinen (en dat kan) en is zijn bevoegdheid in het tweede domein "algemeen", oftewel, hij staat gelijk aan een agent. Hij staat 200 meter buiten het station, misschien was ie wel op weg naar huis of naar de EmTé en maakt ie gebruik van zijn andere bevoegdheid en staat ie dus wat dat betreft volledig "in zijn recht.
  2. Je verhaal klinkt zwaar en als het klopt dan is het alle reden om een forse klacht in te dienen. Daar tegenover staat: Ik heb in mijn leven al heel veel van dit soort verhalen langs zien komen, meestal moet je ze door 2 delen, daar de helft af doen en wat overblijft afzwakken tot normale proporties... Wat overblijft is iemand die zonder licht reed, staande werd gehouden door iemand van de NS, 200 meter buiten het station, natuurlijk een grote waffel opzette want "wat denk jij wel niet mannetje, jij hebt hier geen f*ck te vertellen", dat is uit de klauwen gelopen, die BOA heeft je gewoon aangehouden waarop jij verzet hebt gepleegd, je bent uiteindelijk geboeid in afwachting van de politie en je hebt de keuze gehad: je kon uiteindelijk kiezen voor je bonnetje verlichting of meegaan naar het bureau om daar het hele zwikkie uit te gaan zoeken.
Ik denk dat ik er met mijn verhaal dichterbij zit dan jij met je € 2000,- en 15 mulderbeschikkingen (waarvan elke AOA en BOA hier weet en op dag 1, uur 1, 2e minuut leert dat dat wetstechnisch niet kan, mag en bestaat)

Maar goed, tís maar een mening...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 okt 2018, 16:06

Wat ik in mijn vorige reactie bedoelde is dat ik twijfel of, als hij al bevoegd is voor optreden, hij deze woorden zou hebben gebruikt.

Zoals hinderen van een ambtenaar enkel door het fietsen zonder licht. Er zal een stukje opzet aan te pas moeten komen.

Idem met dat alcohol verhaal.

Ik denk aan bluf vanwege de schrik.
Of aan een (ongepaste) grote bek.
Of iemand die buiten zijn domein acteert.

Idd. .... klacht indienen en uitlaten zoeken.
En dan hoop ik dat de klacht net zo dik blijft als je openingspost.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 17 okt 2018, 16:40

Ik begrijp wat Frans bedoelt, en dat was ook reden voor mijn advies. Zoek goed uit hoe en wat zonder afgeleid te worden door niet relevante jijbakken. Grote waffel is naar en vervelend, meer dan eens de werkelijke aanleiding voor aanhouding of geweld, maar geen strafbaar feit.

DuistereFietser
Infopolitie Gast

Bericht door DuistereFietser » 17 okt 2018, 17:21

Ten eerste, dank allemaal voor jullie reacties. Omdat mijn verhaal niet helemaal helder was, hier nog wat aanvullende feiten, en ik ben het met iedereen eens dat dit alleen mijn kant van het verhaal is....
Pim schreef:
16 okt 2018, 21:58
"rijden op verkeerde weghelft",
-hier vergist hij zich met "niet voldoende rechts houden"
Het kan ook zijn dat meneer niet gezien had dat het een fietspad met twee rijrichtingen was.... het was donker en de middenstreep op het fietspad was niet heel helder
Pim schreef:
16 okt 2018, 21:58
"het verkeren in kennelijke staat van dronkenschap"
-knap zonder ademtest want u bent verkeersdeelnemer
Dit was volgens meneer omdat ik zwalkte op mijn fiets (en het klopt dat als ik met mijn gedachten elders ben, ik niet een hele strakke baan volg).

Frans schreef:
17 okt 2018, 14:22
De bevoegdheid van "de medewerkers van een BOA service & veiligheid" is niet hetzelfde als de bevoegdheid van DIE BOA die u staande hield. Daarvoor zouden we zijn akte moeten zien. Voor hetzelfde geldt is dit een BOA die bevoegd is voor het werken in 2 domeinen (en dat kan) en is zijn bevoegdheid in het tweede domein "algemeen", oftewel, hij staat gelijk aan een agent. Hij staat 200 meter buiten het station, misschien was ie wel op weg naar huis of naar de EmTé en maakt ie gebruik van zijn andere bevoegdheid en staat ie dus wat dat betreft volledig "in zijn recht.
Dat is een goed punt, en misschien heb ik daarom onterechte geweigerd om op eerste vordering mijn ID bewijs te laten zien, maar opgemerkt dat ik in de veronderstelling was dat meneer als NS BOA me niet mocht bekeuren. Overigens is de Mulder-beschikking uiteindelijk opgemaakt door de agent die ter plaatse kwam, en heeft meneer nooit vermeld dat hij ook voor verkeer bevoegd was en ook zijn BOA bewijs niet laten zien.

Aanvullende vraag: Is op een BOA bewijs te zien waarvoor een BOA bevoegd is, of kan je dit alleen zien op de onderliggende akte die de BOA niet hoeft te tonen?
Frans schreef:
Je verhaal klinkt zwaar en als het klopt dan is het alle reden om een forse klacht in te dienen.
Ach uiteindelijk is alles met een bekeuring afgelopen (en die heb ik zelfs van het CJIB nog niet binnen :D) en de paar blauwe plekken zijn bijna weer weg. Bovendien, omdat de BOA zich niet wilde legitimeren ("als jij je ID niet trekt hoef ik ook niets te laten zien"), weet ik niet wie mij in eerste instantie heeft aangehouden. Ik heb de agent meneer ook niet om zijn legitimatie zien vragen, dus ik ben bang dat het dan het indienen van een klacht wordt tegen een onbekende, de kans dat mijn klacht dan afgehandeld kan worden zal vast erg klein zijn.
Frans schreef:
Daar tegenover staat: Ik heb in mijn leven al heel veel van dit soort verhalen langs zien komen, meestal moet je ze door 2 delen, daar de helft af doen en wat overblijft afzwakken tot normale proporties...
Ik ben met je eens dat ieder verhaal twee kanten heeft, maar dit is mijn kant van het verhaal. Misschien (door de adrenaline na de meppen met de handboeien) heb ik er een feit bij verzonnen/verwisseld voor een ander feit, jullie als politieagenten weten hoe (on)betrouwbaar het geheugen van een getuige is, zeker als deze onder stress staan. Ik heb echter mijn best gedaan mijn relaas zo correct en feitelijk mogelijk te houden.
Frans schreef:
Wat overblijft is iemand die zonder licht reed, staande werd gehouden door iemand van de NS, 200 meter buiten het station
Correct en de boete daarvoor is zuur maar niet onterecht.
Frans schreef:
En natuurlijk een grote waffel opzette want "wat denk jij wel niet mannetje, jij hebt hier geen f*ck te vertellen", dat is uit de klauwen gelopen, die BOA heeft je gewoon aangehouden waarop jij verzet hebt gepleegd, je bent uiteindelijk geboeid in afwachting van de politie en je hebt de keuze gehad: je kon uiteindelijk kiezen voor je bonnetje verlichting of meegaan naar het bureau om daar het hele zwikkie uit te gaan zoeken.
Interessant dat je dit zo stellig weet in te kleuren. Ik heb na de eerste uitbarsting van meneer aangegeven te twijfelen aan zijn autoriteit (iets in de trant van: "Volgens mij mag jij als NS-er helemaal geen verkeersboetes uitdelen op de openbare weg, en ik geef echt mijn ID niet aan iemand die zo kwaad op mij is, voor je het weet krijg ik de komende maanden boetes van je voor zwartrijden. Als je me echt wil bekeuren, dan bel je de politie maar en dan kunnen we allebei ons verhaal doen en dan kijken we wel op hoeveel boetes we uitkomen..") Op de vervolgvordering om mij te laten boeien heb ik inderdaad in eerste instantie geweigerd (met iets in de trant van "Waar is dat nou voor nodig? Ik blijf hier echt wel wachten tot de politie er is hoor en ik heb er geen zin in om hier een uur in de kou, open en bloot te voor l#l te staan als een veroordeelde misdadiger" [dat voor l#l staan was niet zo netjes, da's waar, maar geen belediging aan het adres van meneer, maar een uiting van onvrede met de situatie). Ik vraag me af (maar dat weten jullie vast beter dan ik) of het weigeren je handen uit te steken om geboeid te worden zonder aanstalte te maken om te vluchten of om geweld te plegen een vorm van verzet is.

Wat ik niet heb gemeld in de eerste post, maar ik volledigheidshalve wel wil melden, is dat meneer (die een gekleurde huidskleur had) wel door een groep jongeren die voorbij kwamen fietsen is uitgescholden (iets van "Vieze geit*n**ker, ga lekker terug naar je eigen land, daar weten ze wel raad met jouw soort"), maar ik kende deze mensen niet en heb deze opmerkingen ook niet gemaakt, goedgekeurd of uitgelokt (ik vond deze opmerkingen ook niet kunnen).

Ook was er eerder die dag een aanrijding met personen geweest op het baanvlak, of meneer daarbij betrokken is geweest weet ik niet.

Zo hoop ik dat jullie het plaatje een beetje completere hebben.

gr Duistere Fietser

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 okt 2018, 20:36

DuistereFietser schreef:
17 okt 2018, 17:21
Frans schreef:
En natuurlijk een grote waffel opzette want "wat denk jij wel niet mannetje, jij hebt hier geen f*ck te vertellen" 1), dat is uit de klauwen gelopen, die BOA heeft je gewoon aangehouden waarop jij verzet hebt gepleegd, 2) je bent uiteindelijk geboeid in afwachting van de politie en je hebt de keuze gehad: je kon uiteindelijk kiezen voor je bonnetje verlichting of meegaan naar het bureau om daar het hele zwikkie uit te gaan zoeken.up]3)[/sup]
Interessant dat je dit zo stellig weet in te kleuren. Ik heb na de eerste uitbarsting van meneer aangegeven te twijfelen aan zijn autoriteit (iets in de trant van: " Volgens mij mag jij als NS-er helemaal geen verkeersboetes uitdelen op de openbare weg, en ik geef echt mijn ID niet aan iemand die zo kwaad op mij is, voor je het weet krijg ik de komende maanden boetes van je voor zwartrijden. Als je me echt wil bekeuren, dan bel je de politie maar en dan kunnen we allebei ons verhaal doen en dan kijken we wel op hoeveel boetes we uitkomen..") 1) Op de vervolgvordering om mij te laten boeien heb ik inderdaad in eerste instantie geweigerd 2) (met iets in de trant van "Waar is dat nou voor nodig? Ik blijf hier echt wel wachten tot de politie er is hoor en ik heb er geen zin in om hier een uur in de kou, open en bloot te voor l#l te staan als een veroordeelde misdadiger" [dat voor l#l staan was niet zo netjes, da's waar, maar geen belediging aan het adres van meneer, maar een uiting van onvrede met de situatie). Ik vraag me af (maar dat weten jullie vast beter dan ik) of het weigeren je handen uit te steken om geboeid te worden zonder aanstalte te maken om te vluchten of om geweld te plegen een vorm van verzet is. 3)
Ik heb er even nummertjes bij gezet... ik denk dat ik er niet een beetje dichtbij zat, ik zat er (maar goed, ik ben een brabander, op de letterlijk woorden na) "spot on"precies letterlijk op. En weet je, dat komt niet omdat ik nu zo goed kan gokken, dat komt omdat we ervaring hebben met dit soort verhalen. Als je een bonnetje wil schrijven voor een fietser zonder verlichting dan ben je vrij rap door je quotum heen, 95% van de 17 miljoen fietsen in Nederland heeft geen of maar half werkende verlichting dus er moet al iets knap bijzonders aan de hand zijn wil je daarvoor bekeuren. Als een BOA S&V van de NS dat 200 mtr buiten het station wil gaan doen en dat eindigt in een vechtpartij... dan gaat het al lang niet meer om dat mulderbonnetje en dan kun je als betrokkene van dat fietslampie van 2 kwartjes nog zo'n knap verhaal ophangen. Die NS medewerker is niet op zoek geweest naar die ene fietser die toevallig reed zonder licht.... dus daar is iets anders aan vooraf gegaan

En dan voila, komt Frans daar met een verhaal waarvan iedereen denkt: waar haalt die het vandaan? En blijk ik er nog eens verdomde dicht bij te zitten...

Je hebt geluk met dat muldertje van, wat is het, 30,-. Ik had je naar het bureau gesjouwd... :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DuistereFietser
Infopolitie Gast

Bericht door DuistereFietser » 17 okt 2018, 22:43

Hoogedelgestrenge/wedelgestrenge heer Frans, (naar gelang uw rang als politieagent)

Ik heb in mijn eerste post reeds aangegeven te hebben getwijfeld aan de autoriteit van de BOA van NS om mij meerdere Mulder-beschikkingen voor verkeerszaken te geven, op basis van zijn uniform van de NS (en zijn weigering om zich conform zijn ambstinstructie artikel 2 te legitimeren). Zeker aangezien de BOA dreigde mij voor 2.000 euro's aan (mijnsinziens grotendeels onrechtmatige) beschikkingen op te leggen en mijn rijbewijs te doen laten innemen. Volgens mij is deze weigering tot identificatie (en de door mij daarvoor begane verkeersovertreding) op zich een feit dat ieder (burger, en dus ook een onbevoegde BOA) het recht geeft mij aan te houden met als doel mij zo spoedig mogelijk over te dragen aan een algemeen opsporingsambtenaar of hulpofficier van justitie. En hiertoe heb ik ook aangestuurd. Voor mij is onduidelijk, maar voor uw hoogedelgestrengigheid/wedelgestrengigheid kennelijk wel, waarom zulks tot aanhouding met handboeien zou moeten leiden of waarom bij een enkelvoudige weigering van handboeiing dit tot aanhoudingsgeweld zou moeten leiden.

Ik begrijp graag waarom u vind dat het onbehoorlijk is om te vragen dat een niet-bij-het-bijna-verkeersongeval-betrokken opsporingsambtenaar bij deze zaak betrokken zou worden en waarom u het in deze casus gerechtvaardigd vond dat ik geboeid werd. Verder is mij onduidelijk wat in uw ogen wel een gerechtvaardigde straf zou zijn, en wat bedoelt met dat ik geluk heb gehad? Wat had u als straf rechtvaardig/passend gevonden? Waarom was mijn reactie in uw ogen zo buiten proportioneel dat u het mij aangedane aanhoudingsgeweld, de staandehouding van 45 minuten en een boete onvoldoende straf voor mijn gedrag vond? In uw woorden had ik immers geluk gehad.

Met de aan u immer toekomende hoogachting verblijf ik, uw geknechtte burger,
Duistere Fietser
(en mocht deze post ietwat cynisch overkomen, mijn excuses: ik weet dat 99,5% van de agenten en BOA's echt heel hard hun best doen en dat zij waarschijnlijk in 98% van de gevallen de beste/best mogelijke beslissing nemen... maar ik vind een reactie als 'je hebt geluk gehad want ik had je naar het bureau gesjouwd' echt een beetje prikkelend, maar misschien ben ik als burger gewoon te kritisch)

Svijf
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Stephan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Svijf » 17 okt 2018, 23:15

Poging of Jip & Janneke het snappen dan...

Jip rijdt op zijn fiets Janneke bijna aan.
Jip rijdt zonder licht.
Janneke wil Jip een bekeuring geven...

Ja, u was fout om zonder licht te fietsen.
Nee, een heel kanonnade van overtredingen opsommen om indruk op u te maken is niet netjes.
Slaan met handboeien al helemaal niet.
Ja, een toezichthouder (BOA) vordert inzage in uw ID en u weigert dit.
Op wetten.nl is meer informatie hierover te vinden.
► Laat Spoiler zien
Hierna kom nog een heel verhaal met uw versie.
U vindt er het uwe van en "wij" ook.

In mijn geval had u van alles mogen weigeren.
Geen enkel probleem.
U had uiteindelijk wel rechtmatig aangehouden worden, met de handboeien achter uw lichaam.
Hierna wordt u keurig ingesloten op een politiebureau en wordt u voorgeleid aan een Hovj (hulp officier van justitie).
Afhankelijk van het tijdstip van aanhouding, kan het in het weekend weleens uitlopen tot maandagochtend voordat u gehoord wordt...

Lang verhaal kort...
U fietst zonder licht, krijgt uiteindelijk een bekeuring van een agent, u betaald deze en het boek kan dicht. (tenzij u in bezwaar gaat) (wat ik kansloos acht)
U kunt aangifte doen tegen de Boa, wegens het onrechtmatig gebruik van de handboeien. Zou ik persoonlijk doen.
VP - Midden Nederland

BBQ Freak

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 okt 2018, 08:56

De NS medewerker is inderdaad niet op zoek gegaan naar een gevalletje fietsen zonder licht. TS schrijft dat deze medewerker persoonlijk betrokken raakte bij een bijna-aanrijding met de fietser die zonder licht reed.

De Nationale Ombudsman heeft zich meermalen uitgesproken tegen het bekeuren in situaties waarin de ambtenaar zelf is betrokken bij een verkeersincident. Zie bv https://www.nationaleombudsman.nl/colum ... tsmisbruik en https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2013/199. Het mag, maar in verband met de vereiste van integriteit niet behoorlijk. Het ligt voor de hand voor BOA's minstens een gelijksoortige gedachtegang te kiezen. Overigens heeft de ombudsman vorig jaar een uitvoerig rapport geschreven over de klachtenafhandeling over BOA's. Het verhaal van TS zo lezend lijkt deze BOA moeite gehad te hebben om professioneel, objectief en de-escalerend op te treden.

Bovenstaande staat nog los van de vraag of deze specifieke BOA bevoegd is om mensen staande te houden met het doel deze te verbaliseren voor het fietsen zonder verlichting. Als verbaliseren niet mogelijk is, komt de identificatieplicht op losse schroeven, is er dus ook geen weigering, en daarmee vervalt de rechtmatige aanhouding, en vervalt de mogelijkheid tot het gebruik van geweldsmiddelen.

De rijksoverheid gebruikt een door rood fietser als voorbeeld van gevallen waarin toezichthouders geen identificatie kunnen eisen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Ik kan me heel goed voorstellen dat ook voor de BOA's Service en Veiligheid de fietsverlichting buiten hun bevoegdheden valt.

Ik ben benieuwd of er een boete komt, en zo ja, wie deze heeft geschreven. Overigens lijkt het me voor de hand liggen dat de politie in elk geval de identiteit van de BOA kan achterhalen indien er een klachtentraject ingezet wordt.

Gesloten